Katte og honning

er ingen god ide - ser tit nogen anbefaler det i deres hjemmelavede Tigermælk. Spædbørn under et år må ej heller få honning.

Honning indeholder en naturlig fremkommen bakterie der hedder Clostridium botulinum - den kan sidestilles med det vi kalder pølseforgiftning.

Værsgo’ og læs:
http://jcm.asm.org/cgi/content/full/42/11/5406

det er rigtig nok - min lille niece på nu 4 år fik honning på sutten et par dage i træk da hun var omkring ½ år… hun blev hundesyg…

tak fordi du skrev det Lis !!! :slight_smile:

-kramer

[QUOTE=Miss T;54692]det er rigtig nok - min lille niece på nu 4 år fik honning på sutten et par dage i træk da hun var omkring ½ år… hun blev hundesyg…

tak fordi du skrev det Lis !!! :slight_smile:

-kramer[/QUOTE]

Velbekomme, var lige ved dyrlæge idag - ja, sagde han du har ret, ja for pokker. Kattene risikerer at dø af det.
Især små killinger og svage katte som mest er dem man støttemader. Og hvem undersøger en lille killing omkring en uges tid der er død om det er bakterielt - få.
Nåeeh ja, jeg har nu fået undersøgt en del, men det er en anden sludder. Og de havde ikke fået honning:-)

Jeg har haft givet Tigermælk til mine killinger og den opskrift jeg fik var med honning, så når jeg har givet opskriften videre, har jeg også sagt/skrevet honning :frowning:

Er det kun killinger, der ikke må få det - eller katte generalt :?

Der burde stå druesukker. på grund af sin opbygning let optageligt og energigivende.

Marina

[quote=Marina;54758]Der burde stå druesukker. på grund af sin opbygning let optageligt og energigivende.

Marina[/quote]

Altså druesukker istedt for honning :?

Præcis - druesukker.
Bakterien kan være i honningen, så det er hverken katte eller killinger. Derudover læste jeg et eller andet sted det gav næring til diverse var det bakterier eller parasitter i tarmen, hmmm, kommer tid kommer søgning. Alle mine bookmarks røg med en omgang virus -øj det er surt.

Er der nogen der ligger inde med opskriften på Tigermælk, for den kunne jeg nemlig godt tænke mig :slight_smile:

Tigermælk

3 dl. tykmælk
1 dl. piskefløde
1 spsk. vand
1 tsk. druesukker
1 æggeblomme

[quote=haneben;59620]Tigermælk

3 dl. tykmælk
1 dl. piskefløde
1 spsk. vand
1 tsk. druesukker
1 æggeblomme[/quote]

Tusind tak for det -thumbs

Bruger du en pasteuriseret æggeblomme :?

ja, jeg tør ikke bruge andet i min husholdning

Hvis man skolder ægget inden man knægger det, så dør eventuelt salmonelle = mussetyfus, og skader ikke blomme og hvide.

Især hvis man giver det til killinger er gedemælk at fortrække da de optager det langt bedre og det ikke giver diaree.

jeg bruger faktisk kun gedemælk hvis der skal støttemades - godt for mormis også

Gedemælk har de i de fleste Irma og nogle helsekost - hedder Cabrima og er langtidsholdbar. 16-17 kr. for ½ liter.

http://www.cabrima.nl/Default.aspx?tabid=243

Hvis killingen ingenting får fra sin mor, er opskrfiten på fuldfodring her:

1 dl gedemælk
1 past. æggeblomme (kun blommen) der er to i de små bægre
1 tsk Felovite II eller Nutri-Cal (vitaminpasta, begge indeholder Taurin, har du en vitaminpasta uden kan du selv tilsætte lidt Taurin)
1 tsk. fed youghurt, den græske type på 10%

Der skal IKKE tilsættes druesukker da det er i vitaminpastaen!

De magelige kan blande gedemælk og KMR - til nyfødte fortynd med lidt vand i. Bedre end KMR er Just Born som indeholder colestrum - men den kan ikke købes i DK, så vidt jeg ved.

IKKE flydende KMR den første uge - hvis den bruges skal den fortyndes ca. 50%
IKKE pulvermælk de første tre uger.

Tusind tak Lis - jeg skynder mig lidt at gemme opskrifterne -thumbs

Hm jeg skal vist være glad for at mine katte ikke ville røre Tigermælk da jeg på et tidspunkt forsøgte at lave det til dem, den opskrift jeg har er nemlig med honning. Tak Lis :). Gedemælk kan også købes i Irma, vi brugte det da vi fandt Midde hittemis 5 - 6 uger gammel og skulle fodre ham op.

Jeg mindes, at min sundhedsplejerske oplyste, at bakterierne i honningen er jordbakterier, som bierne har på “fusserne” når de kommer ind i bistadet -pote -pote