Katte og sofaer - det der med stof/læder

Ja jeg er ved at kigge ny sofa og synes folk erfaringer er spredt ud i mange tråde :gruble:
Synes slet ikke jeg kan finde hoved og hale i alt det der med hvad man skal vælge af betræk på sofaen…

nogle sværger til mikrofiber, andre til læder og andre igen noget helt tredje…

jeg er liiiidt tabt, for jeg kan godt huske ridserne i lædersofaen hjemme ved mine forældre, når kattene legede racerbane hen over sofaen… Men der hvor det er tænkt at sofaen skal stå, er den ikke oplagt som “racerbane”… :kryds:

Men hvad vælger man lige, hvad er folk erfaringer med de forskellige typer betræk?
For jeg magter helt ærligt hverken at støvsuge sofa for kattehår hver dag eler en hærget sofa efter få uger - men gider heller ikke leve med tæpper i massevis hen over sofaen :ups:

Jeg synes ikke kattekløer ses i en læder sofa, såfremt det er ÆGTE læder. Derimod tager det ikke en enkelt kat særlig lang tid at flænse en “læder-look”.

Mikrofiber er skam lækkert nok, når man tænker rengøring og vores katte kradser heller ikke kløer i den, men til gengæld får vi sindssygt meget stød når vi rører ved kattene og omvendt.

Vi har læder-look… Det er ikke pænt. Selvom den ikke bliver brugt som racerbane, så bliver den udsat for forfejlede spring, tab af balance på ryglænet mv.

Når vi skal have en ny på et tidspunkt, har jeg bestemt at det skal være en Ektorp fra Ikea. Til dem kan man købe nyt betræk, når/hvis det gamle kommer til at se nusset ud. Betrækket er også vaskbart. Produkter - søg efter produkter. Få et komplet overblik her - IKEA

mikrofiber…

minimal rengøring og det er menneskene der slider sofaen - ikke kattene… den er nemlig ikke spor sjov at kradse i og rengøring er ikke værre end støvsugning en sjælden gang i mellem

Jeg har en lædersofa og Ramses har brugt den til lidt af hvert, om vores er rigtig læder tror jeg ikke helt på, men vores er blødt sort læder. Jeg bruger noget læderfedt til at smørre den ind i en gang eller 2 om året og det er med til at holde den pæn. Det både renser og plejer læderet.

Men vores er efter hånden også ved at se lidt træls ud, men den er også efterhånden 5-6 år gammel.

Ægte læder og ikke den tynde “pæne” type - dét er vejen frem IMO :wink:

Nu har vi haft de samme sorte lædersofaer i - ja den ene ca. 10 - 11 år og den anden i ca. 7 år.
Vi er bestemt ikke særlig påpasselige med vores møbler, både katte, børn og andre dyr er velkomne i dem - vores Grønne Leguan klatrede også ofte rund i dem, og han var nu ikke helt lille (ca. 130 cm.) til sidst (vi måtte omplacere ham, da vi skulle have barn nr. 1 - da Reptilicús (som han hed) var meget arrig og han gik løs i rundt huset).
Jo vist er der nogle ridser i læderet, men ikke noget særligt IMO - og det har da trods alt været brugt til “racerbane” for 9 kuld killinger og ellers for alle vores voksne katte :slight_smile:

Vi har lige købt nye møbler - også sort læder - som vi går og venter på bliver leveret :slight_smile:

Stof ville jeg aldrig turde købe - mine misse-kræ ville flå det i 1000 stykker i løbet af 0,5!
Mikrofiber - tja… jeg har set at Kira har en sofa i det, og den lever da endnu - jeg er bare personligt mere til lædermøbler (men det er jo klart en smagssag!) :wink:

/Mette

Jeg har haft mine lædersofaer i snart et år, og selvom det er ægte læder så ligner de noget der er løgn!! Det er ikke fordi at kattene kradser i dem, men hvis de løber og leger lidt så går det også udover sofaen, derudover har jeg jo haft killinger som ville lære at komme op og ned fra sofaen, så det har helt sikkert også sat sine spor.
Tidligere havde jeg en sofa med noget tykt vævet stof, det var rigtig godt, bortset fra kattehårene…

[QUOTE=Battlestar;550125]mikrofiber…

minimal rengøring og det er menneskene der slider sofaen - ikke kattene… den er nemlig ikke spor sjov at kradse i og rengøring er ikke værre end støvsugning en sjælden gang i mellem[/QUOTE]

Tiltrækker den ikke hår??

Her har vi kørt læder i noget der minder om evigheder (og jeg kan normalt ikke fordrage læder), men det er praktisk med mange børn, husdyr mm. Med andre ord, der kan tabes en softice, eller en hakkebøf med hele svineriet, uden det kan ses. Kattehår mm er lige til at tørre af (eller vifte ned på gulvet). Vi havde et lille hul på et tidspunkt, hvor vi forsøgte os med microfiber (noget nougatfarvet) noget, og jeg må indrømme at det var langt lettere at rengøre end jeg havde forestillet mig. Men det kunne alligevel ikke holde til en storfamile inkl husdyr - pelsen sugede sig nærmest til microfiberen og det var ikke sådan liiige at få af (jo, med rulle, grundig støvsugning og tålmodighed), og gæsternes tøj ligende en fældningsperiode. så vi røg på ægte læder igen…

Havde vi ikke haft børn, så tror jeg vi ville holde os til microfiber af god kvalitet, og så lært at leve med hår i sofaen…jeg er SÅ træt af læder, men vi taler også om 30 år med læder. 6 børn, og dobbelt så mange katte…

Foretrækker til enhver tid sort, ægte læder. Her kan selv rødbedesaft og rødvin tørres af uden at plette.

