Når man kaster et blik udover kattegale.dk i dag, ser det ud til, at der er mange katte der går og brækker sig for tiden. Desværre sluttede min kat Ebony sig til flokken her til aften…
Vi (= min kæreste og jeg) havde i februar en rigtig, rigtig grim oplevelse med metervis af bræk grundet en hårbolle der sad fast. Efter et længerevarende dyrebesøg med drop og en omgang kontrastvæske (der åbenbart også skulle kunne opløse hårboller), samt en intensiv olie-kur herhjemme, kom hun heldigvis på ret kurs og vi undgik operationsbordet.
Før Ebonys opkast-maraton i februar, hvor hun var rigtig, rigtig syg, havde vi naturligvis oplevet opkast med jævne mellemrum og taget det stille og roligt, for selvom vi er førstegangs-katteejere, vidste vi jo godt at det kunne forekomme en gang imellem, uden at alarmklokkerne begyndte at kime af den grund.
Oplevelsen i februar satte dog ikke kun dybe spor i vores SU-økonomi, men endnu værre gav den os også opkast traumer. Vi kan næsten ikke se en omgang opkast uden at gå i panik (på trods af at Ebony får malt hver dag og børstes flere gange om ugen)…
Derfor har jeg nu besluttet mig for, at vi skal have tegnet en katteforsikring på hende, hvad vi egentlig burde have gjort med det samme. Det er hårdt nok at skulle bekymre sig om sin elskede kat uden også at skulle gå i panik over økonomien…
Derfor vil jeg gerne spørge jer:
hvor har I tegnet jeres katteforsikring?
hvilken type katteforsikring vil I anbefale?
hvad er præmien på en katteforsikring omtrentligt (det er selvfølgelig forskelligt alt efter hvilken selvrisiko, man har valgt, men kunne ikke finde nogen prisinfo på nettet og vil gerne vide hvilket prisleje jeg skal forvente før jeg kontakter et selskab).
… Og dertil et bonus spørgsmål til aftenens bræk-tilfælde: Jeg har hårdnakket påstået overfor min kæreste, at Ebony ikke hopper op på køkkenbordet. Dels fordi vi ikke ser hun gør det og dels fordi jeg nok er lidt for blåøjet, når min prinsesse-mis kigger op på mig med uskyldige blå øjne… Men min kæreste har altså observeret at der nogle gange har ligget kattehår eller er faldet ting ned. I aftes efter hun havde brækket sig, kunne jeg konstatere at hun har spist af vores persille på køkkenbordet og måtte bøje mig for min kæreste…
Kunne det at hun har spist persille i dag forklare at hun har brækket sin tørkost op?
Hvad kan jeg gøre for at hendes mave har de bedste forudsætninger for at holde på maden? (Vil ikke ha en syg kat, vil ikke ha en syg kat, vil ikke ha en syg kat! )
Jeg overreagere formodentligt, men jeg for simpelthen intet mindre end ondt i maven af bekymring, fordi billedet af hvor afkræftet og dårlig Ebony var i februar straks dukker op i mit hoved ved synet af opkast. Det var mildest talt forfærdeligt og jeg er en af de der forfærdelige mennesker, der bekymrer mig aaalt for meget.Det skal også lige tilføjes at hun har haft gemt sig under skabet efter hun kastede op, hvilket er totalt ulig hende, og sat kløerne i min ryg, hvilket jeg aldrig har oplevet før. :? Dog har hun både spist og drukket siden og fræset rundt som en sindssyg, så igen… det er formodentligt ingenting. Kæresten og jeg er simpelthen bare traumatiserede.
Jeg håber I har nogle gode tanker om katteforsikringer og ikke mindst, endnu engang, om opkast!
Der er vist ikke ret mange forsikringsselskaber, der vil forsikre katte. Mine er forsikret i Dyrekassen, som der vist er mange herinde, der bruger. De har - så vidt jeg ved - kun en type forsikring med en selvrisiko på pt. 608 kroner. Præmien er på 1032 kroner pt - du kan få 10% rabat, hvis du er medlem af Kattens Værn.
Tak for informationen - det vidste jeg ikke! På tuben anbefaler de at give 3-4 centimeter hver dag, hvilket jeg derfor bare har fulgt uden betænkeligheder… Jeg ved ikke om det er noget du ved mere om? Hun har mange problemer med hårboller og jeg vil derfor helst selvfølgelig gerne undgå at noget sidder fast den ene eller den anden vej - hvordan ved man, om der i en periode er særligt brug for det? Jeg ville være angst for, at man ikke vidste det før der igen sad noget fast den ene eller den anden vej… Men du ville foreslå fx at gøre det i perioder hvor hun fælder og derfor indtager mere hår eller hvordan? Hvad med at give malt et par gange om ugen fast - ville det også være for meget?
Agria kan ikke betale sig for kælekatteejere med få katte, der ikke er medlem af en hovedklub. Du skal have deres rabatter, før de er konkurrencedygtige på den almindelige sygeforsikring
Og tak for kommentarerne omkring persille. Havde også overvejet om det “kildede” i maven ligesom kattegræs og at hun derfor havde brækket sig… Ville bare være sikker på, at det ikke var giftigt. ^^’’ Jeg er glad for at der på persille-fronten i hvert fald ikke er grund til alarm.
jeg har mine i dyrekassen - jeg har fået dem ned på 750 pr kat med 500 i selvrisiko men jeg har også 7 katte
de dækker for kælekatteejere væsentlig mere favorabelt end agria - jeg har været agrias forsikringer igennem i sidste uge og ifht til det jeg skal bruge kan det ikke betale sig med den rabat jeg får hos dyrekassen.
Alle mine er over 2½, så chancen for FIP i min lejr er ret llille nu… så jeg vil sige at dyrekassen er det smarteste valg for dig. Det vil dog nok blive til “normal” takst da du ikke har så mange
Jeg har fået at vide herinde, at én gang om ugen eller hveranden uge er okay, så det giver jeg mine katte. De får så mere, når det er længe siden, de sidst har kastet en hårbolle op, eller når de går og “hoster” sådan lidt, som om de forgæves prøver at få en hårbolle op.
Har du kattegræs stående fremme altid? Det tror jeg, er det mest præventive, man kan gøre for dem. Og så selvfølgelig at børste dem, men det gør du jo.
[QUOTE=Teresa Guldager;581398]Til gengæld skriver Dyrekassen ligefrem at de ikke dækker behandling af FIP. Det synes jeg er meget utiltalende…
[/QUOTE]
Nå, gør de ikke det?? Er det så først fra diagnosen er stillet, at de ikke vil betale, eller vil de ikke betale for udredningsforløbet, hvis man finder ud af at det var FIP?
De har også kattesygeforsikring her http://www.garfors.dk/index.php?id=214 Jeg kender flere der har den og som har været utrolig tilfredse. Selv har jeg dyrekassen, men det er mere fordi det er den jeg altid har haft.
Garfors er udmærkede, men deres selvrisiko er højere end Dyrekassens og deres dækning er - så vidt jeg husker - ikke lige så god. Der er ikke mærkbar forskel, for så havde jeg nok flyttet Sander og Galliano derfra og over i Dyrekassen, da Fanny blev forsikret, i stedet for at lade dem stå
[QUOTE=Temple Bar;581456]Garfors er udmærkede, men deres selvrisiko er højere end Dyrekassens og deres dækning er - så vidt jeg husker - ikke lige så god. Der er ikke mærkbar forskel, for så havde jeg nok flyttet Sander og Galliano derfra og over i Dyrekassen, da Fanny blev forsikret, i stedet for at lade dem stå ;)[/QUOTE]Tror også mere mine bekendte har valgt den fordi de er på SU og hellere vil spare på den årlige udgift, mener deres forsikring er et par hundrede billigere…og omvendt et par hundrede dyrere i selvrisiko. Men de har 7-9-13 aldrig haft brug for forsikringen men tør omvendt heller ikke være foruden. Og det er nok meget klogt, for man ved jo aldrig. Ved en af dem har 3 katte, og så er der nok forskel på at betale små 2500 kr for alle tre, end 3300 for den dyreste ud af en SU. Så det er nok et spørgsmål om at have en lille forsikring, eller slet ingen i deres tilfælde.