Katte og farven grøn

Ja, jeg har engang læst mig til at grøn er en ganske særlig farve når det kommer til katte. Jeg har aldrig diskuteret det med nogen, for ejg har egentlig aldrig lagt noget i det, idet jeg egentlig troede at katte var farveblinde ligesom fx. heste er det.

MEN der er ingen som helst tvivl om at den lille grønne mus smokey han har fået er den absolutte favorit-mus. Ja han gider faktisk ikke rigtig de andre mus han har, men lige præcis den her mus er bare helt himmelsk (og jeg må indrømme jeg gruer lidt for den dag musen dør :S)

Er der nogen af jer der har nogen erfaringer på det område?? Eller rent faktisk ved noget om den ovenstående påstand?

Tja… Jeg ved at en anden en herinde - jeg mener det er Ann K havde en kat der elskede rødt… min egen Bambo foretrækker også grønt - det er meget tydeligt når det er ham der har stjålet noget fra bordet - er det grønt er det Bambo, alt andet så er det Aslan :tihi:

Heste er da ikke farveblinde :slight_smile: Det er da i hvert fald ikke det de videnskabelige undersøgelse, jeg har læst om emnet siger :slight_smile:

Og jo, katte ser farver, lidt anderledes end os dog.
Om musen er bedst fordi den er grøn, eller om det er fordi den har en bedre lugt eller fornemmelse er jo et godt spørgsmål.

Jeg har altid fortalt videre til mine elever at heste er farveblinde for det har jeg altid lært af alle mine trænere… MEN jeg skal dog blankt indrømme at jeg har taget deres ord for det uden selv at undersøge det nærmere, så om jeg har lært mine elever noget forkert fordi ejg i sin tid har lært noget forkert det skal jeg ikke kunne sige, men hvis jeg så har lært dem noget forkert, ja så må man da håbe de har været klogere end mig og selv undersøgt det nærmere…

Nå, men det er jo egentlig heller ikke relevant, det var jo egentlig mere den grønne farve vs. katte jeg var interesseret i… Men det kan da godt være der bare er et eller andet særligt ved lige præcis den mus. Det er heller ikke alle kaninører der er lige fantastiske. Lige nu har han et liggende der er broget hvidt/sort (eller omvendt:?) og det er bestemt ikke lige så godt som det ører der var brunt sidste gang… hvd han logik så er i det dét skal guderne dog vide…

[QUOTE=Helene C;897563]Jeg har altid fortalt videre til mine elever at heste er farveblinde for det har jeg altid lært af alle mine trænere… MEN jeg skal dog blankt indrømme at jeg har taget deres ord for det uden selv at undersøge det nærmere, så om jeg har lært mine elever noget forkert fordi ejg i sin tid har lært noget forkert det skal jeg ikke kunne sige, men hvis jeg så har lært dem noget forkert, ja så må man da håbe de har været klogere end mig og selv undersøgt det nærmere…

Nå, men det er jo egentlig heller ikke relevant, det var jo egentlig mere den grønne farve vs. katte jeg var interesseret i… Men det kan da godt være der bare er et eller andet særligt ved lige præcis den mus. Det er heller ikke alle kaninører der er lige fantastiske. Lige nu har han et liggende der er broget hvidt/sort (eller omvendt:?) og det er bestemt ikke lige så godt som det ører der var brunt sidste gang… hvd han logik så er i det dét skal guderne dog vide…[/QUOTE]

OK, jeg tænkte lige videre over det (det er sådan en 4 år siden jeg havde det fag :tihi:) og jeg husker muligvis noget med at det var ny viden… Giver også mening at det var derfor vi læste artiklerne. De har ikke farvesyn som vores, men undersøgelser på både adfærd (samme form genstand men med forskellige farver) og molekylærbiologisk viser at de har dikromatisk farvesyn. Dvs. at de har to slags tapceller mod menneskets tre :slight_smile:
Jeg kan faktisk ikke huske om katte er dikromatiske eller trikromatiske…
Ah, et hurtigt kig på wiki siger at de også har dikromatisk farvesyn, hvor de bedst ser blå og en gulig grøn, mens de skelner dårligt mellem rød og grøn :slight_smile:

Og ja, det med kaninørerne og poter osv. kender jeg godt. Det er altså langt fra alle der er lige populære :slight_smile:

[QUOTE=Eife;897567]OK, jeg tænkte lige videre over det (det er sådan en 4 år siden jeg havde det fag :tihi:) og jeg husker muligvis noget med at det var ny viden… Giver også mening at det var derfor vi læste artiklerne. De har ikke farvesyn som vores, men undersøgelser på både adfærd (samme form genstand men med forskellige farver) og molekylærbiologisk viser at de har dikromatisk farvesyn. Dvs. at de har to slags tapceller mod menneskets tre :slight_smile:
Jeg kan faktisk ikke huske om katte er dikromatiske eller trikromatiske…
Ah, et hurtigt kig på wiki siger at de også har dikromatisk farvesyn, hvor de bedst ser blå og en gulig grøn, mens de skelner dårligt mellem rød og grøn :slight_smile:

Og ja, det med kaninørerne og poter osv. kender jeg godt. Det er altså langt fra alle der er lige populære :)[/QUOTE]

Så er det måske ikke helt forkert det jeg har fået af vide i sin tid - eller rettere sagt det var måske ikke helt forkert DENGANG. Jeg indrømmer gerne det er efterhånden nogle år siden ejg har fået den viden, men jeg begyndte også allerede omkring 16-års alderen at undervise og det er trods alt 10 år siden…

Hehe… nej, tror jeg fjerner det nuværende kaninører og finder et der mere interessant… :høhø:

Katte ser farven grøn som hvidt - meget praktisk, når den er på jagt efter mus.

Men læs om katte og hundes farvesyn her: (scroll lidt ned på siden)
http://www.oejendyrlaegen.dk/hvad_kan_kat_hund_se.shtml

Jeg har aldrig lagt mærke til om der er specielle farver vores foretrækker. Og dog. For Kaninpoter skal altså være HVIDE. Ellers er de ikke sjove L

[QUOTE=Mega;897607]Katte ser farven grøn som hvidt - meget praktisk, når den er på jagt efter mus.

Men læs om katte og hundes farvesyn her: (scroll lidt ned på siden)
http://www.oejendyrlaegen.dk/hvad_kan_kat_hund_se.shtml[/QUOTE]

Den må jeg læse her en af dagene (har desværre ikke tid idag - huset skal have den sidste rengøring inden mine forældre kommer til middag iaften)

Hvid er også den foretrukne farve herhjemme…

Da vi havde Tahoe der elskede han og rende efter sine bløde bolde, men kun de blå. Vi troede så også at det bare var fordi det var den bold, så vi købte 4 nye bolde, og jeg satte mig og kastede den røde, den gule, den grønne, han blev siddende og gloede bare efter boldene. Da jeg kastede den blå bold løb han efter den og kom retur med den :slight_smile:

Ludvig vil kun lege med sin grønne mus, det er ikke en bestemt mus, bare den er grøn :slight_smile:

Min mors hund gør det samme, hver gang han kommer på besøg, så stjæler han vores hundes bamser der er grønne. Han passer meget på de grønne bamser, de andre bliver spillet ad.

Så noget må der være med de farver, men hvad aner jeg ikke :slight_smile:

Hos os er der kun de hvide ting der dur bedst ;p