Kattefoder med bid i

Kan I anbefale noget tørkost til neutraliserede voksne katte, hvor stykkerne ikke er så små? Jeg har fået prøve af Iams fra min kæreste, hvor jeg synes stykkerne var alt for små. Jeg vil gerne, at de skal bruge tænderne lidt på at knase foderet i stedet for bare at sluge det. De “små” skal på voksenfoder nu. :slight_smile:

hvis det skal være store stykker er det måske noget maine coon foder du skal prøve at kigge efter, det er ihvertfald ret store stykker og de stykker sluger en kat ikke bare, der skal virkelig knases.
det her er bre et lille udsnit af det foder der findes med store stykker
sanabelle grande
royal canin maine coon
concept for life maine coon
animonda von feinsten de luxe grandis
pure cat stor race
select gold maine coon

Har du andre krav til foderet? :slight_smile: Kan godt anbefale flere hvor stykkerne er store, men personligt synes jeg så indholdet er for dårligt, hehe

Så vidt jeg husker laver Kingsmore også store kroketter…?

Prescription Diet T/D er helt ideelt til formålet.
VH
Susanne

Mine katte har prøvet flere forskellige slags store piller. Nogle af kattene kan sagtens sluge hele piller selv om de er ret stå store :venter:
Min erfaring er, at hvis foderet smager lidt for godt, så grovæder kattene og tygger mindre end det var ønsket.

Kingsmoor til store racer med fisk eller kylling. Store, gode bidder, der har fåe selv den største grovæder hos mig, til at spise fornuftigt i stedet for at skovle ind :slight_smile: Når det så samtidig smides i et aktivitetsbræt, kræver det lige det mere af kattene :slight_smile:

Tak for indspark! Det skal være kvalitetsfoder. :stuck_out_tongue: Jeg har faktisk T/D allerede at supplere med. Men da Alfred jo røg til dyrlæge med tandkødsbetændelse, så tænkte jeg at nyt foder også godt måtte være til at tygge i. Jeg vil tjekke Kingsmoor - (det er vist også danskproduceret ik?) og foder til maine coons. De er jo også halvt maine coon de to misser. :slight_smile:

T/D er det eneste foder der er dokumenteret til at bare at give en anelse effekt (ift tandsten mener jeg det er, det ved du vist Susanne?). Du skal mere over i at give råt - f.eks. daggamle kyllinger hvis tandkødet skal “stimuleres” så at sige :slight_smile:

Mener jeg har læst noget om, at de store foderpiller (og sikkert også de mindre) tit springer/brister før de når op til tandkødet.

Hvor køber man de gamle daggamle kyllinger? De er vel ik levende??? :høhø:

Jeg ved ikke om de daggamle kyllinger, her i huset bliver der serveret rå kyllinge underlår.
De bliver sat til livs med skind og sener og knogler.
Så hvis du ikke kan finde daggamle kyllinger, kan helt sikkert finde de andre.

Katte, der ikke er vant til at spise råt, er ikke nødvendigvis store fans af det. Bare så du ikke forventer for meget af dem, hvis du forsøger dig :slight_smile:

Og selv om de er vant til at spise råt, er de heller ikke nødvendigvis begejstrede…

Manse spiser - ud over det rå, han selv hjembringer - med stor fornøjelse råt kød, hvis det vel at mærke er enten hakket eller skåret i mindre stykker.
Lægger jeg derimod kyllingelår- eller vinger frem i hel udgave, er det vanskeligt at afgøre, om det er de formastelige klumper eller den klaphat, der har anbragt dem, der får det mest hånlige blik… :thumbdown:
Daggamle kyllinger har jeg ikke forsøgt mig med - men jeg har svært ved at forestille mig, at de ville blive bedre modtaget, jeg har indtryk af, at foder i uforarbejdet tilstand skal være så friskslagtet, at det reelt stadig har puls, for at blive kategoriseret som spiseligt.

Hills T/D er til gengæld det fuldfoder, der får flest kokkehuer hos ham - i hvert fald lige for tiden…

Helt enig!
Jeg tror dog de små stadig er så unge, at de kan lære det :slight_smile:

Her i huset nægter Muffe (han fik råt første gang som 2 årig) at spise kyllingebryst, men lår er bare mega guf!

Helt enig!
Jeg tror dog de små stadig er så unge, at de kan lære det :slight_smile:

Her i huset nægter Muffe (han fik råt første gang som 2 årig) at spise kyllingebryst, men lår er bare mega guf!

Jeps, det er et af ganske få foderprodukter der er blåstemplet af Veterinary Oral Health Council for rent faktisk at have en effekt. De andre tanddiæter har ikke samme effekt. Og for god ordens skyld nævner jeg lige kæphesten igen, at fodring med råt medfører en række unødvendige risici for katten - hvis vi taler tænder så når man langt med T/D uden at løbe ind i de andre problemer, som råt kød i værste fald kan give.
Her er listen - de 2 bedste er begge fra Hill´s: http://vohc.org/VOHCAcceptedProductsTable_Cats.pdf
VH
Susanne

Jeg har ikke prøvet t/d, men Oral Care er mine helt vilde med. Om det hjælper på tænderne, skal jeg dog ikke kunne sige :slight_smile:

Hvis han er en rigtig jæger udenfor, der også spiser sit bytte, så tror jeg sådan set at han allerede der får det ud af det som et kyllingelår eller andet ville kunne give ham. :slight_smile:

Hvis det er Manse du refererer til, så er jeg enig - jeg synes bare det er sjovt at observere, hvor forskellige de er, også på det punkt… :høhø:
Jeg har haft en kat, der fangede stort set hvad som helst; hun kunne ikke drømme om at æde noget af det, men elskede råt kød, når det blev serveret - og katte, der åd eget bytte, men absolut intet andet i rå tilstand. :?

Men det var jo sådan set ikke det tråden handlede om - beklager sidespringet! :stuck_out_tongue: