Kattebid igen

Flemming er blevet bidt af hystaden, da vi ville klippe et par duller af hende, og jeg sagde til ham, at han skulle ringe til vagtlægen og bede om amoxicillin (stavemåde?), men vagtlægen var et af de her fjolser, der ikke ville udlevere noget som helst :rulleøjne:

I stedet kunne han få en tid til ved 20-tiden, hvor han så skal have en stivkrampe, og så må vi så åbenbart diskutere med den læge, der sidder derude.

Er der nogen af jer, der har et link til en side, hvor der står hvad der anbefales ved kattebid, så vi evt. kan printe den ud og tage den med? Jeg tror ikke, at et indlæg på et katteforum betegnes som saglig dokumentation desværre.

Desværre har jeg ikke det fikse Birma-kort (og glemte at få det i Strøby), men på stewardkurserne blev der sagt Oxy-tetracyklin.
Håber, at Birma-kort-damen kommer på banen :kryds:
Annie Thomani havde vist også en pålidelig kilde :?

Jeg tror heller ikke, at et kort fra birma-klubben giver ret meget credit hos en stædig oldnordisk læge.

Jeg har godt set det famøse kort og har nu fundet ordlyden i et PDF-dokument på Rigshospitalets hjemmeside, som jeg tager med. Jane har også fundet en artikel i Ugeskrift for Læger, hvor samme behandling er nævnt. Så de kan bare hoste op med det amoxicillin, for jeg kan ikke vurdere, hvor slemt det er. Det blødte fra 2 flænger - den ene er vist meget overfladisk, men den anden frygter jeg kan være lidt dybere.

/Flemming

Hvis det er decideret flænger skal i være knapt så bekymrede, det er lettere og holde rent og evt betændelse kan komme ud.
Jeg tror i køge hedder det antibiotika altid hvis det er lokaliseret over et led.

Så er skytset da klar :ok:
Var det en ide at lægge de dokumenter herind, måske i Info-boxen eller anden for m for “fast opslag” :?
Det er jo næppe sidste gang, der bliver brug for at bevise det i den situation :S

Altså det kommer an på på om Flemming ('s krop) reagerer kraftigt på biddet.

Jeg blev bidt en gang for nyligt, hvor jeg bare vaskede såret grundigt med vand og sæbe, og det helede fint efter et par dage. Så det er ikke altid nødvendigt med den helt store behandling. Jeg ville vente og se om hånden ev.t hæver op, eller om blodårerne i hånden eller armen begynder at træde frem, før jeg gik til lægen. Pånær hvis I evt. i forvejen ved at Flemming vil reagere allergisk overfor kattespyt, f.eks., selvfølgelig.

God bedring.

Signe, på stewardkurset blev det pointeret, at et decideret kattebid kan være ret dybt, og at katte har en mængde bakterier i munden, som så kommer langt ned i såret.
Når det umiddelbart overfladiske sår så vokser til, så kan der udvikle sig en rigtig alvorlig omgang betændelse nede indenunder - folk har mistet fingre på den konto.
Hvis jeg husker rigtigt, så er Flemming vist stewardmenneske, og derfor ved han, hvad der er nødvendigt.

Bidsår på hænder kræver ALTID profylaktisk behandling med antibiotika!!!

Grunden til dette er, at bidsårene hurtigt lukker til ved overfladen og tillader indkapsling af infektionen, som så kan sprede sig til omkringliggende bløddele.
Og går der infektion i seneskeder (omkring bøjesenerne), i led på hånden eller i de dybe spatier i hulhånden, så kræver det akut operativ behandling.

Ved antibiotika profylakse vil man hos en pæn stor procentdel kunne undgå udvikling af infektion.

Med hensyn til hvilken type antibiotika, så er det fuldstændigt korrekt, at mikrobiologisk afdeling på Rigshospitalet anbefaler Amoxicillin med clavulansyre. Det er dog ikke landsdækkende retningslinier, Sundhedsstyrelsen anbefaler fortsat almindelig penicillin, som hos langt de fleste også er virksomt.

Det vigtigste er fortsat at være opmærksom på, at der ikke kommer infektionstegn eller forværring til trods for iværksat antibiotikabehandling. For så skal tilstanden revurderes ASAP.

Mvh.
Lone (håndkirurg)

[quote=MiSi;428071]Så er skytset da klar :ok:
Var det en ide at lægge de dokumenter herind, måske i Info-boxen eller anden for m for “fast opslag” :?
Det er jo næppe sidste gang, der bliver brug for at bevise det i den situation :S[/quote]

Hvis nogen kan gøre det, vil det være fint. Det er jo ikke hele dokumentet, der er relevant. Men dokumentet er her, og teksten står på side 72:

http://www.rigshospitalet.dk/NR/rdonlyres/12D0C589-B19D-4001-B750-40B6D1CFB2E0/0/Brugervejledning_endelig_100108.pdf

/Flemming

Ja, jeg går steward engang imellem men venter stadig på at JYRAK får et nyt stewardkursus op at stå :slight_smile:

[quote=Churchtown;428108]Bidsår på hænder kræver ALTID profylaktisk behandling med antibiotika!!!

Mvh.
Lone (håndkirurg)[/quote]

Godt med en fagmand/kvinde til at bekræfte, at der skal gøres noget. Jeg går normalt kun til lægen, hvis det er absolut nødvendigt (eller værre), men jeg har fundet historier nok om “overfladiske bid”, der har udviklet sig. Desuden er min stivkrampevaccination ved at være forældet, så den skal fornyes under alle omstændigheder.

/Flemming

Flemming - Av for den. God bedring med såret.

For år tilbage skulle jeg have en kat med på udstilling. Hun havde normalt intet imod at komme i transportkassen, men pludselig gik hun totalt amok med det resultat, at begge mine hænder var både bidt og revet til blods, faktisk så meget, at det dryppede på gulvet, til trods for at et viskestykke var viklet om hænderne.

Jeg tog alligevel af sted, men i løbet af kort tid hævede mine hænder op til en tykkelse af boksehandsker, og så måtte jeg bide i det sure æble og tage på skadestuen.

Jeg fik en indsprøjtning mod stivkrampe og sad med hænderne i sæbevand i ca. 10 min., hvorefter de blev bundet ind med gaze. - Det var alt!
Der stødte hverken betændelse ell. andre komplikationer til, og hænderne heledes ret hurtigt.

Sidespring:
Katten fik både i dyrlægekontrollen og hos dommeren rosende bemærkninger for sit usædvanligt blide temperament. -engel - Hun flejnede aldrig ud siden!

PS: Da jeg til sidst stod på scenen med mine katte, stirrede Åse Nissen fortvivlet på mine blodplettede gazehænder og sagde så meget højt “Det var dog frygteligt. Jeg hører, du er blevet bidt af en hund”. :høhø:

[quote=Flemming;428114]Hvis nogen kan gøre det, vil det være fint. Det er jo ikke hele dokumentet, der er relevant. Men dokumentet er her, og teksten står på side 72:

http://www.rigshospitalet.dk/NR/rdonlyres/12D0C589-B19D-4001-B750-40B6D1CFB2E0/0/Brugervejledning_endelig_100108.pdf

/Flemming[/quote]

Og det var lige netop det dokument vi fik lov at citere fra til birma-kortet :ok:
Jeg er selv én af dem, der har oplevet at blive bidt, køre på skadestuen og få hånden i sæbebad. Dagen efter var det værre - så fik jeg noget mere sæbebad og noget penicillin. Dagen efter igen var hele hånden hævet og fingrene kunne ikke bevæges. Der var en tydelig ildrød streg hele vejen op til albuen! Så kontaktede jeg ærligt talt dyrlægen og fik at vide, at det skadestuen havde givet mig med hjem var til luftvejsinfektioner…:doh: Kørte derfor derud igen-igen og kylede mit medicin på bordet og forklarede, at min dyrlæge mente det var forkert :argh: Det var de så heldigvis enige i, og pludselig kunne jeg både få armen i gips og blive indlagt! Det syntes jeg nu ikke jeg havde tid til, så jeg endte efter lange diskussioner med armen i en skinne og en slynge OG noget penicillin der duer til bidsår :ok: - jeg skulle jo på katteudstilling dagen efter, for enhver pris da!
VH
Susanne

Sikke da noget, god bedring med hånden.

Lige en update på gårsdagens hændelse. Jeg var ved lægevagten i går aftes og fik for det første fornyet min stivkrampevaccination. Dernæst ville lægen give mig nogle piller, hvortil jeg spurgte, hvad det var. Det var almindelig penicillin, så med mindre jeg var allergisk overfor det, så var det dem, jeg skulle have.

Det er ikke godt nok, sagde jeg. Jeg skal have nogle amoxicillin. Det var han noget undrende over for, men da jeg så fremviste dokumentationen fra Rigshospitalet, var der ingen problemer. Jeg fik en recept på det, jeg bad om.

Hånden har det “fint” i dag. Noget øm men ellers ikke noget, som er alarmerende. Så MULIGVIS har hun ikke fået bidt dybt nok, men better safe than sorry. Jeg går ellers aldrig til lægen, med mindre jeg nærmest er ved at dø, men der var mere end rigeligt med eksempler i går på, hvor galt det kan gå ret hurtigt - også ved overfladiske bid.

/Flemming

[quote=Susanne W;428351]Og det var lige netop det dokument vi fik lov at citere fra til birma-kortet :ok:
Susanne[/quote]
Det der birmakort er genialt - burde det ikke opgraderes til Jyrak-kort :høhø: