Katte og varme kogeplader

Godaften alle i dejlige kattegale :slight_smile:

Min kæreste og jeg er så “heldige” at have et gammeldags komfur, med kogeplader der er varme rigtig lang tid efter der er slukket.

Vi sætter selvfølgelig kattene ned og siger nej, hver gang vi ser de hopper op på komfuret, men vi er så bange for de en dag hopper der op mens pladerne stadig er varme og vi ikke lige er der til at gribe dem.

Hvad gør i andre med varme kogeplader og katte?

Jeg ville sætte en gryde med vand på den varme plade.

Jeg har en glas keramisk kogeplade som også er varm lang tid efter, og kattene kan få tændt den.

Så manden har lavet en kasse af nogle tynde lister rundt om kanten og en tynd masonit plade på toppen som altid ligger over vores kogeplade.

[QUOTE=DK SismoCats;746601]Jeg har en glas keramisk kogeplade som også er varm lang tid efter, og kattene kan få tændt den.

Så manden har lavet en kasse af nogle tynde lister rundt om kanten og en tynd masonit plade på toppen som altid ligger over vores kogeplade.[/QUOTE]

Det ville faktisk være smart, så kunne vi også udnytte komfuret, når det ikke er i brug, som ekstra bordplads :wehu: genial ide. Det må være et projekt for kæresten og min far her i julen :muhaha: Tusind tak for ideen

Sætter en gryde med koldt vand på pladen. Både fordi, når katten kan se at “landingspladsen” er blokeret, er chancen for at den hopper mindre. Og selvfølgelig fordi den varme plet så er dækket til på den måde…

ja jeg bruger også gryder med vand på de varme felter

Jeg har permanent en pæn kedel med vand stående og den sætter jeg med det samme over på den brugte kogeplade.
Den vane er så indgroet, at jeg sikkert også ville gøre det, hvis jeg en dag ikke havde flere katte.

Jeg plejer at slukke for kogepladen i god tid, og det startede egentligt fordi det er energibesparende. Det tog lidt tid før jeg lærte hvor lang tid før jeg skulle slukke, men det fungerer nu upåklageligt.

Men laver min mand mad, så kommer der en gryde med vand på pladen.

jeg har en gryde med vand jeg stiller på pladen… så er den dækket :slight_smile:

Jeps, en gryde med vand også her. Det kan dog ind imellem være lidt besværligt at finde gryder nok, hvis man har gang i mange plader :slight_smile: Men det fungerer fint, og du kan jo bruge ideen, mens du venter på kæresten og din far :cool2:

Vi lukker bare af ud til køkkenet til pladen er kold igen, de har vandskåle og foderbolde m.m. i stuen så de klarer sig nok de 15 -30 min der går før der bliver åbnet til køkkenet igen. Ofte er vores misser hvor vi er, så tror ikke det går dem på.

Vi kan desværre ikke lukke ud til køkkenet så jeg vil helt klart også bruge ideen med gryden, indtil hankønnene tager sig sammen :tihi:

mine brænder sig en enkelt gang og så lærer de det… det lyder ledt, men det er jo aldrig lige når gryden er taget af min hopper op, oftest mens jeg sidder og spiser, og det går lynhurtigt, så indtil videre er cleo den eneste der har brændt sig grundigt på en enkelt pote, og 5 min senere gik hun normalt på poten.

har det med det som mine forældre havde det med mig og stegepander- før eller siden er man nødt til selv at mærke efter og lære det på den måde.

Vi har induktion, så de bliver hurtigt kolde igen. Og dyrene er så høflige at de først hopper op når vi forlader køkkenet (for det meste), så der er der fred og ingen fare mere.

Jeg er også på den med en gryde og noget vand. Men nu er det utroligt sjældent mine katte hopper op på køkkenbordet når jeg er hjemme. Og har faktisk aldrig oplevet at de hoppede op på komfuret. Det er åbenbart ikke særlig spændende.

Men mange især moderne lejligheder har åben forbindelse mellem køkken og resten af huset. Så må man finde på noget andet, jo :slight_smile:

Jeg stiller også en gryde med koldt vand på kogepladen… :slight_smile:

En dag stod jeg og lavede mad på komfuret, og Oliver havde en af sine spring ture… Pludselig springer han op på komfuret (jeg stod der heldigvis)… Nåede at gribe ham nogen lunde, ellers var han røget i gryden med det kogende vand…:yikes: Poter blev tjekket, og alle var fine… Han blev mindst lige så forskrækket som jeg gjorde, og måtte ha mange kys og kæl oven på den oplevelse…:slight_smile:

Pointen er at det kan gå galt også selvom man står lige ved siden af… Derfor forlader jeg aldrig køkkenet når jeg laver maden… Tør ikk risikere han får væltet en gryde i hans hoppen rundt…

Hov jeg så slet ikke alle de svar der var kommet i tråden :ups: Tusind tak for de mange svar :thumbup:

Vi har indtil videre klaret os ved at stille en gryde på komfuret, det er åbenbart nok til at de nu bare hopper op i den anden side af køkkenbordet :tihi: men der er i det mindste ikke varmt.

Så med mindre de pludselig for interesse for komfuret igen, tror jeg vi holder os til at have en gryde stående.

Vi stiller også typisk noget på kogepladerne med vand i. Med det her synes jeg, det er en unødvendig risiko at risikere en brændt pote.
Men f.eks. mine svigerforældres brændeovn afskærmer vi ikke, når vi er derovre. Der er så meget strålevarme, at det ikke bekymrer mig. Den første gang førte jeg dem selv hen til, så de kunne mærke varmen. Siden har de været der flere gange og har aldrig været for tæt på - andet end når de ligger og kokser i deres send foran, så kan man selvfølgelig diskutere, hvorvidt de er ved at smelte :wink:
Men jeg er nervøs for, at komfuret trods alt ikke giver nok strålevarme, til at kattene har en chance for at nå at opdage det.

Jeg flytter også rundt med gryder eller pander med vand i. Jeg blev desværre klog af skade. Da Bølle var en stor killing stod jeg en aften og lavede mad og havde ikke set at han havde sneget sig op bag mig. Lige som jeg fjernede gryden og skruede ned for varmen hoppede han op på komfuret, hvor han heldigvis “kun” ramte med den ene bagpote. Det skete så hurtigt at jeg ikke kunne nå at afværge. Stakkels lille kræ - han måtte selvfølgelig en tur til dyrlægen og få et skud pennicilin og creme til poten :pote:. Heldigvis var poten kun meget overfladisk brændt, men huden faldt af noget af trædepuderne. Der er heldigvis ingen men af uheldet, katten har intet lært, så nu flytter jeg hysterisk rundt på potter og pander.