Ja, nu har jeg jo for ikke så længe siden lært at katte har brug for folinsyre og får det via kattegræs.
Men så er det jeg tænker - når mine katte har spist kattegræs brækker de det jo normalt op igen. Hvordan kan de så nå at optage folinsyren? Eller sker det også at katte spiser græsset og ikke brækker sig? (synes jeg nemlig ikke at jeg ser)
Hvor bekymrede er I forresten over at de også samtidig får spist jord når det er de spiser af græsset?
Kan man se græsset på vat som man gør med karse?
Hvor længe holder kattegræsset hjemme hos jer før det visner? Trækker jeres det også op med rod i store bundter? Eller er det mig der sår det forkert?
Mine misser spiser det også uden at kaste op. De er meget forskelligt hvor længe det holder, men mår det er spist godt ned og er begyndt at se lidt sølle ud, ryger det ud og nyt kommer til.
Jeg har prøvet denne gang at købe noget kattegræs der var i en bakke hvor man bare skulle tilsætte vand. Dog er det ikke så begejstret for dette som de plejer at være for de andre
Jeg har min egen leverandør, min mors baghave. Her hiver jeg store totter med lang græs op, og holder dem i en potte på mit køkkenbord, ved siden af kattenes vandpjaskested. Og ja, der bliver trukket nogle rødder og noget jord op og ud på køkkenbordet en gang imellem.
Græsset fra min mors baghave holder i omkring en måned eller mere, og det er fordi græsset er gammelt og solidt. Det man kan købe i dyrhandlen eller som groselv græs bliver altid noget tyndt noget, som ikke holder særligt længe.
Nogle brækker sig mere end andre af græs - det har måske også noget med græstypen at gøre.
Hvor godt de har af der er jord med, tja, der kan vel være baktusser i jorden, men det kan der sådan set også på græsset.
Stuebambus, tror ikke det lige er sæson, er mægtig god.
Der er andre kilder der også giver masser af folinsyre. Jeg går kun op i det når jeg har drægtige hunner. ´Foderet idag er tilsat Folinsyre i den normale dosis for kat
Jeg fik jo endag en hamrende god ide, mente jeg ihvertfald selv…
Jeg fandt nogle gamle bradepander, og gjorde dem klar, og gik ud og gravede firkanter op i græsplænen (og det er IKKE plænegræs jeg har)og placerede dem i bradepanderne og satte dem ind til kattene…
Kattene nød det og jeg syns selv jeg var skide smart…
MEN, det viste sig, at det var jeg IKKE…
Ihvertfald gav det mig i den grad ekstra arbejde i form af meget meget grundig rengøring, og loppekure…:mad:
For i min iver over at ville give kattene rigtigt græs, tænkte jeg ikke på muligheden for lopper, og jeg fik et massivt angreb, fordi der jo lige gik nogle dage, inden jeg opdagede det…
Nu hedder det sået kattegræs… OG jeg skifter det osse, når det begynder at se sølle ud…
I perioder spiser de meget og brækker sig. Men for det meste nyder de græsset og det bliver nede…
Hov manglede lige: Mht bakterier, lopper osv, er jeg ikke så bekymret. Havde mine katte været udenfor, havde de spist græsset alligevel, så det synes jeg ikke der er grund til at bekymre sig om.
Loppekure og ormekure er ikke fremmed for mig, og jeg synes det er vigtigere at glæde og aktivere mine katte, og at få deres liv til at ligne “et naturligt”. Det er det min holdning til det. De bliver nemlig så superglade for de græstotter. Og pt. har jeg aldrig haft lopper eller orm på mine indekatte.
Ja det siger jeg osse…
Og jeg vil tro, jeg osse gør det igen. MEN, lige DET efterår, havde så mange her omkring problemer med lopper… Og så KUNNE jeg há tænkt mig om… Jeg gik jo os var så stolt af,at mine katte ikke havde nogen lopper, og så det…
Men noget de nu osse nød, var de insekter der var i græsset, småbilleder en enkelt rengorm, og andre smådyr… DET var sjovt, syns de…
For de bakterier vi jo naturligt har både ude og inde, ER de jo vant til… OG ja, de spiser jo osse græsset ude…
Men jeg følte mig nu noget dum, at nærmest há fået en lopperede med ind…
Jeg bruger også stuebambus, og dem kan jeg få hele året forskellige steder som: Fakta, Superbrugsen osv. Derudover har vi selv have og kan tage noget græs med ind. Men vores katte kan også rigtig godt li’ purløg… det spiser de med stor appetit.
