Kattebid/vagtlæge

Nej jeg er simpelthen nød til at skal have luft et eller andet sted!!!

Vores kastrat have fået et par hår duller på maven og han HADER kammen… så vi var to til det.

Jimmy holder ham og jeg frisere ham på maven,pludselig tager fan… ved ham og han springer op og drejer rundt samtidig med det resultat at jimmy får 3 finger drejet rundt i hans hals bånd og sidder fast.

Katten går selvfølgelig i panik ,da det nu føles som om at han bliver kvalt!!! og da jimmy´s hånd sidder fast lige uden for munden bider han igen og igen og igen, vi har talt 15 - 17 hjørne tands bid i hands håndflade, pr refleks giver jimmy ham den anden hånd da det gør så ondt i den han bider i og så bider han en hjørnetand i hans lille finger ved blommen og flår skindet op , det er ikke særligt dybt men revet op.

og vores kastrat ville aldrig bide hvis ikke han “kæmpede” for hans liv, det må have følt som blev han kvalt mens de 2 mennesker han stoler på ,ja det ene panikker og den anden flår halsbånd op.
Halsbåndet er et levn fra da han var frit løber,han er 9 år og de første 6 år var han frit løber… og der begyndte han at bære et lyseblåt halsbånd med simili sten og så får han et nyt hvert år i fødselsdags gave…hans pels er underlig der hvor det har siddet så han er pæneste med halsbånd, det er så slut defenitivt nu,skulle han slippe ud er han øretatoveret også.

Hele optrinet tager måske 40 sekunder til jeg får halsbåndet af ham, og jeg skulle hilse og sige at det der nød opspring virker aldrig en dart!!

Vi kender jo rumlen fra for 3 uger siden da jeg blev bidt af 2 hjørne tænder, jeg bliver hjemme med børnene og hans søster køre ham derind og han får en seddel med over de 2 slags peniciliner jeg fik…

Hans hånd så sådan ud!!

Han kom hjem og havde fået det VASKET!!! og fået sat et stykker plaster på den blomme der er revet op!!! og besked om at det var vasket så fint at der nok ikke gik betændelse i det???

Og lægen syndes i øvrigt vi skulle slå den kat ihjel…

Og så måtte vi jo se om det blev rødt om nogle dage…

Lige nu tænker jeg som Dolf ville sige"død ved kølle over vagtlæger" , jeg er arrig over han han har kørt 70 km for at få noget gjort som jeg kunne have ordnet ved køkken håndvasken - og efter min bedste overbevisning skulle hans ene finger have været limet,men det har det fjols til vagtlæge jo sørget for at det er tids overskredet 100 gange i morgen når vi må kontakte egen læge…

Er det mig der er helt galt afmarcheret eller har de haft en totalt ukompetent læge elev til at sidde hos vagt lægen i herning??? hans kommentar da jimmy prøver at pippe om det penicilin jeg havde sagt han skulle have var at det var der ingen grund til når det var vasket…

Jeg er total hisig lige nu,og de kan komme til at give mig navnet på den vagtlæge i morgen når han skal til læge,det må stå i hans journal for der skal da bare lige gå betændelse i den,så sender jeg “%¤”%&¤#&% en klage over ham.

Hilsen anja

Der er desværre rigtig mange læger, der ikke tager kattebid alvorligt.

Det skal tages alvorligt - jeg kender til flere kattefolk, der har fået blodforgiftning efter et bid.

Men din historie bekræfter mig bare i, at halsbånd er bandlyst til katte!

[quote=lille-my´s;219633]Nej jeg er simpelthen nød til at skal have luft et eller andet sted!!!

Vores kastrat have fået et par hår duller på maven og han HADER kammen… så vi var to til det.

Jimmy holder ham og jeg frisere ham på maven,pludselig tager fan… ved ham og han springer op og drejer rundt samtidig med det resultat at jimmy får 3 finger drejet rundt i hans hals bånd og sidder fast.

Katten går selvfølgelig i panik ,da det nu føles som om at han bliver kvalt!!! og da jimmy´s hånd sidder fast lige uden for munden bider han igen og igen og igen, vi har talt 15 - 17 hjørne tands bid i hands håndflade, pr refleks giver jimmy ham den anden hånd da det gør så ondt i den han bider i og så bider han en hjørnetand i hans lille finger ved blommen og flår skindet op , det er ikke særligt dybt men revet op.

og vores kastrat ville aldrig bide hvis ikke han “kæmpede” for hans liv, det må have følt som blev han kvalt mens de 2 mennesker han stoler på ,ja det ene panikker og den anden flår halsbånd op.
Halsbåndet er et levn fra da han var frit løber,han er 9 år og de første 6 år var han frit løber… og der begyndte han at bære et lyseblåt halsbånd med simili sten og så får han et nyt hvert år i fødselsdags gave…hans pels er underlig der hvor det har siddet så han er pæneste med halsbånd, det er så slut defenitivt nu,skulle han slippe ud er han øretatoveret også.

