Katte for begyndere

Hej katteelskere!

Jeg står og skal hente min første helt egen kat! Altså, vi havde katte i mit barndomshjem og det var mig, der passede “min” kat. Jeg fodrede den, skiftede vand, børstede den og børstede dens tænder, passede dens kløer, ører og legede med den, så jeg ved trods alt lidt om ansvaret der følger med. Jeg har dog ét spørgsmål, eller på en måde er det vel to. :stuck_out_tongue:

Jeg har købt 10 kg kattemad og 15 kg fint kattegrus (med intentionen om at tjekke kattebakken to gange om dagen og skifte/rense kattebakken ugentligt). Jeg vil dog høre, hvor længe I kan få 10 kgs kattemad og 15 kgs kattegrus til at holde til jeres små poder? Jeg skal kun have en bøllemis og der er tale om en sød lille størrelse på et år :hjerte:

Der er tale om dyrlæge mad, royal kanin til indekatte og fintklumpende kattegrus, hvis det har afgørelse?

Ca 2 kg mad (tørkost) for en voksen kat pr måned.

15 kg kattegrus holder præcis én måned her hos mig og Florian. Jeg fjerner klumper 2-3 gange dagligt efter behov, og hver d. 15. i måneden smides så det overskydende grus ud, bakken renskures, og en hel pose nyt grus fyldes i. :slight_smile:

Derudover vil jeg spørge, om du har overvejet at supplere tørfoderet med vådfoder? Katte får ofte problemer med nyrerne, fordi de ikke får nok væske (i naturen får katte det meste af deres væskeindtag gennem føden, så de er ikke så gode til at huske at drikke fra vandskålen). En god måde at forebygge nyreproblemer senere i livet er ved at supplere med vådfoder, og så hælde ekstra vand på vådfoderet. Min Florian elsker Moments med tun fra Maxi Zoo, og drikker lystigt vandet, der så også smager af fisk - der er mange forskellige mærker i vådfoder, alt efter hvad der passer til dig og dit budget.

Du skriver også, at tørfoderet er “dyrlægemad.” Nu ved jeg, at dyrlæger gerne sætter priserne ret højt, så du kan overveje at kigge på Zooplus næste gang, du skal handle ind. Det kan du spare rigtigt mange penge på. :slight_smile:

Tak skal I have - og tak for tippet, Cecilie, men jeg handler allerede inde på lavprisdyrehandel.dk hvor de har stempelordning og fordelagtige priser for en studerende, hehe :slight_smile: jeg vil dog helt sikkert tænke på at få noget vådkost med ind over!

Jeg bruger også “dyrlægemad” som tørkost, og her bruger jeg 1,3-1,4 kg om måneden, supplerer også med vådfoder, men kun i små mængder (men masser af vand). Og jeg har en stor kat på omkring 5 kg.

Grus kan jeg ikke hjælpe med, da jeg bruger en anden type.Jeg bruger biologisk kattegrus, som må komme i toilettet - det synes jeg er super dejligt :slight_smile: Jeg tror, at jeg bruger 25 kr om måneden på grus, max. Det er virkelig drøjt i brug og det bedste grus, jeg har haft indtil videre.

Jeg skal lige høre hvad du mener med den sætning? Hvis du mener at tømme kattebakken for efterladenskaber to gange dagligt er det rigtig fint, men hvis du med skifte/rense kattebakken en gang om ugen, mener helt at tømme den for grus og vaske den af, er det nok lidt rigeligt. Prøv at starte med at gøre det en gang om måneden og se om ikke det passer, så kan du justere efter hvad der passer ifht dig og din kat :slight_smile:
Jeg vil gætte på at du kommer til at bruge en 10-15 kg/mdr på den måde. Man fylder nemlig generelt en hel pose i af gangen. Jo dybere en bakke og jo dybere et lag der kan være, jo længere holder gruset, da det så ikke så meget bliver hverken gravet i stykker eller især sætter sig på bunden og derved går i stykker når man tømmer, og så efterlader småfnulder der får gruset til at lugte, så det skal kasseres før end det ellers var nødvendigt :slight_smile:

10 kg foder holder sig nok en 5-6 måneder til én kat, længere hvis der suppleres op med vådfoder, hvilket er vældigt sundt for katten at gøre (tørkost er meget langt fra kattens naturlige diæt ifht indholdet, det er bare nemt). Det kan faktisk være et problem at nå at bruge 10 kg til en kat før det bliver kedeligt, men jeg kan anbefale at opbevare resterne i en lufttæt beholder og hælde 1-2 kg over i en bøtte af gangen og så tage derfra :slight_smile:

Mine elsker tørkost. 10 kg holder ca 2mdr. til 3 Maine coon velvoksne piger. Hertil får de 150-200gram dåsemad dagligt. ofte Lux. af og til guf.

grus køber jeg per palle. bruger vel 1 sæk af 15 kg pr måned.I alt koster mine piger ca. 85kr om måneden per kat.

Jeg bruger systemet med at fylde over i mindre portioner, for ikke at åbne sækken for tit.
kattebakker tømmes hver eller hver 2. dag hvilket fungere fint.

Mine trives fint, de får godt foder. bliver tilpas stimuleret og virker faktisk ret veltilpasse :slight_smile: Men jeg handler ikke hos dyrlægen

Jeg vil også på det kraftigste anbefale, at du giver din kat både tør og vådkost… De fleste katte ELSKER vådkost og da katte ikke drikker særlig meget hjælper vådkost godt til. Ligeledes er der stor risiko for urinvejsproblemer hos især kastereret hankatte, men også hos katte generelt. Mine tre får vådkost 3 gange dagligt tilsat ekstra vand i og fri adgang til tørkost :slight_smile: At give din kat vådkost kan ihvertfald være med til at du undgår urinvejsproblemer…

Jeg kan også anbefale siden foderpriser.dk der sammenligner netop priserne på foder til kæledyr. Så hvis man køber foder på internet butikkerne kan man jo ligeså godt finde den billigste eller der hvor det er på bud - det er jo samme pakke :slight_smile: Kattemad tilbud. Bedst i test kattefoder. Spar 50%

Og tillykke med katten, det bliver du glad for :slight_smile:

Jeg tømmer bakker hver morgen og aften og fodre pt med Select gold, men foretrækker kingsmoor. :slight_smile: