Kattehegn

Kære katteelskere

Jeg er ‘mor’ til Mille. En skøn, dejlig neutraliseret hunkat, der netop har rundet 2 år. Hun har altid været indekat med adgang til to altaner (som jeg tidligere har fået godt råd fra herinde til at sikre).

Nu står jeg så i den spændende situation, at jeg er blevet tilbudt et rækkehus med have. Det er jo en total drøm, at jeg nu får mulighed for at tilbyde hende græs under poterne, men jeg har ét dilemma: Man må gerne holde INDE-kat i rækkehuset. Jeg har kontaktet boligselskabet der siger, at hun gerne må være i haven, blot jeg holder hende på matriklen.

Jeg vil derfor søge om tilladelse til at sætte et hegn op, men inden jeg kommer dertil vil jeg høre, om nogle af jer andre har gode råd/erfaringer omkring en indhegnet have, som hun med sikkerhed ikke slipper ud fra (ikke at jeg tror jeg ville blive smidt ud for det, men jeg er så frygtelig bange for at der skulle ske hende noget ude i den vide verden).

Mere konkret går mine tanker på: Højde, materiale og strøm/ikke strøm i hegnet.

Mon nogen herinde brænder inde med en rigtigt god idé :-)?

Tak på forhånd :slight_smile:

3 Synes om

Hejsa. Vi flyttede i rækkehus i 2010 og indhegnede vores have som vist på denne side. Det har holdt dem inde i 12 år nu… :wink:
Se også Katteindhegning.dk, hvor der er links til mange flere løsninger.

4 Synes om

Vi bor i rækkehus med helt alm. træ lamel hegn med en strømtråd i toppen :slight_smile: Jeg er glad for strøm, da det betyder at jeg ikke behøver have en indhegning de ikke KAN hoppe ud af. Blot en de ikke gør det fra når de først har fået ét rap.
Mindst 1,5 Joule i impulsenergi dog ift styrken på rappet :smil: Ved under 1 J døjer folk med at de ignorerer det og forsøger igen.

3 Synes om

Hej Finn, WAUW det ser godt ud! Også fordi de er så diskret, så man ikke føler sig i en fængselsgård. Nu ved jeg godt det er længe siden I satte det op efterhånden, men har du et nogenlunde tip på, hvor vi er prismæssigt?

Eva, har I selv sat strømmen op, eller kræver det en fagmand? Det ville jo være fint, hvis strømmen gjorde en stor del til at holde hende fra hegnet, HVIS jeg nu ikke får lov til at bygge det så højt som det skal være.

Såvidt jeg husker, var det mindre end 2.000 kr, hvoraf strømmen var en tredjedel… :slight_smile:

1 Synes om

Vi har selv sat det op :smil: Kræver intet særligt. Vi gav nok 1000 kr. for strømgiveren for 12-13 år siden og resten til selve strømmen var nogle få hundrede. Med idags priser nok lidt mere, men det er ikke voldsomt :smil:

2 Synes om

Hvad du har brug for, og hvad du kan gøre, afhænger jo lidt af, hvordan din have i forvejen er indhegnet. Jeg har også et rækkehus, og der er hæk stort set hele vejen rundt om baghaven. Her kan du se, hvordan det så ud, da vi satte hegn op for - 4-5 år siden.

Kigger du ud i haven nu, kan du slet ikke se indhegningen. Den er gemt i hækken (undtagen om vinteren), og hækken er vokset op, så den også gemmer toppen.

Der var strøm på i begyndelsen, men det har der ikke været i flere år nu. Mest ved et uheld, men der er faktisk ikke noget, kattene kan klatre op i. De har heller aldrig forsøgt, selv når pælene er synlige. Men det er nok forskelligt fra kat til kat.

8 Synes om

Jeg har også lidt billeder af nogle killingekøberes løsning på www.haveindhegning.eife.dk :smil:

2 Synes om

Hold da op, ja, det er jo til at overkomme :-).

Det ser rigtig fint ud! Og ligesom hos Finn er det jo dejligt neutralt og noget jeg tror jeg sagtens ville kunne få lov til. Jeg kan jo starte uden strøm og så observere hende nøje når hun er ude og se, om hun begynder at klatre. Det skal siges at hun aldrig har forsøgt at klatre i altannettet, men det er selvfølgelig også mere løst. Tak for billeder :slight_smile:

1 Synes om

Selv hvis det skulle blive 2-3.000 synes jeg stadig det holder sig indenfor en rimelig ramme. Jeg havde frygtet det var langt, langt dyrere!

2 Synes om

Det kommer jo meget an på hvad man vil og hvilken type hegn man laver udover. Vi satte alm. trælamelhegn op i samme omgang og støbte derfor stolperne i pga vindpresset. Et alternativ er stolpesko til pælene :smil:

1 Synes om

Personligt tror jeg det bliver nemmest at få tilladelse til et diskret hegn som de eksempler I har vist, fremfor eksempelvis et 1,8 meter højt plankeværk el. lign

Måske, hvad siger dit haveregulativ? Hos os er op til 180 cm fuldstændigt tilladt :smil:

Her er det også 180 cm :-). Og så højt oppe kan hun næppe springe, jeg mener det vi maksimalt har målt hende til er 1 meter.

De kravler, ikke springer. I hvert fald vores - og strømtråden får dem så til aldrig at gøre det igen :hoho:

1 Synes om

Nogle gør :wink: Lucky gjorde ikke, han sprang… højt! Så derfor er strøm godt uanset :slightly_smiling_face:

Og med ordentlig gennemslagskraft, så det ikke gentages :rock:

Ja, deres fremgangsmåder er forskellige. Jeg har en, der kravler (Chili), og en, der springer (Asani). Men ingen af dem har forsøgt sig med min indhegning. Til gengæld er jeg altid opmærksom på ikke at stille noget på terrassen, så Asani kan springe derfra og op på det forholdsvis lave tag.

1 Synes om