Kattebid/vagtlæge

Klinisk Mikrobiologisk Afdeling (KMA) på Rigshospitalet har følgende anbefaling til antibiotika terapi:

Bidsår fra hunde, katte m.m.
Ætiologi:
Pasteurella multocida, S. aureus, Capnocytophaga canimorsus
(tidligere benævnt DF-2)
Profylakse indenfor 6 timer efter biddet:
Azithromycin 500 mg p.o. som engangsdosis
(børn: 10 mg/kg x 1 som engangsdosis).
Empirisk terapi:
Amoxicillin/clavulansyre 500 mg/125 mg x 3 p.o. dgl. i 5-10 dage
(børn: 50/12,5 mg/kg p.o. fordelt på 3 doser).
Penicillinallergi:
Azithromycin 500 mg p.o. x 1 i 1 dag efterfulgt af 250 mg p.o. x 1 i 4 dage
(børn: 10 mg/kg x 1 i 3 dage

Vores datter fik et bid, i hjørnet af en finger, da hun var 2 år og der kom hun altså også i behandling med penicillin.

Pyha- det gør bare så ondt med de kattetænder og kløer- kender det jo lidt fra Leo. God bedring med Jimmy og prøv og få fat i noget penicillin.

Av for dælen, stakkels jer alle. Træls oplevelse.
Jeg er dybt undrende over, at lægen ikke har ordineret noget antibiotika, Der er rigtig mange bakterier i dyrebid, især hunde og katte - og mennesker (som skulle være det værste, har jeg hørt)! Og når “angrebet” har været så voldsomt, stiller jeg mig endnu mere undrende!!! I dette tilfælde burde der i mine øjne helt klart gives noget forebyggende, netop pga risikoen for betændte bylder og blodforgiftning.

Nå endelig gav manden sig og sagde god for at jeg prøvede og ringe og snakke med en vagt læge.

(Da hånden nu er hævet til 3 dobbelt størelse!!! og han har læst sig frem til at det ikke bare er mig der er en høne kone):argh:

Vi har lige haft hjemme besøg af vagtlægen, som godt nok ikke mente at det kunne klares med sæbe!!

Så han fik penicilin med det samme og til i morgen tidlig og så efterlod han en recept på lige nøjagtigt det jeg 7 timer tidligere havde skrevet på den seddel jimmy daffede afsted til vagt lægen med!!:rock:.

Det ser heldigvis ikke ud til at der lige pt er gang i noget farligt.

Så nu kan vi endelig komme i seng efter en lang aften.

Jeg håber aldrig at jeg er nød til at tage dødsyg til vagtlægen,for så bliver jeg vel vasket i sæbe og sendt hjem:rip:,hvis jeg kommer til at give udtryk for at jeg måske ved en lille smule om hvad jeg fejler:mad:

men heldigvis en yderst flink en af slagsen der var ude nu til nat,de findes da heldigvis åbenbart også.:ok:

Kh
Anja

Sikke en omgang din stakkels mand har været igennem! Godt at han endelig har fået det rette antibiotika…
Husk endelig at bade sårene i sæbevand, gerne to gange dagligt… det renser og holder sårene åbne, sådan at de kan få tid at hele nedefra…
Et bidsår vil man nemlig aldrig lukke med limnng eller syning - risikoen for infektion er alt for stor.

Dengang jeg blev ædt, havde jeg noteret på en seddel, hvad jeg skulle bede om og bad så om det på skadestuen.
Det ville de ikke give mig i første omgang, før jeg fortalte, at det der stod på min seddel var noget dyrlægen havde pointeret jeg skulle ha’.

Så jeg tror der kan være lidt psykologi i, at sige det er en dyrlæge, læge eller lign., der har sagt man skal i lige dén behandling :wink:

God bedring.

Det var godt I fik vagtlægen ud. :thumbup:

Hold da op . . . .stakkels mand (og mis) :S

Jeg har selv været bidt to gange - og hver gang har jeg fået en suveræn flot beh. på skadestuen med den rette medicin :slight_smile:

Godt at han nu er i beh. . . . .go’ bering :kryds:

Puha det lyder ikk rart, godt i fik hjælp til sidst.
Jeg fik engang et lille bitte bid i hånden af en af mine katte og
jeg spurgte så på et katteforum hva jeg sku gøre og alle rådede mig til at tage på skadestuen og det gjorde jeg så. Jeg fik en stivkrampevacc. og penicillin for selvom det var et lille sår var det noget de skal gøre.
Lægen fortalte om en fyr som var blevet bidt af en kat uden at gå til lægen, det endte med der var gået koldbrand i det -what, så nej det skal man ikk spøge med :slight_smile:

Hmmm ja så blev jeg da også lidt klogere.
Jeg er vist også lidt som Anja’s hubby - nemlig at “Læge? Arj pjat da. Det er da ikke så slemt.”

Jeg er blevet bidt flere gange af katte, når legen er blevet lidt for voldsom. Også så det piblede ud med blod. Men det er godt nok aldrig noget, jeg har søgt læge for. Men jeg har heller aldrig oplevet at min hånd hævede op. Et par gange er den blevet ganske lidt rød omkring sårene.

Jeg lever da endnu og har alle 10 fingre i behold.
Men jeg kan så forstå på jer, at det sidste er mere held end forstand så?

Det skal siges, at jeg aldrig er blevet alvorligt bidt. Altså hvor katten har hakket ordentlig til. Men bare nok til at penetrere huden - både med tænder og klør så de har siddet fast.