De brækker sig ikke så meget mere som de har gjort efter vi er begyndt at fodre med Hills ZD, som er godt mod allergi.
[QUOTE=Mie;90456]Jeg bruger også stuebambus, og dem kan jeg få hele året forskellige steder som: Fakta, Superbrugsen osv. Derudover har vi selv have og kan tage noget græs med ind. Men vores katte kan også rigtig godt li’ purløg… det spiser de med stor appetit.
De brækker sig ikke så meget mere som de har gjort efter vi er begyndt at fodre med Hills ZD, som er godt mod allergi.[/QUOTE]
Alle former for løg kan give Heinz anæmi - også purløg.
Eftersom jeg har haft en anæmikat, årsagen ikke fundet, er jeg temmelig obs på det.
Vores får stuebambus, som vi køber hos blomsterhandleren, i stedet for kattegræs da jeg læste et sted at de skulle smage mere af græs som katte jo godt kan lide og så synes jeg også at det holder længere og det kan de heller ik ligefrem trække op i totter. De kan højst bide et par grene af som ligger på gulvet.
Vores brækker sig aldrig når de har spist det…
Ja, min fakta har så aldrig stuebambus. Kigger hver gang de har planter i håb om at jeg kan købe.
Mine kan godt lide at spise græsset. Især min ældste sætter stor pris på det. jeg synes bare ikke at det holder i meget mere end en uges tid efter det er vokset op, fordi de rykker det op med rode så mange gange.
Men de spiser så nok også når jeg ikke ser der og kaster ikke op.
Lis - tak infor link, må lige læse det ved lejlighed, samt for oplysning om at det meste foder indeholder det i rigelige mængder. Jeg har jo af gode grunde ikke drægtige hunkatte så det vil jeg lade være at bekymre mig om i fremtiden og bare give kattene det for hyggens skyld.
Hehe - Jeg såede rigtig meget denne gang fordi det sidste gang blev spist så hurtigt. Jeg synes bare at det trælse er at det ikek er fordi det er blevet spist. det er fordi det er blevet rykket op :S
Ingen af mine katte har nogensinde gidet alm kattegræs.
Jeg ejer ikke en plante - og køber heller aldrig til kattene - gjorde det heller ikke, da de ikke havde haveadgang.
Gad vide om det er et mirakel de lever endnu
Mine elsker kattegresset, som de leker med og spiser og spyr av, nice :D. Det holder dem imidlertid borte fra de andre plantene, hvilket er fint ;).
En venninne med to russian blue opplevde et epilepsianfall som holdt på å drepe den ene katten, hvor dyrlegen mente at det kunne være fremkalt av kattegresset. :S
En venninne med to russian blue opplevde et epilepsianfall som holdt på å drepe den ene katten, hvor dyrlegen mente at det kunne være fremkalt av kattegresset. :S[/QUOTE]
Min datters kat blev mægtig syg da hun var til parring her. På klinikken var hun i ilttelt, på pred osv. Da hun fortfarende efter 3 uger nyste tog min datter til klinikken igen., De kunne intet gøre katten var drægtig.
Noget tid senere nøs hun, i en stor smotklat kom med ud et stykke nilgræs. Nilgræs har modhagem brækker katten sig kan det sætte sig i den bløde gane.
[QUOTE=Eva K;92705]Cilistranger - Huha, det lyder ikke godt. Gav han nogen forklaring på hvorfor kattegræs kan fremkalde et epilepsi anfald?
Lis - Hvor sad det stykke nilgærs - i næse hulen, eller? (kender ikke det korrekte ord)[/QUOTE]
Jeg tror det der epelepsi har været noget i stil med det med min datters.
Hvor det sad, det er et godt spørgsmål - hun var indlagt med hvad sig hører - de fandt ikke stumpen for de 3000 det ophold kostede. Det må ha’ generet hende voldsomt for i den periode rørte hun ikke tørkost