Kattebekendtgørelsen

Desværre for de danske katteopdrættere har Fødevarestyrelsen nu fået åbnet skuffen med kattebekendtgørelsen igen :frowning:

Personligt kunne jeg jo håbe på, at opdrættere og forbund gik sammen om at præsentere et forslag, der én gang for alle kunne slå det ned.

1 Synes om

Det de er kommet med, er ikke den endelige men der udkast der ligger lige nu.

Det er jeg godt klar over :slight_smile: Men det ændrer ikke på, at det er stort set uforandret fra 2010 - nærmest bortset fra krav om gulvafløb i alle rum.

Hvad handler det om?

Sorry - jeg har lige været en tur i Holland i weekenden, men her kan du se indholdet af det makværk, der skal drøftes på møde den 3. marts med Fødevarestyrelsen. kattebekendtgørelse_2022.doc (96 KB)

1 Synes om

Hele bekendtgørelsen er noget skrammel. Det tyder på, at den er skrevet af de jurister, som man ikke kunne bruge andre steder. Bekendtgørelsen er rodet og unødig lang.

F.eks. er der 4 steder lavet detaljerede regler for svarfrister - for myndighederne! Disse svarfrister er vidt forskellige. Hhv. 6 måneder (§ 7), 2 måneder (§ 31) og 1 måned (§ 33 og 36).

Der er også anført, hvor hurtigt myndighederne skal kvittere for modtagelse af ansøgninger: Hhv. “hurtigst muligt” (§ 7), 1 måned (§ 31 og 33) og “efter modtagelse” (§ 36).

Alt dette er med til at gøre bekendtgørelsen svær at læse for borgerne og svær at administrere for myndighederne.

Har vi virkelig løst alle væsentlige problemer i samfundet, siden der er ressourcer til at lave sådan noget?

2 Synes om

Så vidt jeg kan læse, gælder den for opdrættere med 5+ kuld om året. Så os der har færre, behøver ikke bekymre os eller spekulere videre over den? :thinking:

Korrekt.

Indtil de ændrer 5 tallet til 2 eller 3. Det kan de jo nemt gøre. Det hele flyder jo.

5 Synes om

Og det er en af årsagerne til, at det er vigtigt at reagere nu. Dels kan tallet om nogle år ændre sig til 2 eller 3 og dels er det jo sådan, at bare fordi man enten hvert år eller et enkelt år (så falder hammeren jo) har 5 kuld, så bliver man jo ikke automatisk en fabrik. Alle opdrættere har forskellige leve- og arbejdsforhold og hvis man er et par og én arbejder hjemmefra, er 5 kuld pr. år langt mere overskueligt end for mig, der er single, arbejder fuldtid og har lang transporttid.

5 Synes om

Hvor meget har de forsk. organisationer der er inviteret med til det her møde reelt mulighed for at få gennemført? Vil diverse katteorganisationer overhovedet blive hørt?

Hvad tænker de mennesker der står bag bekendtgørelsen der skal kunne gøres ved byb-avl? Jeg synes ikke jeg ser de store muligheder i bekendtgørelsen her? Jeg er godt klar over at det kan KGs brugere selvfølgelige ikke svare på… men er der tænkt nogen tanker?

… jeg sidder også her og tænker hvorfor er der ikke meldt noget ud fra katteklubberne? Jeg er med hos Racekatten, og de har intet meldt ud. Er det fordi det foregår på FU niveau når vi snakker FD? … og det derfor slet ikke kommer ned på menigmands niveau?

Fordi der intet ER at informere om! Jeg havde egentlig besluttet ikke at ville kommentere, fordi der ikke ER noget at fortælle. Der er udsendt et udkast til betænkning, og man har meddelt at der skal forventes “drastiske ændringer” i det. Men hvad det betyder er rent gætværk indtil videre… Derfor er der ikke meldt noget ud - enhver form for tilkendegivelse vil med sikkerhed blive opfattet som “viden”, som man senere så bliver klynget op på, uanset hvor meget man erindrer om at det er gætværk…
Og hvor meget vil katteorganisationerne blive hørt? Først og fremmest er den eneste deciderede katteorganisation, der er inviteret med, Felis Danica. Resten er dyreværnsforeninger. Hvor meget vil de blive hørt? Måske lidt - i hvert fald stammer tanken om max. 3 kuld på 24 måneder fra kattesporten. I hvert fald stammer tanken om krav om at killinger skal være vaccineret inden salg fra kattesporten. Men at tro at “katteorganisationerne slår sig sammen og præsenterer et forslag der en gang for alle slår det ned” er simpelthen naivt - det er ikke sådan lovgivning foregår… Den slags kommer oppefra, ikke nedefra. Der er ansat en stor mængde mennesker med teoretisk viden om nogle ting, og de er sat til at finde på regler om ting i Danmark. De behøver ikke falde i god jord hos borgerne, for at blive til virkelighed…:confused:
Så hvad skal vi forvente? Pas - ingen kommentarer, for det vil være rent gætværk! Og derfor er der ikke meldt noget ud - rent gætværk kan hurtigt blive til mere skade end gavn. Der er allerede gættet rigeligt i tråden her :wink:
Men! Når man laver en stor kampagne for at råbe politikerne op og forlange at de gør noget på grundlag af billeder af katte i minkbure på Viborg-egnen, så havde man vel håbet på at der netop skete noget?? Og det gør der så også… På det helt personligt plan ville mit opdræt ikke have problemer i nogen som helst retning med forbud mod burhold, max 3 kuld på 24 måneder, krav om vaccination af killinger eller at der skal være mulighed for at gøre ordentligt rent; jeg ejer alligevel ikke noget, der ikke bare kan smides i vaskemaskine eller opvaskemaskine…
Done - ingen yderligere kommentarer herfra, for det er og bliver gætværk, både hvor den lander og hvorvidt man kan påvirke udviklingen, og det har ingen alligevel gavn af…
VH
Susanne

4 Synes om

Der er lavet et opslag i FD-opdrætter i sidste uge, hvor der er en del indlæg. Dog ikke fra bestyrelsesmedlemmer af nogen FD-klub eller fra FU.

Du er godt klar over, at det er en privat gruppe uden tilknytning til Felis Danica? Hvis nogen der er b-meldem eller FU medlem skriver der, så vil det blive opfattet som “officielt”, og det vil det ALDRIG være i en privat gruppe… Jeg er ikke engang medlem, fordi jeg aldrig ville kunne skrive noget der uden at der vil være tvivl om hvem jeg taler som - privat eller på vegne af JK eller FD…!
VH
Susanne

1 Synes om

Dette er selvfølgelig kun min holdning, men lige præcis en udmelding i stil med dette ville jeg personligt have sat pris på - det er stadigvæk en form for viden, og ja det kan jeg personligt håndtere uden at jeg sidder og digter alt muligt. Ja, jeg ved godt der er flere på FB som går i selvsving over sådan noget, men det er vi også nogen der ikke gør og rent faktisk sætter pris på sådan en udmelding. Det er muligt vi er et mindretal, men vi findes trods alt. Så tak for den tilbagemelding - den kan JEG godt bruge.

Vi kan jo bare tage seneste eksempel på ovenstående praksis - den nye EU-forordning om veterinærmedicin. Bagvedliggende tanke er superfin og god (nedsætte antibiotikaforbrug), men det der er kommet ud er da i den grad noget makværk ift. danske forhold, så der er da nogen der har sovet i timen fra politisk hold. Og med den i baghovedet kunne man da godt frygte at noget lignende kunne risikere at ske med en kattebekendtgørelse, fordi de er nogle klaphatte på Borgen/lignende steder som ikke har begreb om den virkelige verden

Aha, jeg var ikke klar over at det var på baggrund af de billeder at den er blevet bragt op igen.

Sådan rent generelt. Jeg synes det er fint med en form for regulering/lov vedr. hele katteområdet, og der vil aldrig kunne laves noget der stiller alle tilfreds. Jeg får ikke selv “problemer”, jeg kommer ikke i nærheden af det antal kuld pr. år der lægger op til regulering. Jeg synes egentlig at FDs nuværende regler er fornuftige nok.

@Susanne_W tak for at dele det du ved! Jeg værdsætter det, og nej jeg kommer ikke til at stille dig til ansvar for noget som helst, bare rolig :wink:

3 Synes om

Jeg ved ikke med sikkerhed, at det er udløsende faktor - vi var helt sikkert og uden tvivl kommet tilbage til en betænkning på et tidspunkt under alle omstændigheder, men timingen er påfaldende :slight_smile: I hvert fald har politikere nok tilkendegivet at NU skal der dæleme også gøres noget, og så er det naturligt at stikke hånden ned i skuffen med “projekter der er udsat til senere” og hive et af dem frem igen. Vi slipper ikke for en eller anden form for regulering. Men personligt og for helt egen regning tvivler jeg på at ret mange opdrættere vil blive berørt af evt. kommende regler. Selv for den nu statsligt udslettede art mink findes der en bagatelgrænse, således at man stadig må holdes min i Danmark, i mindre målestok.
VH
Susanne

3 Synes om

Jeg har set det oplæg, det var også derfor jeg synes det var lidt trist at der ikke blev meldt ud fra centralt hold - fx. bare som andetsteds her i tråden - at der ikke kan gøres noget her og nu. For det kommer hurtigt til at gå i selvsving i FD-opdrætter gruppen. Men ja, jeg kan også godt se at det kan blive et problem at melde noget ud fordi nogen vil alligevel køre videre ud af en “tråd” uanset hvad.

3 Synes om