Kattebakke træning af killinger 6 uger

Hej alle!

Vores dejlige kat fik 5 killinger for ca 6 uger siden og jeg kunne godt bruge nogle gode råd til hvordan jeg gør killingerne renlige. :slight_smile: Dette er mit første kuld killinger så alle tips modtages med kyshånd :smiley:

De første 5 uger var killingerne ovenpå på min datters værese i et lille telt som kattemor havde valgt som føde kasse. Jeg besluttede dog at rykke dem nedunder da de skulle starte på tørkost og jeg ikke ville have kattebakke op hendes værelse.

Nu befinder killingerne så sig i stuen hvor kattebakken står i køkkenet.(der er fri adgang mellem de to rum…) De sidste 3 morgener er jeg så vågnet til lort og tis på gulvet, i sofaen , bag sofaen osv.
Jeg har vasket gulvet og tæpper , brugt rodalon og citron, men det er stadig de samme steder de besørger. Jeg har har stillet dem i kattebakken og tørt dem med en våd klud i numsen, men de laver stadig ulykker.

Mit spørgsmål er så om jeg bare skal se tiden an og vente på at kattemor hjælper dem, det er jo kun en uges tid de har været nedenunder. Eller om de mon har for meget plads at være på?? (de løber også lidt rundt ude i haven tæt ved døren—)Jeg synes dog ik at kattemor gør noget særligt for at vise dem kattebakken, hun har ellers været en meget eksemplarisk mor… :slight_smile:

Håber i kan hjælpe… jeg vil nødigt ha at jeg killinger får sig nogle dårlige vaner…

Mange hilsner Nina

De skal have meget lidt plads indtil de er renlige, herhjemme har vi en “kravlegård” på ca 4 kvm hvor de har seng, mad og bakke, der er de til de er ca 6-8 uger så snart de er renlige åbner vi så de har hele underetagen at rende på og et er SÅ sjældent så der så er uheld.

så mindre plas til dem indtil de er renlige og 2 bakker ville være godt når de er 6 killinger,

Hej LabelleSax…

TAk for dit hurtige svar… Mindre plads , det må være det!
har du nogle råd til hvordan man laver en “kravlegård” de er jo allerede så hurtige og dygtige til at kravle at jeg har lidt svært ved at forestille mig hvordan jeg “burer” dem inde :slight_smile:

Meget mindre plads - og hurtigst muligt, for dårlige vaner sætter sig.

Kravlegård kan laves af en spånplade eller hvad du nu har til at skille - en dør, der tages af hængslerne, har jeg også haft brugt.

Det vigtigste er at det bliver gjort NU - og i materiale killingerne ikke kan kravle i.

Hej Vivi

Tak for dine råd. Jeg har nu lavet en “kravlegård” så håber jeg det løser problemerne… :slight_smile:

Hilsner Nina

Lad os høre, hvordan det går med dem - om det hjælper.

Jeg starter typisk med at flytte mine killinger i kravlegård omkring de 3 uger, hvor de får kattebakke, mad og vand, og så går det helt af sig selv.

hvor mange kattebakker har I stillet frem i huset? Det kan eventuelt være at killingerne simpelthen ikke kan nå bakken inden det “trænger sig på.”
Jeg er ligeledes tilhænger af kravlegård, men ellers, når kattene skal ud på egen hånd og gå rundt i huset,så sørg endelig for mange kattebakker rundt omkring.

Mange bruger stålbakker, du ved, de der stålbakker, hvor man også kan købe “frostne kyllingelår i.” De er finde alternativer til kattebakker i denne periode.

Held og lykke med at få løst problemet :slight_smile:

6 uger så er mine i fri dressur, for ellers keder de sig - men bakker alle steder der er spændende- hjørner osv. bare en opvaskebalje til en 10’er kan gøre det og der behøver ikke være ret meget sand i- bruger selv bla palstbakker fra storkøb af kylliing og hakket oksekød- de har en god størrelse. i min stue kan jeg godt have 4 til 6 bakker i en periode i stue/køkken i min 2 værelses
døren til gang/ resten af huset har jeg spærret af med en plade som jeg skræver over for ikke at have dem OVERALT.

Vores er 6 uger på fredag, og de er brudt ud af kravlegården :slight_smile:

De har to bakker stående i vores stue/køkken på ca 45 m2, og indtil videre har de ikke haft uheld, selvom to bakker egentlig er for lidt.
Men de to her er altså også meget kvikkere end de hvide var i den alder…

[QUOTE=kira v;920007]6 uger så er mine i fri dressur, for ellers keder de sig - men bakker alle steder der er spændende- hjørner osv. bare en opvaskebalje til en 10’er kan gøre det og der behøver ikke være ret meget sand i- bruger selv bla palstbakker fra storkøb af kylliing og hakket oksekød- de har en god størrelse. i min stue kan jeg godt have 4 til 6 bakker i en periode i stue/køkken i min 2 værelses
døren til gang/ resten af huset har jeg spærret af med en plade som jeg skræver over for ikke at have dem OVERALT.[/QUOTE]

enig :slight_smile:

Mine 6 ugers mislinger har 12 m2 at boltre sig på, og der står 3 opvaskebaljer med ikkeklumpende grus i som de IKKE bruger for den kæmpestore voksnekattebakke med klumpende er meget mere brugelig syntes de at tænke for det er der tisseklumperne OG de små cerutter ligger i.
Ikke bare 1 tår eller cerut har jeg fundet…på forbudte steder/gulvet
Det handler om at give dem den plads de kan administrerer

En kravlegård og ind med en bakke som ikke er for høj og med ikke klumpende grus, og så der så ligger en lille “gave/pølse” så læg den i bakken så de kan se at det er der den hører til :slight_smile: Håber det lykkes, det er ikke rart at vågne op til gaver hist og pist…