Katte og alder

Nu har jeg jo gammelmissen Frida der bliver 16 år til sommer. Det er tydeligt at hun ikke er en ungmis mere. Hun er for nylig kommet på nyre medicin. Jeg kender en, hvis kat bliver 19 år til sommer. Hvor gamle er jeres katte blevet? Og er der forskel på, hvad alder de forskellige racer/huskatte kan opnå i bedste fald?

Buster, som jeg sagde farvel til 3. januar, blev 13½. Han opnåede en pæn alder, helbredet taget i betragtning.

Lige da han var fyldt 6 fik han konstateret diabetes, og var på insulin fra dag 1.
I maj 16 og maj 17 havde han så bugspytkirtelbetændelse, og begge gange frygtede jeg at miste ham.

1 Synes om

Ja det lyder som om han fik en høj alder trods sukkersyge, du har garanteret også plejet ham godt. Men derfor er det jo alligevel så hårdt, når vi skal sige farvel til dem. :cry:

:paw_prints: Silke blev næsten 18 år :paw_prints:

10 Synes om

Vores skovkat Milly nåede at fejre sin 18 års fødselsdag, før hendes nyrer gav op. Men hun var husets dronning til det sidste…:hjerte:

7 Synes om

Det var en høj alder smukke Silke nåede :heart_eyes:

1 Synes om

Hvor ser Milly dejlig ud. :star_struck:

2 Synes om

Tøsen, en huskat med noget maine coon blandet i, blev 19 år. Hun havde insulinkrævende diabetes fra hun var 8 år.
Chap, huskat blev 12, han blev aflivet pga sygdom
Alderspræsident af mine barndomskatte blev 16 år.
Alle 3 var huskatte eller blandinger men jeg ved ikke om det har indflydelse på det.

1 Synes om

Ok Holmelnc tak for bidrag til statistikken. Der er faktisk lidt interessant at høre om. :smil:

1 Synes om

Min barndom/ungdomskat Rødhætte blev 18, hun var huskat
Rodhaette

Og lige nu har jeg Akilah, som blev 13 i november hun er somali

8 Synes om

Åh nogle dejlige misser :smelter:

Så får I da også lige Frida igen igen :slight_smile: Frida bliver 16 år i juni måned. Det er den ældste kat jeg har haft. :heart_eyes:

10 Synes om

Min ældste kat blev Stewart som rundede 13,5 inden han måtte til kattehimlen i oktober 2017. Ellers er mine katte maks. blevet under 10 år - med en enkelt afstikker på 11! Og det synes jeg er vildt urimeligt, for mine katte får det bedste foder på markedet (eller i hvert tilfælde kvalitetsfoder (Prescription Diet) - det er et emne der mange holdninger til) frisk vand to gange dagligt, får samlet efterladenskaber 2 gange dagligt fra kattebakken - og den bliver skiftet helt hver uge. Og er der det mindste, kommer de til dyrlægen. Men de vil bare ikke runde 10 år - altså de fleste jeg har haft :cry:

Og her er højdespringeren Stewart så lige - den mest fantastiske gentleman kat nogensinde, og han er stærkt savnet af både mig og mine to tortier.

EDIT: Har haft katte uafbrudt gennem 40 år, og altid mindst to af gangen.

7 Synes om

Han er sku da også lækker :grin:
Ja det er da lidt mystisk at dine katte ikke bliver over 10 år - altså på nær Stewart. Mine har også altid fået Prescription Diet, hvilket jeg bla også tilskriver Frida´s høje alder. Men hendes makker gennem flere år, Orla hankat, han blev kun 11 år på samme foder. Mine katte er både ude -og inde katte. Jeg har hørt at katte, der kommer ud bliver yngre end indekatte. Og at en hankat over 10 år er ret godt. Men hvad der er myter eller ej, det er jo det vi er ved at finde ud af her. :slight_smile:

Her er Frida med Orla, de var så gode sammen :hjerte:

8 Synes om

Det er jo desværre en kendsgerning, at fritløbskatte ofte dør af andet end sygdom eller alderdom - så mon ikke en statistisk kortere levelader hos dem kan tilskrives højre forekomst af ikke-naturlige årsager…?

EDIT: Skal for god ordens skyld tilføje, at jeg selv har fritløbskatte, så der er ingen løftede pegefingre i det ovenstående - kun ren konstatering…:neutral_face:

Vores hidtil ældste katte var hhv.16 og 15, da de måtte aflives pga. sygdom - den ældste, Mis Piv blev tiltagende alderssvækket over et par år, Sortemis var derimod fit for fight til hun rendte ind i en aggresiv tumor i bughulen.

Vi har jo mistet 6(!) siden i sommer.
Frida, huskat, blev 16 år.
Mikkeline, Europé, blev 8 år.
Laura, British Shorthair, blev 13 år
Emil og Ida, British Shorthair og kuldsøskende, blev 10 år
Gry, British Shorthair, blev 15 år.

Tidligere har vi mistet
Kitti, huskat, blev 17 år
Abbie, British Shorthair, blev 9 år
Knud, British Shorthair, blev 10 år, så vidt jeg husker
Simba, huskat, blev ca. 7 år

Venligst
Dorthe

Okay det er så også meget forskellige forløb kan jeg høre. Jeg oplever også at Frida ældes mere og mere . Hun sover rigtig meget og vil ikke nedenunder hvor hunden er. Hun er ellers opvokset med hund. Så tror jeg hun er blevet ret døv, hun reagerer ihverttilfælde ret sent når jeg kommer. Men hun spiser, drikker, går på bakken og hygger meget med Fiona, der passer godt på hende. :blush: Hun har fået en lille opblomstring efter hun kom på nyre diæt og medicin, men jeg er ikke blind for hvilken vej det går.

Det er da også fuldstændig ubarmhjertigt at miste 6 katte på så kort tid. :cry: :heart:

2 Synes om

Vi har ikke haft katte i ret mange år, så vores katte er ret unge (9 mdr - 5½ år). Så vi har (heldigvis) kun mistet en. Nobby blev kun 5 år. Han har altid døjet med maven, så vi foventede ikke en høj alder, men vi mistede ham noget før, vi regnede med.

6 Synes om

Åh en smuksak ham Nobby :heart_eyes: synd han ik blev ældre. :cry:

2 Synes om