Jeg har netop fået at vide, at en kat kan dø af at spise tun — jeg giver da af og til mine katte lidt tun, men har aldrig oplevet, at de ikke kan tåle det. Er der nogen af jer, der har haft dårlige erfaringer med tun (i vand) til jeres katte??
De kan ikke dø af det, med det er rigtigt nok at katte ik har så godt af tun… Det er pga alle de tungmetaller, tun indeholder…
Med i små mængder sker der ik noget…
Nemlig, lidt tun i vand i ny og næ har vist aldrig slået en kat ihjel.
Min får tun i den tunge ende, dvs han får lidt mere end hvad godt er, da jeg ellers ikke kan få noget vådfoder i ham.
Næh, det indeholder for meget magnesium og for mange tungmetaller til at det kan bruges som andet end godbidder. Og af og til kan man opleve at dåsefisk indeholder histamin, så katten kan udvikle et “falsk” allergianfald. Men holder du det på godbid-niveau, sker der nok ikke det store.
Ok, så er jeg også blevet klogere på min kat i dag… Jeg vil holde det i det små så for fremtiden - skal da nødig skade de dejlige små…
31,9 mg. magnesium / 37,6 g tørt indhold i dåsen = 0,0848% burde ikke være noget problem. ( Tun i olie, konserves - )
Og fodrer man ren tun, så skal man også være opmærksom på, at kalk:fosfor-vieauet er skævt. Kan undgås ved at give Feline Porta 21 i stedet for tun fra supermarkedet.
Men at der er tungmetaller i al tun er en realitet og ikke noget, der kan gøres noget ved.
Min kat får også tun i vand engang imellem, han gider ikke tun i olie.
Jeg giver det også som guf en gang i mellem… jeg kender en kat som kun ville spise tun, den levede af det i flere år uden at dø, men hold op den blev fed
Dens ejer er gået over til at give den dåsemad i stedet… den var sur i starten, men kunne nemt klare ikke at spise et par dage inden den gik i kast med dåsemaden