Katte med i fly

Hej alle

Jeg skal snart flytte og derfor skal jeg have begge katte med i flyet. Flyselskabet tillader transportkasser op til 82x59x65 cm. Jeg er ikke så god til størrelser/afstande osv og har lidt svært ved at forestille mig, om der mon kan være to katte i sådan en størrelse??

Flyturen varer kun 2 timer, men i alt bliver det nok 5 timer, at de skal være i transportkassen.

Og ikke mindst, har I anbefalinger af transportkasser som er IATA godkendt???

Tak for hjælp! :slight_smile:

Jeg fløj med en kat fra LAX til københaven for snart 23 år siden. Hun var i en fin kennelcab og måtte “go cargo” med styrring af varme og ilt.

Hun var træt da hun kom frem og var kommet i en anden kasse!

Men siden fik vi mange gode år sammen

  • så køb en kasse eller 2 der ikke er hverken for stor eller for lille og sats på de ikke flytter dem om

[QUOTE=Annika;1271713]Hej alle

Jeg skal snart flytte og derfor skal jeg have begge katte med i flyet. Flyselskabet tillader transportkasser op til 82x59x65 cm. Jeg er ikke så god til størrelser/afstande osv og har lidt svært ved at forestille mig, om der mon kan være to katte i sådan en størrelse??

Flyturen varer kun 2 timer, men i alt bliver det nok 5 timer, at de skal være i transportkassen.

Og ikke mindst, har I anbefalinger af transportkasser som er IATA godkendt???

Tak for hjælp! :slight_smile: [/QUOTE]
Skal du have dem med som carry-on eller cargo? Hvis det er cargo, så skal du være opmærksom på at langt fra alle flyselskaber tillader at de rejser 2 sammen, medmindre der er tale om kuldssøskende eller unge dyr der er vokset op sammen og fungerer som kuldssøskende. Du skal også være opmærksom på at der er krav til at de skal kunne stå frit, ligge ned med forbenene strakt helt ud foran sig og ikke mindst kunne vende sig uden besvær.
Her er IATA guiden for rejse med hund og kat: IATA - Traveler's Pet Corner
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1271720]Skal du have dem med som carry-on eller cargo? Hvis det er cargo, så skal du være opmærksom på at langt fra alle flyselskaber tillader at de rejser 2 sammen, medmindre der er tale om kuldssøskende eller unge dyr der er vokset op sammen og fungerer som kuldssøskende. Du skal også være opmærksom på at der er krav til at de skal kunne stå frit, ligge ned med forbenene strakt helt ud foran sig og ikke mindst kunne vende sig uden besvær.
Her er IATA guiden for rejse med hund og kat: IATA - Traveler's Pet Corner
VH
Susanne[/QUOTE]

Tak for link :slight_smile: Det er som cargo. Flyselskabet skriver: "Er samlet vægt mere end 8 kg, må husdyr transporteres i lastrum, og disse må chekkes ind inden afrejse.Max. størrelse på transportkassar i lasterummet:

Airbus 319: Max. 150x150x100 cm.
Max 2 husdyr pr. transport.
Bell 412: 82x59x65 cm."

og intet om, om der må være 2 dyr i samme transportkasse.

Jeg vil klart gå ud fra, at der ikke må være mere end et dyr pr. kasse i cargo, men det letteste er nok at kontakte flyselskabet, da min foreløbige erfaring med pet in cabin er, at der ikke er to selskaber, der gør tingene helt ens :slight_smile:

[QUOTE=Annika;1271722]Tak for link :slight_smile: Det er som cargo. Flyselskabet skriver: "Er samlet vægt mere end 8 kg, må husdyr transporteres i lastrum, og disse må chekkes ind inden afrejse.Max. størrelse på transportkassar i lasterummet:

Airbus 319: Max. 150x150x100 cm.
Max 2 husdyr pr. transport.
Bell 412: 82x59x65 cm."

og intet om, om der må være 2 dyr i samme transportkasse.[/QUOTE]
Tag fat i flyselskabet, for det har også noget at sige hvad reglerne er i modtagerlandet! Jeg sendte engang 2 voksne til USA i samme kasse, der var rigelig til 2, og det var fuldstændigt i tråd med gældende regler. I hvert fald i Danmark! Men i Amsterdam vidste de bedre - de måtte ikke rejse ind i USA sammen, så da vi nåede frem i Washington, var 1 kasse med 2 katte blevet til 2 kasser med 1 kat :slight_smile:
VH
Susanne

Jeg vil i øvrigt heller ikke anbefale at du har de to sammen når du ikke kan observere dem, især ikke når de ikke har boet sammen så længe på det tidspunkt :slight_smile: HVIS de skulle blive uvenner kan det gå rigtig galt når de ikke sådan lige kan skilles. Så ville jeg hellere tage i hvert sin kasse eller en som cargo og en in-cabin.

Hmm - jeg tror altså du skal regne med at 1 pr. kasse er underforstået - max 2 pr. transport er fordi de fleste flyselskaber på almindelige ruter ikke tillader mere end 2 dyr pr. fly.
VH
Susanne

Tak for alle svar :slight_smile:

Ved nærmere omtanke, så kommer de i hver sin kasse. Så er dilemmaet også løst, og som Eva skriver, så risikerer jeg også at de bliver uvenner, for de har ikke mødt hinanden endnu og rejser om ca. 2 måneder. Jeg havde bare tænkt, at det føltes tryggere for dem at være to.
Så det bliver nok en i cargo og en in cabin, da jeg så kun skal købe en IATA godkendt transportkasse og ikke to, da jeg har en IATA godkendt taske til in cabin.

Vær opmærksom på kassen heller ikke må være for stor - især ikke på turbulente ruter. Det var lige før jeg blev afvist pga for stor kasse, kan ikke huske størrelsen

Mindre kasse gav vores tryghed. En kat skal altid have valget til at være sig selv, når den skræmmes, og derfor skal der ikke to i en kasse :slight_smile: