Jeg var til dyrlægen med mislingerne igår, til det årlige sundhedstjek og vaccine. Den kære dyrlæge roser dem og de er sunde og raske MEN, begge har lige en 500 gram for meget på sidebenene.
Nå… Jamen hvad gør man så? Jeg synes i forvejen jeg havde helt styr på fodringen som ser således ud:
Tørfoder 24/7. Pt er det en blandning af applaws, pro plan og Iams hairball, men når den var tom ville jeg prøve porta 21 grain free og noget antihårbolle(hill’s eller iams)
Desuden deler de 70g vådfoder om dagen(porta 21, almo nature, cosma thai o.lign) og får jævnligt noget rådt kød, det er dog kun den ene som kan lide det.
De får malt/vitamin pasta et par gange om ugen samt whiskas anti hairball godbider.
Så hvad kan jeg gøre for at få dem lidt ned i vægt? Nogen der kan anbefale noget godt legetøj så de kan få lidt mere motion? De er jo indekatte.
Jeg fik rådet at fodre min lidt tykke Nuka (1 kg for meget) med mere vådfoder og det har jeg nu prøvet nogle uger og det ser ud til at det virker hun har i hvert fald tabt nogle gram. Det vil jeg fortsætte med så er jeg måske fri for at sætte hende på slanke kost. Rådet kom forresten her inde fra.
Jeg har haft rigtig meget god leg med mine, men cat dancer, den kan købes på zooplus. Vildt enkel, men meget effektiv!
Ellers begynd at veje deres tørfoder når du hælder det op fx om aftenen, 60 g pr. næse alt efter hvor store de er. Og så ikke giv dem noget før aftenen efter, og så samme mængde igen… Så får de ikke for meget tørfoder. Du kan også dele det over to eller tre omgange hvis de sluger maden.
Mille har tabt sig 700gram. Fra 4,7kg til 3,9kg Hun var temmelig flommet. Vi gik over på Hill´s W/D og skruede op for mængden af vådfoder:)
Det skal så siges at efter vi er flyttet fra lejlighed til hus med løbegård er hun blevet meget mere aktiv:)
Det står bag på dine poser med tørfoder. Det er lidt forskelligt fra foder til foder. Jeg plejer at tage medianen af det som står på poserne når jeg blander foder.
hmm findes der noget vådfoder slankemad? :øhmm: Jeg har også en mis som ville have godt af at tabe sig, jeg har anset vådfoder som mere slik en rigtig mad til kattene.
I og med, at vådfoder indeholder ca. 80% vand, som fylder mere end det feder, så behøver det ikke være slankende for at virke slankende på katten
Så det er bare om at komme igang med at prøve de forskellige mærker af. Hvis man vælger et vådfoderprodukt, der ikke er fuldfoder (det står på dåsen, om de er), skal man sørge for at servere tørfoder ved siden af eller tilsætte ekstra vitaminer/mineraler.
Men de kan aldrig få for meget vådfoder og som Alice siger ISÆR ikke om sommeren
Vådfoder i fuldfoder varianter er absolut lige så meget rigtig kattemad som tørfoder …Og efter min mening mere rigtig kattemad.
Jeg kan godt finde på, at give mine striber vådfoder, som ikke er klassificeret som fuldfoder, og derfor har jeg osse tørfoder stående fremme - De spiser heldigvis ikke ret meget tørfoder, pg nærmest slet ingen tørfoder når det er varmt.
Der findes lightvarianter af vådfoder…dem vil jeg IKKE anbefale…mine katte fik rigtig tør pels af det og som de andre siger, det er ikke nødvendigt med light varianter når det kommer til vådfoder
Min Buster har på knap et år tabt godt 1 kilo.
Det jeg gjorde var at fjerne madskålen med tørfoder, og i stedet gjort sådan at han skal arbejde lidt for maden, fx. ligge det rundt omkring i lejligheden. Men det primære fodersted for Buster var i sådan legering som ligner denne:
Når foderet ligger i den ring skal katten arbejde en smule for maden, og jeg har det indtryk at katten så ikke overspiser, for man kan jo ikke bare sætte hovedet ned i maden og spise løs.
