Katte og (giftige)haveplanter?

Jeg er kommet i tvivl om jeg som ansvarlig katteejer burde rydde min have for planter der er giftige for kattene.
Vi overtog hus og have for nogle år siden og haven har været hegnet ind til kattene i halvandet år nu.
Indtil nu har jeg gladeligt sat blandt andet tulipan- og liljeløg, fordi jeg elsker deres blomster og det faktum at de selv kommer igen år efter år.
Men så fandt jeg ud af at liljer kan være dødeligt giftige for katte. Og tulipaner vist også er giftige?
Jeg ser ingen tegn på at kattene prøver at æde dem, eller i det hele taget er interesserede i dem, men hvad har i andre med udgående katte gjort jer af tanker om plantevalg?
Er det for pyldret at tænke at liljerne må ud?

1 Synes om

Hvis kattene har en græsplæne, de kan æde af, tænker jeg ikke, de går om bord i de øvrige planter. Det har jeg ikke oplevet her, og jeg har også tulipaner. Når de kaster op, er det også kun græs, jeg kan se. Jeg tror ikke engang, de får kløver eller bellis eller mælkebøtter med, selv om plænen er fuld af dem.

Til gengæld har Chili ædt af afskårne tulipaner og kastet op bagefter. Men derm udenfor tror jeg ikke, hun interesserer sig for. Jeg har heller aldrig set nogen af nabolagets katte gå efter blomsterne i forhaven, hvor jeg har liljer.

Jeg kan ikke afvise, at det kan gå galt. Men det er der jo i teorien så meget, der kan, og mine bliver i det mindste ikke kørt over :slight_smile:

2 Synes om

Alle løgvækster er giftige for katte, og jeg skal bestemt ikke opfordre nogen til at tage risikoen.

Men når det er sagt, så sker der ikke noget, hvis de ikke spiser af blomster og blade - og det kan man holde øje med. Vore katte har deres græs og har aldrig interesseret sig for tulipaner, påskeliljer, krokus, vintergækker og hvad, vi ellers har i haven…


Dushara Tatters and Rags, 20.05.2012

3 Synes om

I de over 30 år, hvor jeg har haft ude-katte, her jeg heller aldrig oplevet dem røre andre planter end græs - har haft tulipaner, liljer, taks, brandbæger og sikkert en lang række andre giftige planter, men det har udelukkende bekymret mig i forhold til hestene.

Men om du er for pylret, hvis du fjerner dem - tjaaa…hvis jeg er bekymret for, at noget kan udgøre en risiko for mine dyr, bliver det med overvejende sandsynlighed mitigeret, uanset om det så kategorieres som pylret af andre… :wink:

6 Synes om

Jeg var faktisk også spændt på mines reaktion på div tulipaner osv mere eller mindre giftige planter i især staudebedet - men de har altså aldrig interesseret sig for andet end at snuse insekterne i blomsterne :slight_smile:

2 Synes om

Jeg har også alm. liljer, påskeliljer, tulipaner etc. Jeg oplever ikke vores katte være interesseret i noget af det. Allerhøjest måske noget purløg til de får smagt på det. Men det ligner jo også græs rigtig meget, og græsset det er bare det de går efter :slight_smile: Især hvis det er lidt langt og nyt fremfor gammelt og kort :slight_smile:

2 Synes om

Tak for alle jeres svar! Jeg havde ikke forventet at der var nogle herinde der decideret ville anbefale at man fylder sin kattehave med giftige planter :laughing: og jeg ved også godt at der heller ikke ville være den store risiko for at jeg ville blive grint af og kaldt pyldret hvis jeg besluttede mig for at fjerne løgplanterne.
Så på trods af mit lidt dårligt formulerede start indlæg, takker jeg for de mange relevante svar I har givet! :tak:
Jeg blev bare lige lidt bekymret over liljerne, men helt reelt, så er der nok større risiko for at der er en af kattene (Chardonnay) der kradser af fordi han æder en bi fra blomsterne, end fordi han æder blomsterne. :dokdok:

Jeg lader Liljerne stå for nu og glæder mig til at alle løgplanterne komme igen til foråret :cherry_blossom: :white_flower: :rosette: :tulip:

6 Synes om