Katte og allergi

En af mine gode veninder, har et STORT problem…

Hende og hendes ven bor i hus med flere dyr. f.eks: 2 hunde, 6 marsvin, en hest og hendes nyeste: Sammy en dejlig skön Siam-kat…

Problemet er hendes ven viser allergisk reaktion overfor katten…
Hans öjne löber… og det klör averalt…

Selv overfor hundene nu for nyligt, da hundene og katten nusser og ligger sammen.

Hun har faaet noget specielt til at smöre katten ind i. Som ogsaa har hjulpet en del.
Og hun stövsuger og vasker gulve to gange om dagen…
Men alligevel tör han ikke at nusse saa intensiv med katten endnu.

Han render ved läge een gang om ugen og faar en spröjte mod allergi.
Denne tur skal han igennem de näste 3 aar, for at danne disse anti-allergi mod katten. (jeg ved ikke lige hvad det hedder paa dansk, saa haaber i ved hvad jeg mener) :wink:

Nu vil hun have en legekammerat til Sammy og var her i gaar aftes for at kikke paa vores mislinger…
Nu vil hun helst have en hankat, da to hankatte (kastrater) sikkert egnes bedst til hinanden hvad leg osv. angaar.

Men nu mener hun at hun har läst et sted, at HVIS man er allergisk, har det ogsaa meget med at göre, om det er en hun eller en hankat…
En allergiker ville reagere tydligere paa en hankat, end paa en hunkat.

Er der nogen af jer, der har hört om saadan noget???

Nu har jeg googelt en del i dag og läst om allergi i flere forumer…
Jeg fandt kun, noget med at katte med underuld (f.eks. NFO eller MCO) skulle väre bedst til allergiker… Og at det endda kan have noget med farven paa katten at göre…

:slight_smile:

Man kan være allergisk over underuld, skæl, det enzym katten vasker sig med - og kattepels generelt. Men at kattens køn skulle have en betydning - det har jeg aldrig hørt - især ikke hvis katten er neutraliseret. En ukastreret hankat lugter mere hormonelt end en ukastreret hunkat - det kan måske også have betydning for allergi… men de skal jo under alle omstændigheder have en kastrat, så jeg vil mene, at kønnet er underordnet i forbindelse med allergien. Noget andet er, at to hankastrater kan have utrolig stor glæde af hinanden - netop fordi drenge leger drengelege.

Tak skal du ha´for dit svar…

Siam-missen er ikke kastreret endnu… hun vil vente til tandväkslen…

Men hun sagde ogsaa selv i gaar, at det sikkert vil blive endnu bedre, naar Sammy er blevet kastreret…

Hun var bare saa ked… og har ondt af ham… Men dejligt at hendes ven er ligesaa glad for Sammy som hun selv er… ellers kunne der nemt ha väret sket en krise mellem dem, som hun mente…

Men over for vore misser reagerer han ikke… derfor vil de ikke udfordrer skäbnen som hun siger… Og köbe endnu en Siam… Derfor blir det en skovtrold :wink:

Jeg vil klart anbefale dem, at kastrere katten inden den bliver kønsmoden - selvom jeg har forstået, at dette ikke er almen praksis i Tyskland…
SIA og NFO er der erfaring for går fint i spænd:-)

det har de ogsaa for at göre… Sammy skal kastreres ilöbet af de näste 2 uger…

TAK mange gange :slight_smile:

ja, jeg er enig med korat mht drenge og drengelege :slight_smile:

Siam og NFO kan godt gå sammen:-)

Hej.

Lige et pip herfra!

Jeg er katteallergiker og er også igang med vaccination programmet (har været igang i 3 år til jul).

Én ting er at manden med allergi Ikke skal satse på at blive allergi fri når der er kat i hjemmet, men allergien kan mindskes.
Noget andet er at jeg bestemt IKKE er enig i at en kat med underuld er bedre til allergikere end en Siameser som ingen underuld har!

Jeg selv tåler ganske udemærket mine Orientalere, men komme jeg ud i hjem hvor der er andre racer mærker jeg det tydeligt - og helt slemt er det hvis jeg er i nærheden af Hellig Birma!! Så får jeg da først allergi anfald!

Jeg håber dine killingekøbere har overvejet det nøje, før de vælger at få en kat mere - de skal da helt klart have fundet ud af hvad manden tåler bedst, hvis de vælger at løbe risikoen.

Ud over de allergiske reaktioner, vil jeg da sige at det er glædeligt at de beriger Siamserens liv med en legekammerat :slight_smile:

Note mht. om hankatte er mere allergi fremkaldende end hunkatte. Lyder interessant, gad godt have noget “fagligt” om dette. Jeg ved at fostervand er helt vildt allergi fremkaldende - det fortalte min dyrlæge mig i forbindelse med et kejsersnit jeg havde på én af mine missepiger. Hun fortalte at brug af handser er et must når man er dyrlæge og assisterer ved fødsler, da de ellers kan udvikle katteallergi med tiden, netop pga. kontakten med fostervand. - og nej, jeg bruger det stadig ikke selv… -ups

/Mette