Hele optrinet tager måske 40 sekunder til jeg får halsbåndet af ham, og jeg skulle hilse og sige at det der nød opspring virker aldrig en dart!!

Vi kender jo rumlen fra for 3 uger siden da jeg blev bidt af 2 hjørne tænder, jeg bliver hjemme med børnene og hans søster køre ham derind og han får en seddel med over de 2 slags peniciliner jeg fik…

Hans hånd så sådan ud!!

Han kom hjem og havde fået det VASKET!!! og fået sat et stykker plaster på den blomme der er revet op!!! og besked om at det var vasket så fint at der nok ikke gik betændelse i det???

Og lægen syndes i øvrigt vi skulle slå den kat ihjel…

Og så måtte vi jo se om det blev rødt om nogle dage…

Lige nu tænker jeg som Dolf ville sige"død ved kølle over vagtlæger" , jeg er arrig over han han har kørt 70 km for at få noget gjort som jeg kunne have ordnet ved køkken håndvasken - og efter min bedste overbevisning skulle hans ene finger have været limet,men det har det fjols til vagtlæge jo sørget for at det er tids overskredet 100 gange i morgen når vi må kontakte egen læge…

Er det mig der er helt galt afmarcheret eller har de haft en totalt ukompetent læge elev til at sidde hos vagt lægen i herning??? hans kommentar da jimmy prøver at pippe om det penicilin jeg havde sagt han skulle have var at det var der ingen grund til når det var vasket…

Jeg er total hisig lige nu,og de kan komme til at give mig navnet på den vagtlæge i morgen når han skal til læge,det må stå i hans journal for der skal da bare lige gå betændelse i den,så sender jeg “%¤”%&¤#&% en klage over ham.

Hilsen anja[/quote]

Hvad ville du ellers have at lægen skulle gøre;
hvis det er en sag; som I selv kunne have ordnet.

Lægevagten kan jo ikke gøre for, at I møder op.

For øvrigt skal man ikke blot dele ud til højre og ventre af antibiotika.
Det er ingen spøg at blive allergisk overfor netop antibiotika.
Derfor holder lægerne igen - hvis de skønner, at det er unødvendigt. :slight_smile:

Stivkrampe-vaccinen skal være i orden.
Den holder i 10 år.

Når han er bidt så slemt, som du skriver, så ville jeg også sige, at han burde have fået antibiotika, for der går næsten altid infektion i et kattebid. Men det er så heller ikke livsnødvendigt i dag, han kan sagtens vente til i morgen, for så hurtigt kommer det nok heller ikke. Men er hånden det mindste rød i morgen, så er det afsted til egen læge og få noget antibiotika.

Og husk at stivkrampen skal være i orden også!

Kattebid på hænder kræver ALTID antibiotikabehandling forebyggende.
For sætter biddet sig først som infektion, så bliver det hurtigt ekstremt alvorligt og kræver oftest operation!!

Så gængs anbefaling ved dyrebid på hænder er forebyggende antibiotikakur - ifølge sundhedsstyrelsens retningslinier her i DK med almindelig penicillin (såfremt folk ikke har allergi for det - ellers vælges alternativt præparat).
Såfremt der så alligevel udvikles infektion, så dyrker man for bakterier og tilretter anbiotikabehandlingen udfra dyrkningssvaret.

Bidsår er man fortsat tilbageholdende med at lukke/sy primært - grundet at dette kan medføre øget risiko for indkapsling af bakterier og infektion. Ofte lader man det hele op fra bunden eller lukker det kun nødtørftigt, så der er mulighed for drænage i ophelingsperioden.

[quote=Mona Jensen;219646]Hvad ville du ellers have at lægen skulle gøre;
hvis det er en sag; som I selv kunne have ordnet.

Lægevagten kan jo ikke gøre for, at I møder op.

For øvrigt skal man ikke blot dele ud til højre og ventre af antibiotika.
Det er ingen spøg at blive allergisk overfor netop antibiotika.
Derfor holder lægerne igen - hvis de skønner, at det er unødvendigt. :slight_smile:

Stivkrampe-vaccinen skal være i orden.
Den holder i 10 år.[/quote]

Du har vist ikke været udsat for et kattebid i hånden:)
Det er meget vigtigt at få sat den rette behandling igang, sår fra kattebid lukker straks og holder bakterierne inde. Kattens mundhule indeholder en ekstrem høj dosis af bakterier. Og er et led ramt kan det gå rigtig galt.

Marina

[quote=Marina;219686]Du har vist ikke været udsat for et kattebid i hånden:)
Det er meget vigtigt at få sat den rette behandling igang, sår fra kattebid lukker straks og holder bakterierne inde. Kattens mundhule indeholder en ekstrem høj dosis af bakterier. Og er et led ramt kan det gå rigtig galt.

Marina[/quote]

Nej…det har jeg heldigvis ikke :slight_smile:

Jeg pointerede blot lægerne mådehold vedr. antibiotika i forhold
til tidligere - hvor det blev delt ud med rund hånd.

Jeg blev bidt af Nanoq - helt ind til knoglen - før jeg fik lært ham at blive børstet (Tak PiaH:-)) og vagtlægen gav mig samme besked, da jeg ringede.

