[quote=pivnu;191080]Jo, det kunne det faktisk godt ligne. En kornsort i hvert fald…
Men de der æsker fra dyrehandleren, som man giver vand, så de gror op, dem rør hun ikke. Og er det ikke også en eller anden kornsort?
Lige fra mobilen: [/quote]
der er dem min kat ikke gider spise de ligger bare og sover i det men har slet ikke spist af det
jeg vil nemlig også gerne have planter i stuen men det skal være nogen som ikke er giftige for kattene så hvor finder jeg en liste over giftige planter
Uhm, nu fik hun også en katteurt (Nepata Mussini). Den er dejlig, men hun spiser den dog ikke:
Desværre var der ikke stuebambus hos planteskolen; de forventede først at have det i slut juni/start juli. Altså, det her Kvickly-græs, det er jo bedre end ingenting, når nu jeg har en kat, der gider æde det, men holdbarheden er ikke noget at råbe hurra for - heller ikke selvom det ikke blev gnasket i.
Men jeg vil prøve at spørge et andet sted, når jeg kommer forbi
Nej det er den ikke, komplet - for det er den jeg lavede for næsten 20 år siden - faktisk var der copyright på bladet, suk … Jeg genkender den rigtig mange steder, mere suk …
Guuuud er det dit værk Lis ?? …Jeg har ellers ofte tænkt på, at spørge på killingelisten om jeg måtte sætte den på min hjemmeside - I opdateret udgave ???.
[quote=Lis Dahlstrøm;191303]Det et af mine mange værker:-) Lavet før internettets tid - og der kom man nu ikke nemt til noget.
Specielt stolt var jeg da Den Danske Dyrlægeforening to år i træk henvendte sig købte hæftet: Kattens Grønne Blad til de dyrlægestuderende:-)[/quote]
Ej hvor fedt! Super godt gået!
Min tidligere kat Morgan og nu Silke spiste/spiser lystigt af min væddeløber - og jeg har den reneste samvittighed over det - læste en gang i en kattebog ? at det var ganske uskadeligt.
Altså, alt hvad der ikke er giftigt, er jo ikke giftigt. Men det skal ikke forstås som, at alt hvad der ikke står på den giftige liste, ikke er giftigt - for den er helt sikkert ikke fuldkommen. Men finder du en plante, som du er i tvivl om, så prøv at google på blomstens navn + giftig, så er der en rimelig chance for, at du får at vide, om der er nogen risiko for den. Katte er jo trods blot et pattedyr, så hvis planten er giftig for katte vil den højst sandsynligt også være det for andre og derved fremgå et-eller-andet-sted.
Dertil vil jeg så lige påpege, at f.eks. planter, som vi får afgrøder af, ikke altid er så ufarlige, som man forestiller sig. F.eks. er kartoffelplanten (altså det grønne af den) i familie med natskyggen, og de er generelt giftige - i større eller mindre grad. Tomatplanter er heller ikke uskyldige. Aloe vera skal man f.eks. også passe på med, for det yderste af blandene er stærkt afførene.
Og så har katten jo forresten også nogle undtagelser, som faktisk er lidt specielle for katten: løg og cacao er fyha for katte (og ja, det kan faktisk undre, at det slet ikke er ualmindeligt at se hvidløg i tilskud, der også anbefales til katte).
Vores hjem kan godt være lidt af en giftig cocktail, for mange moderne møbler og byggematerialer afgiver giftstoffer til luften. Plast og lim fra fx spånplader og lakker er nogle af de store syndere, når det drejer sig om at sende formaldehyd, xylene, benzene og phenol ud i rummet. Men her har undersøgelser fra bl.a. NASA, den amerikanske organisation for rumforskning, vist, at en enkelt plante af typen væddeløber (Chlorophytum), stuebirk/kvælerfigen (Ficus benjamina) eller guldranke (Epipremnum) på blot halvanden time er i stand til at fjerne den maksimale grænseværdi af formaldehyd i et 50 kubikmeter stort rum.
[QUOTE=pivnu;191667]Dertil vil jeg så lige påpege, at f.eks. planter, som vi får afgrøder af, ikke altid er så ufarlige, som man forestiller sig. F.eks. er kartoffelplanten (altså det grønne af den) i familie med natskyggen, og de er generelt giftige - i større eller mindre grad. Tomatplanter er heller ikke uskyldige. Aloe vera skal man f.eks. også passe på med, for det yderste af blandene er stærkt afførene.
Og så har katten jo forresten også nogle undtagelser, som faktisk er lidt specielle for katten: løg og cacao er fyha for katte (og ja, det kan faktisk undre, at det slet ikke er ualmindeligt at se hvidløg i tilskud, der også anbefales til katte).[/QUOTE]
Bedst udbytte får ved at google det lantinske navn
[QUOTE=MiSi;192728]Men ‘pletter i luften’ kan de godt lide og tåle, og den stikker jo ikke?
Har godt tænkt på, at ikke helt frisk stuebambus kan være lidt stikken i det.[/QUOTE]
MAn kan faktisk godt få stuebambussen igang igen hvis man sætter den på “lager” inden den er helt nedgnavet.
Af en eller anden årsag sviner de heller ikke så meget med pletter i luften - den bredbladede er bedst