Ellers kan du bruge maden i leg. Fx. synes Buster det er sjovt hvis jeg kaster med stykker af tørfoder, som han så skal fange.
Og som andre siger, så giv endelig mere råt og vådt.
Jeg gik så småt over til råfodring for nogle uger siden, da Takara flyttede ind. Hun VILLE ikke have hverken tørfoder eller dåsemad, så jeg måtte i gang med råfodringen. Med det resultat at de alle lige så stille gik mere og mere over til det rå.
Hvilket er en rigtig god ting for Isis, for siden hun blev neutraliseret har hun været helt madfixeret, og blev temmelig overvægtig. Men nu taber hun sig rigtig fint, og hun elsker den rå kost. Så nu har jeg helt taget tørfoderet fra dem, og servere kun råt.
Det kan du selvfølgelig ikke bruge til så meget, andet end at jeg så altså også synger med i koret om mere vådmad og mindre tørfoder
Nu er overvægt hos katte noget, der kan diskuteres. Gennem årene har jeg læst en del tråde, hvor en dyrlæge har vurderet katten som alt for fed og klar til at tabe en hel del - og hvor den vurdering siden er blevet stærkt anfægtet af bl.a. opdrættere af den respektive race på gode fora.
For det første er der jo racer, der er meget slanke i det, og andre, som der er, og skal være, mere gods i.
For det andet, så er det jo ikke alle dyrlæger, der har lige god forstand på katte
Så hvis det var min kat, så ville jeg mærke efter, om den er muskuløs eller med vom.
Gia har helt klart vommet sig, men det er ikke noget at snakke om endnu.
Leise har også altid haft godt huld, men det har sørme også gjort ham godt, at han havde noget at stå imod med, da han skulle opereres!
Derfor er det i mine øjne værre for en kat at være lovlig slank end lovlig rund.
Og kuren?
Tja, mine vil ikke røre diverse vådkost-typer, så jeg har bare givet dem et af de typer light-foder, som de kan lide, af et mærke, som jeg finder rimeligt i kvalitet. Det er jo også godt for mennesker, såvel som for katte, at spise lidt, men tit, så her er der fri adgang til tørfoder - også oppe på div. klatrepladser, og det er faktisk de skåle, der først bliver tømt
Nu har jeg jo så fået en sød lille killing. Hvordan undgår jeg at de to voksne æder alt killinge tørfoderet, samtidig med at den lille får hvad han skal have? Jeg lukker killingen ud i køkkenet og giver ham vådfoder alene, men tørfoderet står fremme.
Hva kan jeg gøre og hvor vigtigt er det egentlig at en Norsk Skovkat killing som er kastreret får killingetørfoder?
Nu har jeg jo så fået en sød lille killing. Hvordan undgår jeg at de to voksne æder alt killinge tørfoderet, samtidig med at den lille får hvad han skal have? Jeg lukker killingen ud i køkkenet og giver ham vådfoder alene, men tørfoderet står fremme.
Hva kan jeg gøre og hvor vigtigt er det egentlig at en Norsk Skovkat killing som er kastreret får killingetørfoder?[/quote]
Bland killingetørfoderet og voksenfoderet sammen og lev med, at de voksne bliver lidt rundere i en periode
Du kan også tage en lukket plastickasse, save et hul på størrelse med killingen og sætte dens foder derind.
jeg kan kun tilskrive mig Temple Bar foreslag med kassen du kan også bruge en papkasse, den er lidt nemmere at lave hul i! Jeg bruger selv en kasse når kattene skal ha’ noget forskelligt.
Når vi har killinger bruger vi en høj bedroller
som fås til 100,- kr. i Jysk. Vi saver et hul i
enden der er stort nok til killingerne, men
for lille til de voksne katte.
Vi “forer” kanterne i hullet med malertape,
da jeg synes de godt kan være lidt skarpe,
og malertape er blødt