Katte som vækker os tidlige om morgen

Vi har en kat, som er begyndt at miav og kradse på vores soveværelsesdør mellem 4.15 og 4.50 og vi har ikke katteklemme.

Det er lidt trættende, da både min kæreste og jeg ikke kan falde i søvn igen.

Jeg tænker på, at ringe til vores udlejer på mandag og høre om der må sættes en katteklemme i vores bryggersdør og håber at han siger ja.

Kunne godt brug nogle gode råd til hvad vi f.eks kunne gøre?

[QUOTE=CarinaJ;833667]Vi har en kat, som er begyndt at miav og kradse på vores soveværelsesdør mellem 4.15 og 4.50 og vi har ikke katteklemme.

Det er lidt trættende, da både min kæreste og jeg ikke kan falde i søvn igen.

Jeg tænker på, at ringe til vores udlejer på mandag og høre om der må sættes en katteklemme i vores bryggersdør og håber at han siger ja.

Kunne godt brug nogle gode råd til hvad vi f.eks kunne gøre?[/QUOTE]

Indhegn haven inden at I giver katten lov til at komme ud konstant og i skumringen… Så er det værste I kan risikere ved at lade katten rende ude om natten at den dropper en død mus i sengen :wink:
(Der er statistik på at de fleste katte mister livet i trafikken netop i skumringen morgen/aften - formentlig fordi de er mest aktive der… samtidig med at det er det tidspunkt at folk skal til og fra arbejde)…

Jeg ville simpelthen ignorere katten totalt… Virker det ikke - og det gør det sikkert ikke, fordi jeres kat nu flere gange har haft held med at vække jer og få jer til at give opmærksomhed - så ville jeg vælge at lukek katten fra om natten i en kortere eller længere periode. På den måde “uddør” den uhensigtsmæssige adfærd meget ofte… Står katten i stedet og kradser på soveværelsesdøren, så må katten opholde sig på fx badeværelse eller i køkkenet, så er der to døre mellem jer og katten og I har mindre chance for at blive forstyrret…

jeg har 7 der på forskellige tidspunkter har prøvet taktikken når jeg har villet sove og har smidt dem ud af soveværelset alle sammen

tricket er : vedholdenhed…

hvis i konsekvent ALDRIG nogensinde reagerer… så holder de op

reagerer i bare EN gang - så er det forfra…

:wehuu::wehuu:

Men katte sover da i soveværelset ??

Jeg kunne så ikke finde på at lukke døren til soveværelset - for en lukket dør ser en kat som en udfordring der bare skal løses - og så har man balladen

:fløde::playkitty1::tænkekitty::kattedans:

[QUOTE=Tante Tut;833675]
Jeg kunne så ikke finde på at lukke døren til soveværelset - for en lukket dør ser en kat som en udfordring der bare skal løses :tihi:[/QUOTE]

enig - jeg har dem også for det meste i sengen og tigger jævnligt om jeg allernådigst må få et lille hjørne…

men ind i mellem kan det være nødvendigt med søvn… og så er det vigtigt at de ved at en lukket dør er LUKKET… og ikke en de kan komme ind af ved at miauwe

[QUOTE=Battlestar;833680]enig - jeg har dem også for det meste i sengen og tigger jævnligt om jeg allernådigst må få et lille hjørne…

men ind i mellem kan det være nødvendigt med søvn… og så er det vigtigt at de ved at en lukket dør er LUKKET… og ikke en de kan komme ind af ved at miauwe[/QUOTE]

:hjerte::hjerte::hjerte::hjerte:

Hyggeligt ser det ud, men de levner dig ikke meget plads :tihi:

Nu har jeg kun Silke og hun sover altid i sengen, og kommer meget sjældent for at få en sludder eller en nussetur om natten…og gør hun det, så letter jeg bare på dynen - så møfler hun ind og sover videre :wehuu:

Mine kan ikke komme ind i soveværelset pt., da drengene ikke ønsker katte i deres værelser. Men på sigt skal der åbnes op den anden vej, så jeg igen kan putte med mine små misser :hjerte:

Vores to sover i sengen ved os, ihvertfald noget af natten - vores killing havde fået en ide om at komme op til mig hver morgen en halv times tid før vækkeuret og så ligge og spinde højt indtil jeg vågnede og begyndte at nusse. Det var hyggeligt, men efterhånden også træls at blive vækket tidligt hver morgen for det var jo også i weekenden. Han holdte hurtigt op med det da jeg stoppede med at nusse ham, når han kom. Et par morgener, så havde han allerede opgivet det :slight_smile:

Altså… Vores katte slover i soveværelset hvis de har lyst, det er ikke dem allesammen der er lige meget “sengemisser”

MEN jeg har et relateret problem, nemlig Stevie der kommer med sit legetøj (kaninpote eller diverse piberenser-dyr), lægger dem i mit hår eller ansigt og gi’r sig til at kratte for at jeg skal vågne og kaste med det.

