Efter at ha’ været uden kattebakke i mange år - Manse brugte den aldrig, så efter han blev enehersker, røg den ud - er jeg i den grad blevet mindet om, hvad sådan en fætter involverer af svineri.
Vores bryggers ligger i udbygning, og badeværelset er ikke logistisk egnet til at ha’ kattebakke stående - og ud over entre og badeværelse består resten af stueplanet af køkkenalrum og stue i sammenhæng, hvilket betyder at jeg pt. fejer grus op konstant…
Har anskaffet en smudsmåtte, som faktisk hjælper lidt - og overvejer lukket kattebakke.
Jeg går efter store og åbne bakker. Har et bomulds-tæppe foran som jeg ryster en gang om dagen. Jeg har minimalt med grus andre steder - og det er med katte med ‘uldne sutsko’
Jeg har brugt dem her i mange år - kvalitet er faldet de sidste par år (plast er ikke så hårdt & holdbart) - men de er stadig udemærkede bakker
Og så er der denne her som også er faldet i god jord hos misserne - og som er nem når der skal gøres rent Edit omkring denne anbefaling - se nedenfor…
Jeg har Simba der ikke kan finde ud af at grave ordenligt , hvis jeg taget låget af er der grus overalt
Jeg har en hvor der er 2 bunde og 1 si (den hvide del)
Man har en alm bund nederst, så sien og så en alm bund, når man renser bakker hælder man bare det hele ned i sien og vupti er skidtet delt fra Den “Gamle” bund sættes nederst, så sien (når man har tømt den) og så den “nye” bund med grus i øverst
Jeg har taget kattelemmen af dem begge, sat dem mod hinanden med en smudsmåtte imellem og en større ved siden af, den store samler sammen inden i… Den er også god til at få kattegrus af bare fødder
Jeg ved godt det ikke er alle steder der er plads, men et skab/skjul med en bakke i er det vi har erfaret er den bedste “grusfanger”
Vi lavede vores bænk i entréen til kattebakkeskjul, og udenfor en langhåret bade måtte fra ikea. Vi har aldrig haft så lidt grus på gulvet før. Bakkerne indeni er bare dem vi havde uden top på.
Den måtte er elendig. Køb en stor Trixie si-måtte, de er meget bedre.
De to herrer er vant til lukkede bakker allerede, hvis det er, og så vend åbningen ind mod væggen/et hjørne, så de skal træde ud og vende på måtten, og komme af med gruset i poterne på en roligere måde end når de kan drøne ud af den
Her bruger vi bakke med låg, men uden flap. Han har to - i forskellige rum. Han graver gerne længe og meget, så de er dybe og der er meget grus i. Han sviner, hvis der ikke er låg og måtte. Vi har desværre ikke plads til en skjuler, ellers havde jeg valgt det.
Som sagt synes jeg allerede den elendige virker lidt, og havde planer om at købe en mere, men så ku’ det være jeg skulle supplere med den i stedet.
Også godt at vide de er vant til de lukkede - en skabsløsning er ikke en option, da den skal kunne flyttes, men en lukket er klart under overvejelse.
Umiddelbart er jeg mest til @Jeanette’s eller @Tykkemissen’s forslag - hvor nemme er de viste at få låget af og på?
Jeg er rimelig hysterisk med at fjerne klatter, så snart jeg ved de er der, så det må ikke være bøvlet…
Hvis du vil have en lukket, der er nem at få åbnet, kan jeg anbefale denne Modkat Flip kattetoilet | zooplus.dk Låget kan være lukket, halvt åbent eller helt åbent, som man vil - man skal bare flippe det Og så synes jeg ovenikøbet, den er okay pæn at have stående.
Det kører på hjul, både fordi det er stort og tungt, men også fordi det står på tværs foran hoveddøren (ud til gaden) og den har jeg brug for at kunne åbne engang imellem.
Jeg trækker anbefaling af den her tilbage - design er super. Plastik den er lavet af er noget bras.
Vaskede den idag og så flækkede den 2 steder da jeg tørrede den af - og jeg tog ikke hårdt fat. Den var lige over 3 år gammel.
Er det bare mig - eller bør man ikke forvente at det holder lidt længere?
Så nemt! Lågene på mine er bare sat ovenpå uden at være klikket fast. De ryger ingen steder og Hittemissen er en stor tumling. Jeg tømmer også hver gang, han har været på.
Den ene bakke har mange år på bagen og den anden er 3 år gammel. Nemme at rengøre i bund
Jeg har en Catit Jumbo med flappen klappet tilbage, så den ikke er lukket, og jeg selv nemt kan komme til at gøre den ren. Hvis katten skrabet vildt og voldsomt, kan gruset i det mindste kun ryge ud gennem indgangshullet
Jeg ved ikke, om det er en af de elendige måtter, jeg har - eller om jeg har fundet en, der var større. Det er i hvert fald samme type, og den virker udmærket. Der kommer stadig grus ved siden af, men i begrænsede mængder.
Dorte, hvor bor du?
Hvis du er interesseret, må du gerne få mit Bestå-skab. Der sidder en fin chiplem i, så det kan fungere som både foder- eller kattebakkeskab