Kattebakke lugter hurtigt, selvom den tømmes 2 x dagligt

Jeg har et problem med lugt fra kattebakke - noget som jeg ellers aldrig har haft problemer med.

Jeg har en indekat, som altid har fået Extreme classic i kattebakken, og der har aldrig været lugtgener fra den, heller ikke selvom man glemte at tømme en dag eller to. Nu har jeg så skiftet foder fra tørkost til vådkost, mere specifikt Lux fra Aldi. Hun fungerer super godt på Lux, hun er glad og kaster sig ikke over maden længere og har også tabt sig rigtig pænt. Nu er hendes kattebakke bare begyndt at lugte helt forfærdeligt. Jeg skiftede alt sandet ud 1/5, vaskede bakken i rodalon og gav helt nyt sand i - stadig extreme classic - i et godt, tykt lag på 30 cm. Vi tømmer bakken 2 gange dagligt, og allerede den 10. begyndte bakken at lugte. Det er nærmest som om alt sandet er begyndt at lugte, selvom vi tømmer tit og ikke ødelægger klumperne når vi tømmer.

Er der mon nogen der har erfaringer med et andet mærke grus som holder bedre på lugten? Eller skal vi bare finde os i, at bakken skal have nyt sand hver 10-12. dag? Jeg ved egentlig ikke om der er så meget at gøre, men kom gerne med indput.

Nogle gange så er det bare som om der er en dårlig sending. Extreme Classic er et af de mærker jeg bruger (sammen med Golden Grey Master og helst EverClean, når jeg kan få det til en pris jeg vil betale) og synes kvaliteten kan være svingende.

Hvad er det der lugter af? Urin eller afføring, eller?

Jeg har brugt Extreme Classic i rigtig mange år og været meget tilfreds, men skiftede alligevel mærke for et par år siden, da jeg ikke længere syntes at jeg fik samme gode kvalitet.
Jeg har flere katte og det stiller store krav til grusets evne til at fjerne lugt - og det kunne EC ikke honorere.
Løsningen her blev at bruge AKgrus fra Agrosam… kan købes gennem bla Inges Kattehjem :slight_smile:

Jeg har også brugt Extreme Classic for mange år siden og var glad for det - det var kattene også…men så pludselig skete der noget med kvaliteten, bakken og endda hele badeværelset lugtede ikke godt efter noge dage, selvom alle klumper blev fjernet morgen og aften. :frowning:

Skiftede så til Golden Grey Master - det var rigtig godt, men babypudderduften var jeg ikke sååå glad for.

Jeg prøvede et par andre i mellemtiden, bl.a. AK, både den med og uden duft - men føj for den lede, jeg kunne lugte kattebakken i hele huset. Jeg havde købt 1/4 palle af hver og jeg solgte det til en katteejer der selv brugte det - og var glad for det.

Nu har jeg i et års tid brugt Golden Grey White, ja det er hvidt og sætter ikke kattepoter på alt, og det er med lavendelduft. Jeg kan dog ikke dufte lavendelduften, men kattebakken lugter slet ikke og det er det vigtigste for mig - mine gæster - og kattene :slight_smile: Jeg fortsætter med at bruge det, altså lige indtil det falder af på kvaliteten. :S

Jeg er gået over til at bruge Tigerino uden duft - altså deres bentonitversion, ikke krystaller. Det er jeg rigtig glad for. Jeg har tre katte og to bakker, og jeg har ingen problemer med lugt. Men jeg køber nu også gerne Extreme Classic, når der er slagtilbud på det. Jeg har prøvet AK, men droppede det hurtigt igen, da jeg netop ikke syntes, det var godt nok mod lugt. Desuden er det hvidt, og det ses så meget mere rundt omkring end det grå. Hellere noget, der falder i med landskabet :høhø: Til gengæld klumper AK bedre end noget andet grus, jeg har prøvet.

Interessant - har gået og kigget på mit extreme og syntes det var ringere. Jeg troede jeg var blevet skør, men måske er der sket noget? Det funker ikke som før herhjemme med fem misser, og jeg har været lidt irriteret over det et stykke tid

Jeg synes faktisk det er bæerne der lugter mest af. Tis er ikke så slemt, og det klumper super! Men pøllerne stinker, og det er nærmest som om luften siver ud i sandet og forpester hele bakken :tihi:

Hmm, måske jeg så bare skal forsøge mig med et nyt mærke hver gang det er tid til at købe nyt grus? På et tidspunkt må jeg vel ramme noget der fungerer. Jeg har hørt meget godt om Golden Grey Master, men det fås mig bekendt kun via zooplus.de ikke?

Vi bruger Goldem Grey Odour og det er vi meget tilfredse med :slight_smile: fra zooplus