Slidte stofmøbler er ikke noget skønt syn, mens slidte lædermøbler blot har fået patina.

min gør ikke - ikke mere end hvad 7 coons i øvrigt smider over det hele… naturligvis skal den da støvsuges ind i mellem… tror jeg gør det 3 gange om året eller så…

Vi købte denne kæmpe flyder forrige år, da jeg var blevet træt af sort læder.
Den er i nano stof, og når Zuma leger og bliver overivrig løber han over og kradser i den… og det kan bare ikke ses :slight_smile: De lyse kattehår kan ses, men så er støvsugeren jo opfundet. Farven og stoffet gør at lige meget hvad vi har spildt i den kan det tørres af og der er ingen pletter at se.

Her har vi en dejlig stor uld hjørneflyde sofa . Den er 4 år og ser noget slidt ud , de hiver tråde ud og den samler på pels og den er sku ikke sjov at støvsuge , det bedste er en fugtig klud.men det har givet den en lidt filtet look. :frowning:
Mine forældre har en ægte sort læder sofa der 8 år , Som 2 gange om året bliver smut med læder fedt . Og den står bare så flot . Og den er dejligt nem at gøre ren.
Så når vi en gang skal have ny sofa bliver det en ægte læder sofa . Men det er langt ud i fremtiden , for lige så dum vores nuværende sofa er,så elsker jeg den . Man sidder og ligger bare så godt i den og der kan være mange mennesker i den.

Vi har lyse italienske lædersofaer, som efterhånden snart er 7 år gamle, og jeg synes ikke jeg kan se på dem at vi har 5 katte og to kuld killinger…Jeg har dog katte som ALDRIG hvæsser kløer i møblerne, men der er meget jævnlig dømt ‘fræs’ med 80 kilometer i timen, hen over sofaerne, og klart det sætter aftryk af deres kløer, men ikke mere end jeg kan fjerne det med en gang lædervoks og balsam :-). Så i fremtiden vil der kun kommer lædermøbler i vores hjem.

hmm noget tyder på, at jeg skal spare sammen til en læder sofa så :smiley:
Jeg er i virkeligheden også til lædermøbler, men så igen - de er jo så dyyyyyre :open_mouth:
men sådan er livet vel…

Vi har sådan en sofa her i fintvævet gråt stof, og vi må have velopdragne katte, for de kradser ikke i vores møbler.
Vores tidligere sofaer var i noget mikrofiber-agtigt stof, som var meget tætvævet, og de bar heller ikke præg af katte.

Så længe stoffet er tæt/fintvævet, så er det svært for kattekløer at rive en tråd løs. Selvfølgelig kræver det støvsugning, men hav lige i mente, at vi har 6 storfældende semilanghårskatte.

[QUOTE=PiaB;550260]hmm noget tyder på, at jeg skal spare sammen til en læder sofa så :smiley:
Jeg er i virkeligheden også til lædermøbler, men så igen - de er jo så dyyyyyre :open_mouth:
men sådan er livet vel…[/QUOTE]
Nødvendigvis ikke - Jeg købte mine brugt, to for 3.000 kr. i Den blå Avis.
De så sprit-nye ud, men fordelen ved at købe brugt er også, at man ikke er så “hys” med dem som med nye.

Jeg har en brugt (hvid) Ektorp sofa og er egentlig ganske tilfreds med den. Man kan nærmest ikke se der hvor kattene kradser i den, udover nogle små knudelignende prikker hvor de får trukket en tråd med ud - dem klipper jeg simpelthen af.

Ulempen er at løs pels klæber til den, det vidste jeg allerede fra de hvide IKEA betræk på mine spisestole for det er samme stof.

Indtil videre hedder løsningen løse tæpper, støvsugning og en fugtig klud fra tid til anden og så håber jeg der snart bliver råd til et lysebrunt sofabetræk så alt i det mindste ikke er så tydeligt.

Jeg har en fint-vævet stofsofa i grå, som jeg er rigtig glad for.
Det sker at Buster kradser i den, men det er ikke noget der ses.Og efter en gang støvsugning - den får den store tur 2-3 gange om året - så er der intet at se på den. Det hjælper nok også lidt at Buster har samme farve som sofaen - det er dog en tilfældighed, for sofaen var her først.
Når jeg skal have ny sofa vil jeg også have en Ektorp fra Ikea, også i grå, da jeg synes det er en dejlig neutral farve. Jeg vil ikke have lædermøbler - men det har noget med min moral at gøre, og hænger bl.a. sammen med at jeg er vegetar.

Jeg har en micro fiber noget. Ved fronten ved armlænene står der så små kradsetrær. Det er så modreaktionen fra at en der engang var, var meget utilfreds med den nye sofa og brugte den til klokradsning.

Dem der bor her nu rør ikke sofaen men er vældigt fornøjet med kradsetræerne.

Den næste bliver en ektorp fra Ikea. En som kan vaskes. Tæpper i sofaen/bræk pletter etc. synes jeg er et større problem end et kradsemærke