Og jeg VED godt at bare jeg kaster med det en gang, så har vi legen kørende, men dels er det altså ikke særlig rart at blive kradset i hoveddet af en kat, dels reagerer man jo en del instinktivt når man sover og bli’r vækket på den måde, nemlig ved at kyle det der “noget” væk…

Så hvad gør man der, når man nu helst ikke vil lukke katten helt ude af soveværelset?

Der er ikke andet at gøre end at være vedholdende med ikke at give katten/kattene opmærksomhed, så de får deres vilje. Herhjemme sover misserne dog i vores seng og har ikke adgang til fritløb.

Hyggeligt ser det ud, men de levner dig ikke meget plads :tihi:

Nu har jeg kun Silke og hun sover altid i sengen, og kommer meget sjældent for at få en sludder eller en nussetur om natten…og gør hun det, så letter jeg bare på dynen - så møfler hun ind og sover videre :wehuu:[/QUOTE]Jeg kan fortælle, at Gitzes katte er lige så venlige overfor gæster. :inlove: At overnatte hos Gitze svarer næsten til at sove hjemme hos en selv: Der er altid minimum 2 katte, der gerne vil putte med én.

Ignorere adfærden. Som andre har skrevet, hvis katten først engang har opnået det den vil så bliver den ved med at forsøge indtil man giver sig.

Da jeg fik bimserne mente den ene af dem, at man stod op kl. 03… det var vi flere der ikke var enige med ham i :argh:
Vi fik ham lært, at man altså sover om natten, og at man ikke bliver lukket ud før vi står op. Idag kan han faktisk godt sove længe… også i weekenderne :). Jeg vil dog også sige at vi havde en helvedes-periode på 1½-2 uger for at få ham det lært :surelog:, men idag er det rigtig rart.

Held og lykke med projektet

Tak for de gode råd.

I morges var vi vedholdende og efter 5 forsøg fra katten opgav han og gik ind i stuen og kom først , da jeg stod op 1 time senere. Så det skal nok lykkes men det er godt nok irriterende lige i øjeblikket, især for min kæreste men han må finde sig i det indtil katten finde ud af, at han ikke kommer ud før vi står op.

Jeg lader bare døren stående åben ind til mit soveværelse… Og mine 2 katte, ved godt, nå lyset slukkes, og der siges godnat, så soves der… Og de begge sover hele natten igennem…Så ingen problemer der… :slight_smile: Min birma ligger altid og putter med mig, er da så hyggeligt, og derfor vil jeg ikke lukke dem ude fra soveværelset… … :slight_smile:

Idag har jeg katte som sover i soveværelset sammen med mig… jeg nyder det og kattene ved præcis, hvor grænsen går og opfører sig pænt og ordentligt… Selv Leo har lært at vi altså ikkke løfter dynen for hende, men at hun selv må kravle ind under den :wink:
Det er ikke hver nat at vi har katte i soveværelset - det kommer an på om de selv tuller med, når en af os går i seng… hvis ikke de følger med der, jamen så må de sove i udestuen, stue, løbegård eler køkken - der bliver ikke åbnet til soveværelset før en af os står op næste morgen!
I soveværelset sover vi… basta!

Man kan godt høre at I netop IKKE har (haft) nogen problemer med en insisterende VÅGEN kat!!! :slight_smile:

Det starter med en kat, der nusler lidt rundt i ens hoved, slikker på øjenlågene - kun for at blive skubbet væk…
Katten sætter sig på hovedpuden… ny taktik tages i anvendelse… BRÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆgen ind i ens øre samtidig med at der krattes løs i ens hovedbund.
Når der rækkes op efter møgdyret, hopper katten ned på gulvet og begynder at HAMRE løs på klædeskabets skydedøre…
Et par sekunders stilhed bruges til at katten lige stikker hovedet op over sengebordet for at se om der mon nu er en reaktion… så tæskes der videre på skabsdøren… nu afløst af skramlen på sengebordet, hvor ALT uden undtagelse metodisk hives på gulvet… skraben ved soveværelsesdøren afløser klædeskabsbankeriet, døren er tættere på sengebordet… en gang i mellem hopper man op på hovedpuden for lige at VRÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLE ejer ind i øret endnu engang… klædeskabstæskeriet genoptages, nu dog afbrudt af systematisk FLÆNSEN af ejers bog, især indbundne biblioteksbøger er gode…
DE sikrer nemlig at ejer endelig “vågner”… i hvert fald efter at ejer første gang har måtte erstatte sådan en ødelagt bog…

Og oventstående er altså noget som sker HVER EVIG ENESTE NAT HELE ÅRET!!! eneste afveksling er tidspunktet - ca ½ time før solopgang sommer eller vinter…