Næste dag var min arm blå i striber, og jeg fik en akut tid hos min egen læge. Da jeg ankom tøvede skrankedamen med at tage mig ind, så jeg trak op i mit ærme, og lagde min arm på bordet - så slap jeg endda for venteværelset:-)

Min læge sprugte om det var en løve jeg havde ulovligt derhjemme:-)

De blå striber var blodansamlinger, fordi MCOens kraftige bid var gået helt ind og havde ridset knoglen, jeg fik en stivkrampe og smuttede igen. Såret var lukket, men jeg slap for betændelsen.

Og så er det jeg skal huske på det virkelig vilde: Nanoq markerede faktisk kun en enkel gang… Tænk hvis han havde BIDT for alvor… Der er god grund til at have respekt for en angst/vred/presset kat - og vagtlæger burde vide bedre.

Jeg kan tilføje, at fejlen naturligvis lå hos mig selv. Jeg ignorerede hans gentagne forsøg på at advare mig, før han markerede i min lille arm:-)

Han var meget flov bagefter. Stakkels kat

Anja…I skal have penicillin NU. Hvis ikke den birmaopdrætter der mangler 2 fingre pga kattebid historie er skræmmende nok…hun var indlagt i 4 uger med blodforgiftning, og endte altså med at miste 2 fingre.

Hej camilla

Hvad dælen gør jeg lige??? vagtlægen var hverken til at hugge eller stikke i…
Vi måtte søge læge i morgen hvis det blev rødt.

Han har lige stået med hånden under koldt vand,og bid stedet er brænd varmt.

Og man er vel også en mand så når vagtlægen har sagt vent,kan det vel vente…(men han læser afligevel med i svarene her i tråden,så kan han da se at det ikke kun er mig der siger det er alvorligt.)

KH
Anja

Ring til egen læge i morgen og KRÆV en tid.

I må håbe på vagtskifte og ringe igen hvis hånden begynder at dunke :slight_smile:
Sæbevand(sæbespåner) er en god ide til at åbne sårene.

Marina

Hvis jeg var blevet gnavet sådan, så ville jeg rigtig gerne have haft en sprøjte emd nogle effektive kemikalier - jeg kan godt forstå du er bekymret! Måske skulle I ringe til vagtlægen igen og forklare jeres bekymring og den brændende fornemmelse.

Typisk mænd iøvrigt :venter: de burde høre på deres kvinder i stedet for på lægen…

Prøv at kontakte vagtlægen igen. Det er jo ikke den samme vagtlæge, som sidder ved telefonen (visitationen), som den der sidder i konsultationen.

Og hvis han får tiltagende smerter/hævelse, så bør I kontakte vagtlæge igen.

Eller simpelthen køre på skadestuen og bide i det sure æble - og fortælle, at vagtlægen ikke ville lytte. Der er stor kritik af vagtlægerne pt - I står ikke alene med den slags oplevelser…

Æv for en oplevelse. Der SKAL antibiotika til. Det kan gå lynhurtigt. Jeg har prøvet at have en hånd der blev dobbelt så stor på 5-6 timer af ET bid.

Vil bestemt også ringe og insistere på at få noget. Infektioner er nu ikke til at spøge med.

(Det har gjort/gør pisseondt, jo jeg må godt bruge det ord alle andre er for svage til at udtrykke hvor ondt det har gjort).

God bedring.

Jeg blev bidt for et par måneder siden, og der var slet ingen diskussion med vagtlægen hernede. Visitationen lød “En kat? Er der bidt hul i huden?”, og da jeg svarede ja, fik jeg en tid med det samme. Lægen kastede ét blik på min hånd og ordinerede antibiotika og fornyede min stivkrampe - det hele var overstået på fem minutter, og det var jeg glad for, for bidstedet var allerede blevet helt hævet og lilla. Hævelsen lagde sig på et par dage, og jeg har 7-9-13 ikke haft problemer.

Ring til vagtlægen igen, eller opsøg egen læge straks i morgen tidlig. Der bør bestemt gives antibiotika!

(PS - Hvordan går det med den lille?)

Puha av av :frowning:
jeg har haft min del af seriøse kattebid, kun en af gangene var det nødvendigt med penecillin, de andre gange klarede jeg det med varmt sæbevand, det er med til at holde sårene åbne og renser i dybden. Så en skål med sæbevand og hånden ned i.

Ja, det tror jeg godt at vi alle ved og forstår, godt at det er blevet sådan :slight_smile:

Men lige ved kattebid, og her flere ret alvorlige bid, er det bare med at komme i gang hvis man har den mindste mistanke om infektion eller risiko for det. Det kan blive grimt lynhurtigt, har set flere rigtig ubehagelig eksempler.

En vagtlæge bør kunne ringe en recept ind på jeres nærmeste døgnapotek. Så kan I hente produktet nu til aften.

Ring til vagtlægen nu. Det bør kunne klares over telefonen, hvis I beskriver hvad der er sket. :slight_smile: