Netto har i denne uge små pakker med 24 firkanter cedertræ til 20 kroner - virksomme mod fugt, lugt, møl og mere i følge pakningen. Når man har brugt dem et stykke tid giver man bare alle siderne en tur med et stykke sandpapir og så er de som nye igen.
Tja… jeg havde fået møl sidste vinter…
Det lykkedes at få identificeret kilden til møllene - et stort uldtæppe, som blev pakket i en plastpose og smidt i fryseren i knap en uge, inden jeg vaskede det… De udvoksede, levende møl blev skånselsløst klasket med hænderne…
Det gik faktisk meget let at få møllene udryddet - men jeg har nok været heldig at de ikke havde nået at sprede sig (i.e deres æg, kokoner, larver) til mine uldsweatre i klædeskabet…
[QUOTE=Tante Tut;544291]:)
Tror aldrig-aldrig at have mødt et møl i mit hjem.
Hvor og hvorfor kommer de hjem til dig ??
[/QUOTE]
Møl er desværre blevet mere almindelige - og et af dem har du såmænd tippet mig om
Jeg fandt denne interessante side:
Og denne - det er dem, jeg har set:
Og vi har vist alle prøvet at finde “kræ” i en pose mel eller noget lignende - jeg fandt endda en pose “mel med liv i” i et supermarked engang…
Stof-møl kommer oftest, hvis man f eks har et stykke tøj på en enkelt gang (f eks en ulden overtrækstrøje) og så lægger det tilbage i skabet. Det er ikke materialet, men vores sved og skæl, som dufter af rede i møl-“næser”. Mener jeg da at have læst
[QUOTE=MiSi;545219]
Stof-møl kommer oftest, hvis man f eks har et stykke tøj på en enkelt gang (f eks en ulden overtrækstrøje) og så lægger det tilbage i skabet. Det er ikke materialet, men vores sved og skæl, som dufter af rede i møl-“næser”. Mener jeg da at have læst :)[/QUOTE]
Okay - det forklarer det. For jeg husker heller ikke at have haft møl Jeg kan ikke få mig selv til at hænge/lægge tøj jeg har haft på ind til det rene. (Til gengæld har jeg tit sweatre liggende på stolen i soveværelset, for hvor lægger man dem så… :D)
[QUOTE=Ann R;545226]Okay - det forklarer det. For jeg husker heller ikke at have haft møl Jeg kan ikke få mig selv til at hænge/lægge tøj jeg har haft på ind til det rene. (Til gengæld har jeg tit sweatre liggende på stolen i soveværelset, for hvor lægger man dem så… :D)
Kan de kun li’ uld, eller hvad?[/QUOTE]
Jamen præcis - det er også et nyt problem hos mig, og jeg kan kun tro, at det har med mel og andre lignende tørvarer at gøre. Måske endda, fordi jeg ofte køber disse i en helseshop. Dvs, det er ikke bare øklogisk, men endda biodynamisk, når jeg erstatter ris m.v. med hel, kogt rug eller andre hele kerner. De er ikke behandlet med dit og dat og (ulovlig) bestråling.
Derfor er jeg begyndt på at lægge alt, hvad der hedder mel etc i fryseren mindst en dag. Så finder jeg i det mindste hverken møl eller larver nogen steder (selvom æggene er der - adddd!)
Hvad de foretrækker afhænger af møl-arten.
Og min kilde til det med 1-x-brugte trøjer er såmænd ugebladet Søndag - men det har holdt fint stik. Det var også en “øje-åbner” for mig
De sarte beklædningsgenstande, jeg kun har brugt 1 gang, lander på en stumtjener ved klædeskabet. Så er de indenfor synsvidde, og dermed det oplagte valg “til pæn brug” - derpå bliver de f eks vasket i hånden og lagt på plads.