// Martin

[quote=DaneX;220188]
Jeg lever da endnu og har alle 10 fingre i behold.
Men jeg kan så forstå på jer, at det sidste er mere held end forstand så?[/quote]

Jeg tror ikke at en eneste herinde kan sige sig fri for, på et eller andet tidspunkt at være blevet enten bidt eller kradset af deres katte fx under leg…
Fx har jeg haft en kat som kærlighedsbed ganske hårdt, pt har jeg en anden kat som glad og gerne gumler løs på mine fingre og jeg har to smådrenge som forsværer sig med næb og klør når det gælder pelspleje… I alle tilfælde er der risiko for at huden gennembrydes og selvfølgelig også for infektion.
Men - i den slags tilfælde, med overfladiske småskrammer, nøjes jeg med at rense med klohexidin og ellers bare observere såret.
Ingen grund til at rende til læge for den slags småting… Hæ - kunne vel faktisk være på konstant antibiotikakur i så tilfælde - fire katte, der naturligvis pænt efter tur sørger for at jeg konstant har en eller anden lille ridse i huden et eller andet sted…
Jeg er desuden forholdsvist nyvaccineret mod tetanus/stivkrampe.

Det skal siges, at jeg aldrig er blevet alvorligt bidt. Altså hvor katten har hakket ordentlig til. Men bare nok til at penetrere huden - både med tænder og klør så de har siddet fast.

// Martin

Det er straks noget helt, helt andet, hvis en kat går amok!!! Der vil være tale om dybe sår og åbne flænger! Lige netop sådan noget, hvor der er grobund for at bakterier kan lave virkelig stor ravage… og dét tager jeg dybt alvorligt!

Det er altså heller ikke ret sjovt at være den katten går amok på - og de gange jeg har været den udsatte har turen også været forbi en læge (er blevet bidt 3 gange … og jeg var ikke i tvivl om at det var alvor fra kattens side)

/Dorte

De gange hvor jeg har været bidt så jeg havde brug for behandling har jeg aldrig været i tvivl. Første gang spillede jeg helt. DET gør jeg ikke mere.

Nu er det vist tid til en lille opdate til alle jer der fulgte med i tirsdags…

Da jimmy vågnede onsdag morgen havde han tydlige blodforgiftning striber til op over albuen!!!:uha:

Så afsted med ham til lægen nok en gang,dog vores egen omhyggelige læge denne gang.

Og han kom hjem med lige præcis det præperat som camilla(chicabee) skrev om herinde.

Det hedder “2care4” og består af 500mg Amoxicillin/125mg clavulansyre
og det er pr maj 2009 det som righospitalet anbefaler ved kattebid Fra starten af,det skal ikke være rødt eller betændt først,det skal bare udleveres ved bid!!![SIZE=“2”]Ikke krads,men bid med hul i huden[/SIZE]

Klinisk Mikrobiologisk Afdeling (KMA) på Rigshospitalet har følgende anbefaling til antibiotika terapi:

Bidsår fra hunde, katte m.m.
Ætiologi:
Pasteurella multocida, S. aureus, Capnocytophaga canimorsus
(tidligere benævnt DF-2)
Profylakse indenfor 6 timer efter biddet:
Azithromycin 500 mg p.o. som engangsdosis
(børn: 10 mg/kg x 1 som engangsdosis).
Empirisk terapi:
Amoxicillin/clavulansyre 500 mg/125 mg x 3 p.o. dgl. i 5-10 dage
(børn: 50/12,5 mg/kg p.o. fordelt på 3 doser).
Penicillinallergi:
Azithromycin 500 mg p.o. x 1 i 1 dag efterfulgt af 250 mg p.o. x 1 i 4 dage
(børn: 10 mg/kg x 1 i 3 dage

Så indlægs sedlen kommer i min katte mappe og jeg giver mig ikke en anden gang,vi skal bare have det fra starten!!

Jimmy´s arm ser bedre ud idag,de røde striber er på retur og knap så kraftige idag,men det kunne da være gået gruligt galt.

Han har den i sæbevand flere gange,og betændelsen vælter ud af bid hullerne-brækkesig det er så klamt,og så mente den vagtlæge ikke at der ville gå betændelse i fordi han havde vasket det godt:doh: Sådan en klaphat

Men tak for alle indput der fik jimmy med til at kontakte lægen igen og alle ønsker om god bedring

Kh
Anja

Den her tråd er nr 2 på google når man søger på kattebid - så den får lige linket med på vejen så folk der læser den kan se hvad de skal gøre

[B]HVAD DU SKAL GØRE HVIS DU BLIVER BIDT AF EN KAT - KLIK HER[/B]

Hvor kan man finde link til ‘bidtråd’ med link til anbefalinger?

Jeg tror ikke, der er en anden tråd, men der linkes åbenbart til noget, der ikke længere eksisterer.

Som der står et eller andet sted, så er det Rigshospitalets mikrobiologiske afdeling, der har lavet anbefalingerne. Jeg kunne forestille mig, at @Churchtown måske kan hjælpe med et link? Anbefalingen er vist behandlet i en artikel fra Ugeskrift for læger.

1 Synes om

yep alle link er døde - fandt denne her men ved ikke om den er fyldestgørende?
https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/generelt/tilstande-og-sygdomme/oevrige-sygdomme/dyre--og-menneskebid/

Nej, det ved jeg heller ikke. Men jeg fandt dette dokument på Korat-Camillas website. En artikel af lige netop Lone, hvor hun også henviser til artiklen i ugeskrift for læger:

http://www.korat.dk/Resources/383.pdf

Jeg kan ikke se, hvor artiklen oprindeligt er fra. Måske Kattemagasinet? Og artiklen fra ugeskrift for læger har jeg ikke fundet. Måske kan man finde den på pubmed?