Kattebakke

Den killing/ungkat, vi blev fundet af i søndags, har vi stadig ikke fundet nogen ejer til. Der er mange haveforeninger og kolonihaver i nærheden, og jeg fik at vide i går, at der er mange forladte katte på denne tid af året :frowning:

Og jeg begynder at tro, at denne kat hører til blandt dem, for hun har endnu ikke brugt kattebakke. Til gengæld har hun besørget uden for og ellers tisset en enkelt gang på gulvet. Jeg har aldrig haft kat før, men hvis vi ikke finder en ejer, vil vi gerne beholde hende, for vi er allerede blevet glade for hende, og hun er meget social og tryg ved mennesker. Hvis opslagene ikke hjælper, tager jeg hende til dyrlæge og får hende tjekket og scannet.

Jeg kan af gode grunde ikke svare på spørgsmål om hendes baggrund og opvækst, men jeg kan fortælle, at kattebakken står på toilettet, hvor hun sover om natten, men der har ikke været noget om morgenen endnu, hverken på flisegulvet eller i bakken. Her i morges var der så en stor tår i gangen, som er afleveret, efter hun kom ud. Døren til toilettet står åben hele tiden. Jeg har læst nogle af de gode råd herinde allerede. Jeg skal bare finde ud af, hvor jeg skal begynde. Er der noget med, at det kan hjælpe at sprøjte bakken med baldrian?

Gode hilsner
Karin

Hvis hun er vant til at besørge udenfor, kunne du måske prøve at komme jord i bakken i begyndelsen og så langsomt blande op med kattegrus?

Bliver hun ved med at tisse på gulvet, KAN det skyldes en urinvejsinfektion, men det kunne godt tyde på, hun bare ikke helt har fanget idéen med bakken.

hun er helt klart en udekat og hvis I planlægger at beholde hende vil det være bedst for hende at hun som minimum kommer til at være ude og ikke som indekat. Så hvis I er bange for at hun løber væk eller kommer til skade så er en løbegård nok det bedste evt en indhegning af have med stød hegn foroven.

Jeg har én gang forsøgt at gøre en udekat til en indekat og selvom det var en meget ungkat slog det helt klik for den og det endte desværre med en aflivning. Har siden lært at det er næsten umuligt at gøre en udekat til en indekat men omvendt er ret nemt i forhold til.

Tak for de hurtige svar (sidder og læser og læser på forummet :)). Vi bor i et hus på to etager med stor have, så lige nu holder vi hende væk fra soveetagen, men giver hende fri adgang til at komme ud i haven, adgang til toilettet, hvor hun sover, køkken og gang og adgang til stuen når hun er søvnig og ikke i humør til at tygge på ledninger men bare vil sove, hvor der er selskab. Så vi har plads nok, og hun har allerede kravlet højt op i træer og fundet ud af at komme ned igen. Så der er ingen planer om at gøre hende til indekat - ikke når hun kommer til os på denne måde.

God idé med jord med i bakken!

Gode hilsner
Karin

[QUOTE=LadyS;1197674]hun er helt klart en udekat og hvis I planlægger at beholde hende vil det være bedst for hende at hun som minimum kommer til at være ude og ikke som indekat. Så hvis I er bange for at hun løber væk eller kommer til skade så er en løbegård nok det bedste evt en indhegning af have med stød hegn foroven.

Jeg har én gang forsøgt at gøre en udekat til en indekat og selvom det var en meget ungkat slog det helt klik for den og det endte desværre med en aflivning. Har siden lært at det er næsten umuligt at gøre en udekat til en indekat men omvendt er ret nemt i forhold til.[/QUOTE]

Det er ikke helt sandt. Det kan sagtens lade sig gør, men det kommer meget an på katten.

F.eks min Faxe :

Han var indekat da jeg købte ham. Han blev ude/inde-kat hos mig. (Jeg vidste ikke bedre på det tidspunkt)
Vi flyttede og han var ude/inde-kat igen.
Vi flyttede og han var ren indekat
Vi flyttede og han var ude/inde-kat
Vi flyttede og nu er han indekat med adgang til indhegnet have.

Og ved andre har haft succes med at gøre katte til indekatte, især i forbindelse med flytninger.

Hun lyder som en rigtig sød, lille mis, der bare mangler en familie at blive elsket af :slight_smile:

Hvis I vælger at beholde hende, så tag at få hende vaccineret, mærket og neutraliseret.

