Katte og nytår?

Nu var der lige en gang hvæsen og efterfølgende brag udenfor af fyrværkeri.
Og jeg kan så allerede sige, at min Sparky absolut ikke er blevet bedre, tværtimod :frowning:
Han kom fræsende gennem stuen og ind under sofaen (hvor han altså kun lige kan få sig selv mast ind). Med det resultat at yngstemanden Harry (også MCO) også fræsede ned fra sin plads i et af kradsetræerne og ind under den anden sofa.

Her plejer alle mand at være ligeglade, og de har fyret lidt af de sidste par dage, og en del i eftermiddag/aften, og killingerne virker ligeså bedøvende ligeglade som jeg havde forventet…

Har aldrig haft hverken hund, kat eller hest for den sags skyld, der har reageret på det skyderi.
Lucky ved jeg ikke endnu, hvordan tager det, men jeg skal også være hjemme, så hvis der skulle blive noget er jeg lige hos ham :slight_smile:

De sidste par dage har der været RET meget fyrværkeri herude, og ingen af kattene har så meget som bevæget et knurhår ved det :smiley: Jo Ib kiggede da en raket sagde FFFST næsten lige udenfor, men … nå den ku’ikke spises, så den var ikke interessant… :klapper:

Det har i al fald givet mig håb om en god nytårsaften :slight_smile: Vi er selvfølgelig hjemme ved dem, men nu ved jeg da de ikke går fuldkommen i spåner over det :slight_smile:

:slight_smile: Sidste år var Tøffe fuldstændig ligeglad og sad i havedøren og kiggede ud, han er heller ikke bange for tordenvejr. Men vi bliver hjemme hos ham.:slight_smile:

I de år jeg har haft kattene, har det vist været lidt 50/50 om jeg har været hjemme eller ej.

Her til aften har der været lidt kanonslag i nærheden, og de farer da begge op… Men så kigger de begge på mig. Og jeg tager det med ophøjet ro - og så ligger de sig bare ned, og sover videre. (Men det er faktisk rigtig kært … de kigger ikke ud mod lyden, men netop på mig… :))

Jeg tror det afhænger meget af hvad det ellers er vant til, og hvordan “deres menneske” reagerer.
Jeg fik begge mine drenge som voksne, men de er åbenbart ikke sådan til at chokere, og da jeg heller ikke rigtig reagerer på de høje lyde - jamen, så putter de bare videre.
Det er i hvert fald min teori. :slight_smile:

Der kan selvfølgelig være nogle katte, der uanset gener, opvækst eller andet, bare er nervøse…
Men der kan man jo snakke med dyrlægen, og få noget mildt beroligende. :slight_smile:

[QUOTE=Tea;761220]I de år jeg har haft kattene, har det vist været lidt 50/50 om jeg har været hjemme eller ej.

Her til aften har der været lidt kanonslag i nærheden, og de farer da begge op… Men så kigger de begge på mig. Og jeg tager det med ophøjet ro - og så ligger de sig bare ned, og sover videre. (Men det er faktisk rigtig kært … de kigger ikke ud mod lyden, men netop på mig… :))

Jeg tror det afhænger meget af hvad det ellers er vant til, og hvordan “deres menneske” reagerer.
Jeg fik begge mine drenge som voksne, men de er åbenbart ikke sådan til at chokere, og da jeg heller ikke rigtig reagerer på de høje lyde - jamen, så putter de bare videre.
Det er i hvert fald min teori. :slight_smile:

Der kan selvfølgelig være nogle katte, der uanset gener, opvækst eller andet, bare er nervøse…
Men der kan man jo snakke med dyrlægen, og få noget mildt beroligende. :)[/QUOTE]
Da jeg boede hjemme, havde vi to skønne huskatte.
Den var gårdkat med stort G (altså 1000 katte om madskålen, og resten af føden måtte man selv fange i laden), den anden var indleveret på internat få dage gammel.

Selvom vi prøvede det bedste vi kunne på at reagere så lidt som muligt på fyrværkeri, havde de det begge bedst på badeværelset, når vi nærmede os midnat nytårsnat.
Så i løbet af dagen “blev der gjort klar” derude, med mad, vand, senge og tæpper bag badeforhænget. :slight_smile:

Amira fræser op i kradsetræet op af havedøren for at kigge ud, når der er fyrværkeri :smiley: Ellers er kattene højst ligeglade.

trixie er en smule nervøs, men ikke mere end at hun trods alt ikke gemmer sig, men når der kommer høje drøn og brag farer hun sammen, men hun bliver hvor hun er. Gaia er vild med det og hun følger raketterne når de stiger mod himlen og når de springer ud ser hun nærmest ud som et bette barn der har fået en gave,
selvom ingen af vores katte som sådan tager sig videre af det laver vi alligevel vores soveværelse om til katte-sikringsrum, vi tænder lyset derinde, laver små skjulesteder til dem samt tænder tvet og skruer godt op for det.
vi er dog osse selv hjemme og har en hyggelig aften,måske dumper der en nabo forbi. vi plejer at kører en tur ned i byen efter midnat for at grine lidt af alle de tågehorn der fejre nytåret dernede

Hvilket nytår??? Hvilke brag??? Hvilke lysglimt???

Hilsen Banden i Rødovre - der virkelig ikke kan se nogen grund til at gå glip af aften og nattesøvnen, bare fordi verden går under!

I går skød de meget af her, og der var absolut ingen reaktion fra kattene, så det genere dem tydeligvis ikke, men tror nu alligevel jeg bliver hjemme og hygger med dem.

[QUOTE=Ann K;761359]Hvilket nytår??? Hvilke brag??? Hvilke lysglimt???

Hilsen Banden i Rødovre - der virkelig ikke kan se nogen grund til at gå glip af aften og nattesøvnen, bare fordi verden går under![/QUOTE]

Haha, Vi er tilhvertifald heller ikke særlig meget bange her hos os… Men vi passer selvfølgelig på vores menneske, så HUN ikke blir bange… Vi kan jo godt lide hende, og når hun er bange blir vi lidt nervøse… Vi fatter dog ikke hvorfor hun blir bange for det der kæmpe store tv med alle farverne og lydene… Det er jo bare fiiint. Lige sådan noget tv om VI gider se… Eller ihvertifalde for det meste, for Balloo kan godt trykke sig lidt… Men så er han jo dum, for han hopper selv op og kigger på tv’et igen… Fjols…

Og så kommer mennesket med sådan dårlige undskyldninger, som at “VI” måske blir bange… Og derfor blir hun hjemme… Næææ, hun burde bare indrømme HUN er bange - den bangebuks…

HOV, vi smutter… Hun er tilbage… gulp


Mennesket siger at hun godt ved de ikke er bange for fyrværkeri tv’et men MENNESKET er ikke tryg ved evt at få smadrede vinduer eller fyrværkeri på afveje ind i hvor det kan starte brand - og DERFOR blir mennesket hjemme… Kræene må gøre hvad de vil. Dog ved jeg at Gucci og jeg skal kigge på katte tv’et sammen til midnat - det har vi altid gjort når jeg har været hjemme… (Og jeg tror faktisk de sover det meste af aftenen væk på samme måde som Brian-banden…) :slight_smile:

Oliver reagere lidt forskelligt… Hvis der bare kommer et enkelt brag kigger han lige op, ser på mig, og lægger sig til at sove igen…:slight_smile:

Men hvis der er mange brag i træk, og de er tæt på, så rejser han sig, og knurre af det, mens han sidder helt stille… Forsætter bragene et godt stykke tid, skynder han sig ud i køkkenet og hopper op på køkken bordet…

Han virker ikke direkte bange, men derimod lidt små nervøs og undren over de høje brag… Det er ikke noget han synes er sjovt at se eller høre på…

Nu har jeg desværre reddet mig en omgang maveinfluenza :S, så jeg er nok nødsaget til at blive hjemme hele aftenen i morgen… Skulle ellers ha været oppe hos min mors kæreste sammen med hende, og spise mad, for så derefter at køre hjem til Oliver… Men som det ser ud nu, så bliver jeg hjemme og hygge mig, så godt jeg kan… :slight_smile:

Vores katte plejer ikke at tage sig af fyrværkeriet, selv om det er lige uden for vinduet.
For to år siden sad Snehvide faktisk længe og betragtede det med stor interesse, da det var allerværst lige efter midnat.
Jeg tror, hendes ro smitter de andre. :slight_smile:

Indtil videre har abyerne reageret på det skyderi, der har været, ved at sove trygt. En enkelt gang var Asani vist oppe i vinduet for at se, hvad der foregik. Så jeg er forsigtigt optimistisk med hensyn til i aften. Der har dog været forbavsende lidt forhåndsskyderi her i området, så mængden i aften kan måske nok have en anden indvirkning på dem.

Mine katte er heldigvis krudtsikre…

Halvdelen sover fra det, og er imponerende ligeglade, den anden halvdel hopper rundt i vinduerne, for at få det hele med.

det er altså skønt ikke at skulle bekymre sig om, om de nu bliver bange…

Som jeg har skrevet i en anden tråd var Ib - til min store undren - den eneste her der var nervøs. De andre var bedøvende ligeglade, men lille Ib brød sig altså ikke ret meget om det. Ikke så han var helt panisk, men han var tydelig nervøs. Her i formiddags havde han lagt sig i min seng ved siden af mig og sov sødt, da der var en eller anden der åbenbart først var vågnet af sin brandert nu og skulle fyre et batteri af der lød som en maskingevær. Så for han op og nedenunder til den sikre krog han har udset sig som beskyttelsesrum. De andre reagerede som vanligt ikke.

Jeg håber han ta’r det mere roligt næste år, ellers skal vi nok forbehandle ham med noget Zylkene til den tid :slight_smile:

Glamour reagerede ved at sidde med ryggen til vinduet og vaske fødder kl. 00.15 i Indre By. Cool cat, må man sige.

Til gengæld gemte Sid sig bag ved køleskabet og var noget bekymret. Vi fik lokke ham frem og tog ham med i soveværelset og skruede godt op for tv’et (ikke at de kunne kamuflere det hele, men det overdøvede da lidt af bragene). Så sad han under sengen til det stilnede af, og kom op og lå hos mig senere på natten. Min lille kylling :hjerte: