Kattebid - Primcilin eller Azithromycin og Amoxicillin

Her gik jeg og havde lullet mig ind i at tro at det stadig var god latin at bruge denne “opskrift” når man var blevet bidt af en kat.

Det er så åbenbart gammel viden og nu om dage skal man bruge Primcilin.
Er der nogle kloge folk der har en holding eller endnu bedre et link til denne nye slags latin? :wink:

1 Synes om

Jeg vil nok stadig bede om ovenstående.
Håber Camilla dkkorat kommer på banen, for mener at huske at hun har en knap så god erfaring med behandling med Primcilin,
Kan være jeg husker galt…

2 Synes om

Den holder stadig. Seneste vejledning ved dyrebid fra 2017 fra Statens Serum Institut, der vel kan regnes for en valid kilde, er her: Dyrebid “Antibiotisk behandling (før resultat af dyrkninger): Cefuroxim +metronidazol eller amoxicillin/clavulansyre (moxifloxacin ved allergi).”
VH
Susanne

8 Synes om

Amoxicyllin med clavulansyre er midlet. Bioclavid hedder det vist.
Dicillin holder betændelsen lokalt. Ellers er det uvirksomt.
Primcillin kender jeg vist ikke.

http://www.korat.dk/omkattebid.html

2 Synes om

Jeg havde vist blandet Dicillin sammen med Primcillin :slight_smile:

Primcillin er fint til halsbetændelse og lignende. Jeg fik det i sin tid udleveret på skadestuen i Horsens, da jeg var blevet bidt godt og dybt i hånden. 2 dage senere havde jeg tydelige røde streger op ad armen til albuen :yikes: Turde ikke rigtigt stole mere på dem, så jeg kontaktede dyrlægen, der fnysende konstaterede at det er til luftvejsinfektioner og ingen effekt har på bidskader! retur på skadestuen, hvor jeg tørt konstaterede overfor personalet at min dyrlæge åbenbart vidste mere om antibiotika…? De gav ham ret, og jeg fik noget andet, skinne på armen og tilbud om at blive indlagt LOL Hver sin ting til hver sin tid - primcillin er ikke til kattebid, hverken nu eller nogensinde :slight_smile:
VH
Susanne

4 Synes om

Da jeg blev bidt ret så alvorligt i begge arme sidste år udskrev vagtlægen, der lappede mig sammen, primcillin.
Fik godt nok først fat i det næste formiddag, men det havde nok alligevel ikke forhindret min vildsomme infektion, der krævede flere ture til egen læge efterfølgende.
Fik Bioclavid dagen efter igen, og på et døgn faldt infektionstallet fra 33 til 22.

Min bror blev bidt af en en fremmed kat nogenlunde samtidig med mig, han skulle også have Bioclavid.

1 Synes om

Hvornår skal man til læge med et kattebid?
En af killingerne har bidt mig her til morgen :disappointed:

Det der er så overfladisk at en god skrub og rens fint burde kunne håndtere det.

Den er renset og fået klorhexidin.

Det er den her der giver os problemer. I 2016 blev denne her opdateret til at clav. Ikke er bedre. Det er den de slår op i. Min læge viste mig den da jeg brokkede mig.
Lidt træls at der ikke er enighed derude og at lægehåndbogen ikke er up to date

2 Synes om

Med venlig hilsen
X-It On Main Street, badass :slem:

2 Synes om

Så har I da haft er værre dyrlægebesøg, end Sigga og jeg i dag. Stakkels x-it! Og godt han kan forsvare sig :wink:

1 Synes om

Han var noget dehydreret. Og jeg havde faktisk fortalt at han er en god dreng, der ikke bider… right…! Fordi han var så dehydreret havde dyrlægen svært ved at ramme en vene, og først 3 kanyle gik rent ind! Inden da havde han dog besluttet at det var for meget af det gode og lige fortalt den stakkels sygeplejerske hvad han mente om dem. Ét hurtigt hak med hjørnetænderne - ikke én dråbe blod løb der fra hendes fingre - klassisk eksempel på hvor galt det kan gå med et kattebid der nærmest syner af ingenting. Det lykkedes til sidst at vride blod ud af ham, det var godt nok noget tykt :yikes: Optankning med saltvand - det var fredag morgen. Lørdag morgen smuttede Claus hjem fra udstilling og kørte ham til optankning igen, hvor han uden at protestere det mindste fik lagt en venflon i armen. Søndag morgen kom han med til Hedensted, hvor dyrlægen ved indcheck var min gamle dyrlæge, som var orienteret. Han havde en pose saltvand med, som basse lige sad pænt på mit “kontor” og fik i drop igennem sin venflon, og så blev han kørt hjem igen. Han var helt på toppen igen og fik den ud til aften, da vi kunne se at appetitten og gnisten igen var helt på plads :slight_smile: Ingen dyr tog skade af denne øvelse :slight_smile: - men stakkels sygeplejerske! Jeg tror dog nok X-It mest synes at nu står der bare 1-1 mht. at stikke hul i hinanden til det bløder…:slem:
VH
Susanne

4 Synes om