Katte, mindfulness og afstressning?

Jeg arbejder som psykoterapeut, og møder i min praksis rigtig mange som kæmper med stress. Et stærkt værktøj til at bekæmpe stress er mindfulness, men når man er ramt af stress så kan det bare være super svært og finde roen til at kunne sidde stille og fokuserer på mindfulness.

Noget jeg så personligt har oplevet både i min egen familie, og som klienter fortæller mig om, er at deres kat kan være en “bro” til at kunne slappe af, fokus og mærke efter i kroppen :slight_smile:

Det at sidde helt stille og bare skulle fokusere er svært og vækker uro, men når man sidder med en kat og kæler for den, så sidder man der med et formål, man har dejlig taktil fornemmelse når man rører katten, og man få en smittende ro fra katten.

Er det en oplevelse, som andre genkender?

Er katte gode mod stress?

Er katte og mindfuldness en ting? :slight_smile:

Min kat bag mig lige nu …

10 Synes om

Ja til begge spørgsmål. Og der er simpelthen en brist i din uddannelse, hvis ikke kæledyrs gavnlige virkning er “en ting” :wink: Det er gammel viden og ganske veldokumenteret. Prøv at google det :slight_smile:
VH
Susanne

8 Synes om

Du har da helt ret, vi skal til at have katte på pensumet :slight_smile:

Det som virkelig overrasket mig, var at folk alvorligt ramt af stress og som derfor have svært ved at tilgå mindfulness, finder det muligt når de kæler for deres kat.

3 Synes om

Jeg har hørt om tandlæger der bruger dyr under behandling, til folk med fx. tandlægeskræk. Så de kan kæle for dyret, mens de får ordnet tænder.

Og noget af det bedste jeg selv ved, er når min kat ligger sig på brystet af mig, helt tæt ved mit hoved, spinder og vil kæles. Der er så beroligende og dejligt. :hjerte: