Kattegrus

Bare vigtigt ikke at putte det i wcet hvis det er blandet med betonit :slight_smile:

[QUOTE=Skattekat;1211551]Det synes jeg det gør, dog er klumperne nemmere at slå i stykker, når gruset er blevet ‘‘træt’’ (er blevet gravet igennem maaange gange)
Her er en klump fra en af mine bakker, med grus der har været brugt i over en uge …

Jeg synes det optimale er ca. 10 cm. tykt lag i bakken, er det tyndere, klistrer tisklumperne til bunden og er det meget tykkere, er det tungt at grave igennem med grusskéen :)[/QUOTE] så er der bestilt lidt øko best hjem til prøvning :slight_smile:

Ej heller hvis det er træpiller. :((
Har lige haft en slamsuger ude, netop af samme årsag.
Han sagde at det savsmuld træpillerne bliver til, klumper ligesom cement når det bliver vådt, og deraf stopper kloaken.
Det kostede en halv bondegård med slamsugeren.
Nej jeg skyller det ikke ud i toilettet mere :confused:
Det bliver for dyrt hvis det koster en slamsugning i tide og utide.

Jeg har 4 bakker stående, men det er kun affaldet fra bakken på badeværelset der ryger i wc’et … for tænker at grusklumper fra 4 bakker måske er i overkanten :S
Klumperne fra de 3 andre bakker bliver samlet i poser :slight_smile:

[QUOTE=ST;1211638]Ej heller hvis det er træpiller. :((
Har lige haft en slamsuger ude, netop af samme årsag.
Han sagde at det savsmuld træpillerne bliver til, klumper ligesom cement når det bliver vådt, og deraf stopper kloaken.
Det kostede en halv bondegård med slamsugeren.
Nej jeg skyller det ikke ud i toilettet mere :confused:
Det bliver for dyrt hvis det koster en slamsugning i tide og utide.[/QUOTE]

Øv hvor irriterende for dig. Var det cats Best? Der står på pakken at man kun skal smide lidt i, vente til det er opløst og så skylle, har du gjort det?

kunne ikke drømme om at komme overskud fra kattebakken i wc’et…

Har lige bestillt nyt (for mig) trægrus Greenwoods Plant Fibre Natural Clumping Litter | zooplus … det får gode bedømmelser, så det glæder jeg mig til at afprøve :slight_smile:

Bruger pt. Golden grey ellers er det Extreme classic

Det træ kunne da prøves i kaninbakken. :slight_smile:

Du må endeligt gerne komme med dine erfaringer, når du har haft gang i det :slight_smile:

Jeg brugte det til den sidste kanin jeg (Andrea) havde, han var nemlig så renlig, at han tissede i en lille hjørnebakke i buret :slight_smile:

Skal nok :wink:

Er lige startet med Cats Best Øko plus og er lige så begejstret som flere andre:-) Det klumper fantastisk og er mere drøjt i brug end det (ellers gode) betonit jeg har brugt før. Og så lugter det slet ikke og Sigga kan ikke slæbe det med ind i sengen! WUHU:-) Jeg vil dog lige høre omkring det med at smide det i toilettet - så vidt jeg kan se er der forskellige erfaringer. Jeg har prøvet at gøre som der står og smide lidt i ad gangen og lade det opløses helt, inden jeg skyller ud. Og det fungerer fint. Indimellem - når der er mange klumper- smider jeg dem stadig i skraldespanden. Men høm-hømmerne smider jeg i toilettet. Det har været en kæmpe lettelse i fht at jeg bor i en lejlighed, og at jeg før måtte smide dem i skraldespanden i køkkenent og leve med lugt derfra eller gå i gården med dem med det samme. Men er det skidt for toilettet? Hvad er jeres erfaringer?

Som jeg har skrevet et andet sted i tråden, smider jeg kun affald fra den ene bakke i wc’et, men det er både tisklumper og afføring.
Jeg har aldrig haft problemer med kloakken på grund af det og når du kun har 1 kat, tror jeg du roligt kan gøre det :slight_smile:
Men jeg hører gerne, hvordan du får Sigga til at lade være med at slæbe det med op i sengen ? :venter:

Vi brugte noget lignende det først år med Nobby, hvor vi smed alt i toilettet. Det gik fint :slight_smile:

Nu med 4 katte smider vi alt i ble-spande, men overvejer, at begynde at kaste pøllerne i toilettet. Grusmængden er jo begrænset, så det kan næsten ikke være værre end menneskers for kloakken…

Skattekat: Hiver miden det meget med rundt? Kan se på anmeldelser på zooplus at der er nogle der skriver det ikke er godt til de langhårede

Er det svært at rense med skovlen?

[QUOTE=PivC;1233748]Skattekat: Hiver miden det meget med rundt? Kan se på anmeldelser på zooplus at der er nogle der skriver det ikke er godt til de langhårede

Er det svært at rense med skovlen?[/QUOTE]

De slæber alle grus ud på gulvet, langhårede som korthårede :argh:
Der er ingen kattebakker på 1. salen, hvor jeg har soveværelse, men alligevel er der bunker af grus i min seng :venter:
Man skal have en skovl med store huller, for det er noget grovere end alm. grus, men så er det lige så nemt at rense som alt andet :slight_smile:

Jeg brugte også trægrus i en periode, men jeg smed det ikke i toilettet. På det tidspunkt boede jeg sammen med en VVS’er, som havde en meget klar holdning - det ENESTE, der hører hjemme i et toilet er nr. 1, nr. 2 og toiletpapir - INTET andet! :regler: (VVSfolk har jo også set et utal af forstoppede kloakrør med bind og vatpinde og alt muligt andet skrammel…)

Men jeg ved jo ikke reelt, om det KAN gøre skade, fx øge risikoen for stopning rundt om i kloakkerne eller forurene vandet mere end godt er… det kunne egentligt være interessant at spørge nogen i ‘kloakservice’ hos kommunen.

svaret er meget simpelt…JA
ordinært grus er brændt moler …det bliver en fedtet masse der sætter sig sammen med det fedt der altid kommer i et kloaksystem…fra madlavning, opvask osv
trægrus vil klumpe…og formentlig stoppe små fedt klumper og ende med at blive et monster af en fedt/grusblanding…begge blandinger ender med at stoppe afløb, hvor lang tid
det tager, er vel et spørgsmål om det fald der er på rørene

[QUOTE=Jim;1233931]svaret er meget simpelt…JA
ordinært grus er brændt moler …det bliver en fedtet masse der sætter sig sammen med det fedt der altid kommer i et kloaksystem…fra madlavning, opvask osv
trægrus vil klumpe…og formentlig stoppe små fedt klumper og ende med at blive et monster af en fedt/grusblanding…begge blandinger ender med at stoppe afløb, hvor lang tid
det tager, er vel et spørgsmål om det fald der er på rørene[/QUOTE]

Men trægruset bliver jo opløst i den mængde vand, der er i cisternen? Så på den måde er det vel nærmere toiletpapir?

(her tænker jeg på få klumper fra 1 kat, ikke hvis vi begyndte at smide i for 4 - eller fx den smule der sidder på afføring)

[QUOTE=Skattekat;1233709]Som jeg har skrevet et andet sted i tråden, smider jeg kun affald fra den ene bakke i wc’et, men det er både tisklumper og afføring.
Jeg har aldrig haft problemer med kloakken på grund af det og når du kun har 1 kat, tror jeg du roligt kan gøre det :slight_smile:
Men jeg hører gerne, hvordan du får Sigga til at lade være med at slæbe det med op i sengen ? :venter:[/QUOTE]

Forstå mig ret, Sigga smider stadig en pæn mængde grus ud på gulvet udenfor bakken. Men fordi træet er grovere end gruset og i øvrigt ikke har den der klæbeeffekt, når det bliver vådt, så kommer der ikke nær så meget med videre ud i lejligheden. Jeg har en langhåret bademåtte liggende under bakken og den fanger det meste. med gruset derimod satte det sig fast mellem trædepuderne og blev tabt rundt omkring. Og endelig suges tisset hurtigere ned i træet end i gruset. Så Sigga får ikke så tit dyppet halen eller andet i det og fanget en masse grus. (Og nej, hendes kropsfornemmelse er ikke i top- hun har ikke liiige styr på, hvor halen sidder:tihi:).