Tro mig… når man har forsøgt at ignorere sig ud af det her i næsten et helt år… og må konstatere at det eneste man har fået ud af det, er at man nu står op kl ca 4 om sommeren (og skal møde kl 11), så tager man katten i hoved og bagdel og sætter den ind i stuen… hvorefter der lukkes to døre imelem den og en selv…
Og så sover man… endelig!!! :slight_smile:

Ca 2 år senere måtte huset zoneopdeles og samme kat flyttede derfor ind i vores soveværelse… nu helt uden nogen former for problemer…
Dét var hyggeligt :hjerte:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;833706]Altså… Vores katte slover i soveværelset hvis de har lyst, det er ikke dem allesammen der er lige meget “sengemisser”

MEN jeg har et relateret problem, nemlig Stevie der kommer med sit legetøj (kaninpote eller diverse piberenser-dyr), lægger dem i mit hår eller ansigt og gi’r sig til at kratte for at jeg skal vågne og kaste med det.

Og jeg VED godt at bare jeg kaster med det en gang, så har vi legen kørende, men dels er det altså ikke særlig rart at blive kradset i hoveddet af en kat, dels reagerer man jo en del instinktivt når man sover og bli’r vækket på den måde, nemlig ved at kyle det der “noget” væk…

Så hvad gør man der, når man nu helst ikke vil lukke katten helt ude af soveværelset?[/QUOTE]

Kyler katten ned i stedet (altså puffer den ned fra sengen ;)) og gemmer legetøjet under puden. Selvom jeg har en meget insisterende nat-plage, når jeg sover sammen med hende, så fatter hun hurtigt at der skal en NOGET anden ro til, hvis hun vil putte med mig, når hun har været puffet ned et par gange. Til gengæld løfter jeg gerne tæppet for hende, hvis bare hun hurtigt lægger sig stille, og det gør hun så typisk også. Det er nu skønt at sove i arm med hende.

[QUOTE=Ann K;834321]Man kan godt høre at I netop IKKE har (haft) nogen problemer med en insisterende VÅGEN kat!!! :slight_smile:

[…]

Tro mig… når man har forsøgt at ignorere sig ud af det her i næsten et helt år… og må konstatere at det eneste man har fået ud af det, er at man nu står op kl ca 4 om sommeren (og skal møde kl 11), så tager man katten i hoved og bagdel og sætter den ind i stuen… hvorefter der lukkes to døre imelem den og en selv…
Og så sover man… endelig!!! :)[/QUOTE]

Nemlig! :slight_smile: Hvor gerne jeg end ville lade kattene være derinde, duer det bare ikke, hvis de ikke lader mig få min nattesøvn. Det er såmænd ikke, fordi de vil lege. De kan bare ikke ligge stille. De mosler rundt og kradser mig i ansigtet og bider mig (ganske let og overfladisk), hvis jeg ikke nusser på den rigtige måde. Jeg levede med det, indtil jeg fik arbejde, og så gik det ikke længere. Og det har de såmænd også hurtigt vænnet sig til.

Det med at lukke dem ude - det gjorde jeg med de første katte jeg havde. Men morsyge Donna hørte jo ret godt - så det mindste host eller raslen fra mig, så kaldte hun udenfor døren i timevis - og hun kunne råbe højt! Det kunne jeg ikke sove fra. Det stod på i flere år (!) og nej jeg gav mig ikke en eneste gang i de år - før jeg opgav og vænnede mig til at sove med døren åben og kattene derinde. Og ja, i perioder kommer de med gaver - piberensere, kaninpoter og den slags - altid deres favoritlegetøj :wink: men der er de meget, meget mindre insisterende end de er overfor en lukket dør… de lægger sig ret hurtigt og sover. (njah - Tullen, det energibundt var lidt trættende i en periode)
Katte er forskellige. Det gælder om at finde en løsning der funker for den enkelte :slight_smile:

For pokker AnnK - det du beskriver, må en af de første “Simons Cat” være lavet efter :høhø:
Tror ski jeg var flyttet på hotel, hvis det foregik sådan hos mig.

For at “keep it simple” Jeg har lært at leve med det :smiley:
Mine står også tidligt op, og det gør jeg så også. Men jeg går altså tit i seng igen for at få udsovet :smiley: (læs: når vi har været ude i 10 min og jeg har fodret :slight_smile: )

[QUOTE=DK Lindvig;834538]For pokker AnnK - det du beskriver, må en af de første “Simons Cat” være lavet efter :høhø:
Tror ski jeg var flyttet på hotel, hvis det foregik sådan hos mig.[/QUOTE]

Niks… Det er “life with a Coon”. :høhø: Ihvertfald herhjemme :wink: Anns beskrivelse kunne lige så godt være af den periodiske nattevækning der foregår herhjemme. :smiley: