Kattegrus - et tip eller to?

Kære Kattegale

Jeg fik så enormt god hjælp, da min lille Edith ikke ville spise tørfoder for nogle uger siden. Kæmpe tak! For jeg lyttede, lærte og nu spiser hun tørfoder på livet løs igen og har taget på :slight_smile:

Så nu hvor jeg sad og kiggede på grus, tænkte jeg, at I måske også havde gode fifs til det.

Hvad bruger I?

Og hvilken strategi er bedst? Billigere grus man skifter ofte, eller dyrere grus man skifter mere sjældent? :thinking::thinking: en blanding af billigt og dyrt?

Skyd løs med alt det, jeg bør vide :slight_smile: :slight_smile:

5 Synes om

Helt klart dyrere klumpende grus :smiley: I sidste ende er det meget billigere bare at fjerne klumperne og fylde op end at smide alt ud. Det skal dog siges,at jeg tit “kører ned i grus” for at få vasket bakkerne :slight_smile: (En ad gangen) Det er noget nemmere at gøre, når begge ikke er helt fyldte.

Jeg plejer at bruge Extreme Classic m. babypudder, andre bruger Everclean, andre noget tredje. Prøv nogle stykker og se, hvad der virker bedst for dig og Edith :slight_smile: Der er mange forskellige mærker, som hver især dufter, er lugtfri og støver mere eller mindre.
Jeg vil bestemt ikke anbefale krystalgrus, da det ikke er behageligt for katte at gå på. Nogle bruger træpiller, men det er ikke så godt til at indkapsle lugt, synes jeg.

Så forsøg dig frem :smiley:

4 Synes om

Og en kattebakke med så høje kanter at laget med grus kan blive så tykt at tis og afføring ikke kommer på bunden

3 Synes om

Jeg bruger Cats Best som er klumpende træsmuld. Jeg har aldrig problemer med lugt. Har prøvet noget med parfume i det stank så jeg fik ondt i hovedet.

Min pointe er at lige så mange katteejere ligeså mange holdninger til grus vil du finde

4 Synes om

Tak for tippet Pernille :slight_smile:
Nu kiggede jeg lige på Extreme Classic og så, at posen ligner den grus, jeg bruger lige nu. Det hedder Simple og er lidt billigere end Extreme Classic. Men det er samme firma, der laver det og beskrivelsen er stort det ens… lidt pudsigt :slight_smile:

Enig med både Pernille og Brigit.
Vi bruger klumpende uden duft, Jeg syntes ikke der er noget værre en at få en kat på skødet der stinker af babypudder :s: vores foretrukne grus er Ever Clean extra strong uden duft, men med det antal katte vi har er det for dyrt. dog bruger vi det i vores autocamper.
Til killinger bruger vi Cats Best, det klumper fantastisk og ingen lugt. Vores voksne vil desværre ikke bruge det

Jeg bruger/har brugt både Simple og Extreme Classic og i brug er det pretty much same/same … den største forskel har været, at Simple er uden duft, men det EC jeg har købt, er med duft.
Og det med prisen … det koster stort set det samme hvis du regner kg-pris … der er 4 kg. mere grus i en pose Extreme Classic :wink:

Tigerino Sensitiv uden duft. Det fås på Zooplus. Før det brugte jeg Extreme Classic, men jeg synes, Tigerino er bedst.

Jeg kan også kun anbefale klumpende grus i en bakke der er dyb nok til at der kan være et godt tykt lag. De sidste mange år, har jeg brugt plantebaseret grus, da jeg i sin tid blev træt af vægten på betonit når det skulle slæbes op og ned fra vores lejlighed. Og så blev jeg også lidt træt af at betonit ikke er et fornybart materiale. Inde i mit hoved er det lidt rart at plantebaseret grus ikke kommer fra udgravning af den canadiske undergrund + at det faktisk kan brændes og blive til energi når det ryger i affaldet.
En anden fordel for mig, er at der er “nogle” der ikke gider dække til efter sig og hvid der lige bliver jokken en pote ned i en frisk tissetår i betonit grus, så får man bare sådan en klump vådt ler i pelsen, som kan blive ved og ved med at lave mærker rundt i huset. Plantegruset klistrer ikke mere i pelsen end at det 9 ud af 10 gange ikke når at hænge på længere end til en af måtterne foran bakkerne.
Jeg bruger den her type grus, som klumper rigtig godt og er så finkornet at jeg kan bruge min litter lifter i bakkerne. Der ér og bliver bare den bedste grusskovl :slight_smile:

2 Synes om

Vi bruger plastik kasser som kattebakker,.da de er ret høje i det, med masser af grus.

Her bruger vi kun det klumpende fra Lidl.

Vi tømmer kattebakker for efterladenskaber, når de trænger.
Da vi har ude/inde katte, kan der godt gå.flere uger uden noget og i andre perioder er det nødvendigt at tømme dagligt.

Vi tømmer kun for efterladenskaber, og fylder kattebakkerne op med nyt grus

Alt efter hvor meget de har brugt dem,.så rengøre vi kasserne 2-3 gange om året.
Men genbruger katte grusset.

Tigerino fra Zooplus er også det bedste grus jeg har prøvet,det klumper bare super godt.
Det skal være det fin kornede, det kan du få med eller uden duft.

1 Synes om


Vi bruger dette… Det virker bare godt hos os. :+1:t2::cat::cat:

Bedste tip til at have gruset til at holde “integriteten” er HELT sikkert at have en dyb nok bakke. Det er bare stort set umuligt at få nu om dage. Jeg trænger til at få mine bakker skiftet, men det er kropumuligt, for alle kattebakker på markedet nu om dage er ALT for lave, og når der endelig er nogen, der har en god dyb bund så har de beeep til producenter valgt at lave et indhak i bunden! :dokdok: De må tro katte er svagelige dyr, der ikke engang kan gå over et trin på 20-30 cm, underligt nok når nu de fleste katte uden problemer hopper 1-2 meter, og selv 6-7 ugers killinger nemt kan gå på en 30 cm høj kattebakke :rolleyes2:

Det er klart i den øvre ende. Det støver bare ret meget, og er ikke helt så klumpende. Men har man kun 1-2 katte er det sikkert så rigeligt fint :smil: Jeg er dog meget mere vild med det nye hos Agrosam; Absolut med Aktivt kul :smil: Det og Tigerino fra zooplus er absolut de to bedste mærker på markedet IMO. Extreme Classic kan også bruges, det er også i den øvre ende, men mangler lidt klumpeevne ift de to andre.
Men nu er jeg også MEGET kræsen med grus :hoho: Det skal både holde klumperne godt og være drøjt i brug, og gerne ikke støve meget, og være effektivt til at tage lugten.

1 Synes om

Her er mit foretrukne også cats best og ever clear.

Træpillerne har klart den fordel, at det intet vejer. Så når bakken sjældent skal tømmes helt I bund og rengøres, er det nemmere at hælde det i en affaldspose og tage ned ned fra 1. sal ned i containeren i gården.
Med Ever Clean kræver det en 4-5 poser, fordi det ellers bliver for tungt.

Må jeg lige spørge?
Når du @Eva_K bl.a. skriver Tigerino, hvilken udgave er der så tale om? For jeg synes, at der er mægtigt mange forskellige udgaver på Zooplus.

Nu ved jeg godt, jeg ikke hedder @Eva_K :slight_smile: Men det er denne her, jeg bruger:

Når det engang imellem sker, at den er udsolgt, har jeg valgt Fresh cut grass som erstatning, selv om jeg helst undgår parfumerne.

Ud over forskellige parfumer tror jeg ikke, der er forskel på bentonitvarianterne. Krystalvarianterne kender jeg ikke.

2 Synes om

Jeg var i Maxi Zoo i Farum forleden for at købe grus og opdagede, at en del af deres lager var omdannet til outlet. Nu kan jeg jo godt lide et godt tilbud, så jeg styrede vognen derind - og fik 1 pose Simple til 40 kroner :smiley: Dem skal jeg have nogle flere af, inden de løber tør.

1 Synes om

Jeg har lige været i både Petworld og MaxiZoo i Næstved … Petworld er omdannet til et outlet med 50% på alt, men der stod intet kattegrus og ikke ret meget til katte i det hele taget.
MaxiZoo havde ‘‘Simple’’ gruset til salg, men til samme pris som det plejede at stå til i Petworld :never:

Ever Clean er det bedste jeg har prøvet. Det fjerner lugt næsten med det samme. Extreme Classic er mit næste valg (det er næsten ligeså godt som Ever Clean) og på tredje pladsen kommer Premiere clumping cat litter (alle skal være duft-fri og uden baby puder).

Skal jeg hamstre for dig? Jeg har alligevel planlagt en tur sydpå inden for overskuelig fremtid :slight_smile:

1 Synes om