Næste gang du finder en pøl på gulvet, strøer de kattegrus over den, skraber det op og lægger i kattebakken … så kan det være at den kan lugte sig frem til, at den bakke er beregnet til toiletbesøg.
Forslaget med at blande jord i bakken, er også fint :ok:

Jeg havde faktisk overvejet det med kattegrus på pletten og tilbage i bakken, da jeg stod og tørrede op. Det gør jeg næste gang - eller jord :slight_smile:

Og hun skal i dén grad både sterilseres, mærkes og vaccineres. Lige nu har jeg købt et halsbånd af dem, der kan komme af af sig selv, så naboerne kan se, at der er nogen, der tager sig af hende.

Gode hilsner
Karin

Hvor er hun fin :slight_smile:
En af måderne at hjælpe hende lidt er når hun har sovet, så sætter du hende lige hen i bakken. Når hun har spist og siddet og vasket sig lidt, så sætter du hende hen i bakken. Helt stille og roligt - måske holder du hende lige i bakken i 5-10 sekunder, mens du hjælper hendes forpoter med at prøve at skrabe i gruset! Sandsynligvis går der ret hurtigt et lys op for hende på den måde.
VH
Susanne

[QUOTE=LadyS;1197674]hun er helt klart en udekat og hvis I planlægger at beholde hende vil det være bedst for hende at hun som minimum kommer til at være ude og ikke som indekat. Så hvis I er bange for at hun løber væk eller kommer til skade så er en løbegård nok det bedste evt en indhegning af have med stød hegn foroven.

Jeg har én gang forsøgt at gøre en udekat til en indekat og selvom det var en meget ungkat slog det helt klik for den og det endte desværre med en aflivning. Har siden lært at det er næsten umuligt at gøre en udekat til en indekat men omvendt er ret nemt i forhold til.[/QUOTE]

Jeg tror det kommer meget an på kattens temperament. Min Sputnik er hittekat. Hun var pludselig flyttet ind i mit skur og ville ikke flytte igen. Da jeg kun har indekatte (med adgang til løbegård) tog jeg hende med ind, hvor hun har været siden - det er 5 år siden. Ikke en gang har hun klaget sig og ville ud. Hun er ganske godt tilfreds inde. Det ville i hvert fald være forkert at sige at det ikke kan lade sig gøre for det kan det, men det afhænger af katten.

har på intet tidspunkt sagt kategorisk at det ikke kan lade sig gøre. Jeg sagde og jeg gentager "… næsten umuligt … "

Ville være super rart hvis folk gad at læse hvad man faktisk skriver og ikke hvad de tror man skriver.

[QUOTE=LadyS;1197736]har på intet tidspunkt sagt kategorisk at det ikke kan lade sig gøre. Jeg sagde og jeg gentager "… næsten umuligt … "

Ville være super rart hvis folk gad at læse hvad man faktisk skriver og ikke hvad de tror man skriver.[/QUOTE]
Problemet er at der kan komme folk ind og læse det , uden at se den sammenhæng…

De tænker: Nå… Næsten umuligt… Så går det ikke at tage misser med i lejligheden når vi flytter… Hun må omplaceres eller aflives :frowning:

jo men så er det deres egen skyld for der står næsten
Jeg kan altså ikke skrive et indlæg og jeg tvivler på at andre kan/gør. Med både livrem, seler, sikkerhednet, og div andre sikkerheds foranstaltninger. Så kan man jo slet ikke kommunikerer.
Hvis jeg skrev “nej det vil da være helt fint” og katten så går helt bananas ville det så være ansvarligt? Det har været oppe i mange mange tråde, i bare den korte tid jeg har været på KG, at der er altid katte som skiller sig ud fra normen.

Tilbage står det faktum at det vil være svært at tage en kat som har været vant til at være ude til at være en indekat uden​ adgang til at komme ud.

[QUOTE=PivC;1197738]Problemet er at der kan komme folk ind og læse det , uden at se den sammenhæng…

De tænker: Nå… Næsten umuligt… Så går det ikke at tage misser med i lejligheden når vi flytter… Hun må omplaceres eller aflives :([/QUOTE]

[QUOTE=LadyS;1197739]jo men så er det deres egen skyld for der står næsten
Jeg kan altså ikke skrive et indlæg og jeg tvivler på at andre kan/gør. Med både livrem, seler, sikkerhednet, og div andre sikkerheds foranstaltninger. Så kan man jo slet ikke kommunikerer.
Hvis jeg skrev “nej det vil da være helt fint” og katten så går helt bananas ville det så være ansvarligt? Det har været oppe i mange mange tråde, i bare den korte tid jeg har været på KG, at der er altid katte som skiller sig ud fra normen.

Tilbage står det faktum at det vil være svært at tage en kat som har været vant til at være ude til at være en indekat uden​ adgang til at komme ud.[/QUOTE]

Men det er jo netop ikke et faktum at det VIL være svært at gøre det. Det kan godt lade sig gøre uden nogle problemer.

Det kommer an på katten og på situationen. Alle katte vil ikke kunne det, men en del vil faktisk kunne affinde sig med det. Især hvis de flytter ind i en lejlighed der er over jordhøjde.

og derfor skrev jeg i mit første indlæg “… næsten …” Men selvfølgelig kan vi da sagtens stikke folk blår i øjnene og ikke lade dem vide at det kan blive svært og at det kan gå galt. Que de pink skyer og regnbue ponier. Jeg fortrækker stadig at kalde en spade for en spade.

[QUOTE=PivC;1197740]Men det er jo netop ikke et faktum at det VIL være svært at gøre det. Det kan godt lade sig gøre uden nogle problemer.

Det kommer an på katten og på situationen. Alle katte vil ikke kunne det, men en del vil faktisk kunne affinde sig med det. Især hvis de flytter ind i en lejlighed der er over jordhøjde.[/QUOTE]

[QUOTE=LadyS;1197739]jo men så er det deres egen skyld for der står næsten
Jeg kan altså ikke skrive et indlæg og jeg tvivler på at andre kan/gør. Med både livrem, seler, sikkerhednet, og div andre sikkerheds foranstaltninger. Så kan man jo slet ikke kommunikerer.
Hvis jeg skrev “nej det vil da være helt fint” og katten så går helt bananas ville det så være ansvarligt? Det har været oppe i mange mange tråde, i bare den korte tid jeg har været på KG, at der er altid katte som skiller sig ud fra normen.

Tilbage står det faktum at det vil være svært at tage en kat som har været vant til at være ude til at være en indekat uden​ adgang til at komme ud.[/QUOTE]

Måske er det deres egen skyld de læste forkert, men det er katten det går ud over :wink:

I stedet for at se folks kommentarer som et angreb, så se det som de uddyber din udtalelse, så der kommer flere vinkler og sider. Her er det nok for at vise, at det kan lade sig gøre. Self er det totalt umuligt at gå med livrem og seler i sine indlæg, men derfor er det godt der kommer flere tanker på…

Det er ikke et faktum at det VIL være svært, men det KAN være svært. Vi har fx Nobby der var fritløber og meget ude inden han flyttede hjem til os - der blev han indekat i stuetagen og sagde aldrig en lyd om utilfredshed :slight_smile:

Dejligt at I tager jer af den :thumbup:

Krydser fingre for at den begynder at bruge bakken snart…Der er kommet nogle gode råd herinde…
Håber en af metoderne virker…:kryds:

Jeg har også eksempler på katte der VAR udekatte og blev indekatte uden problemer.

Den ene tilløber hun-killing, der helt sikkert var fra vildt-levende mor.
Den anden en stor/voksen ung-han kat tilløber, som VILLE flytte ind hos os.

Ingen problemer med nogen af dem, der kunne relateres til det at være inde.
Hende vildmissepigen var speciel, men det var pga opvækst uden menneske-kontakt i de første uger/måneder.

:slight_smile:

[QUOTE=LadyS;1197736]har på intet tidspunkt sagt kategorisk at det ikke kan lade sig gøre. Jeg sagde og jeg gentager "… næsten umuligt … "

Ville være super rart hvis folk gad at læse hvad man faktisk skriver og ikke hvad de tror man skriver.[/QUOTE]

Jeg har læst hvad det er du skriver, men når jeg læser “næsten umuligt” så tænker jeg “tæt på umuligt” ja faktisk “umuligt”. Du har din erfaring at byde ind med og så er vi nogle der har oplevet noget andet, der er vores erfaring. Den byder vi ind med for at gøre billedet mere nuanceret. Det er vel det som er det gode ved kattegale i mine øjne - at man kan høre om andres erfaringer og udfra det danne sit eget billede/egen mening om tingene.

‘Pottetræning’ er i gang! Uden at vide noget om katte men en del om børn, donerede jeg allerede første nat en af mine gamle sweatre og fik min datter til at finde en lille bamse, så Plet kunne føle sig tryg på trods af, at hun nok savner mor og søskende. At dømme efter soveposituren her til aften, tror jeg, vi kan sige, at det er lykkedes.