Katteindhegning

Hej.

Det er efterhånden flere år siden jeg har været herinde. Jeg mindes en tråd, hvor en foreslog, at man kunne bruge havehegn på cirka 1 meter, at indhegne haven i. Og vedkommende skrev bl.a. at hendes katte ikke hoppede over, fordi der ingen afsats var til det.
Er der nogle der er kendt til den tråd, og kan hjælpe mig med at finde den.

Bedste hilsener
Bettina

Hej Bettina

Jeg tror det er mit hegn på 1 meter og 15 cm som du husker.
Det virker, som du skriver, fordi der ikke står noget foran hegnet, som kattene kan bruge som springafsats, OG fordi der er 2 strømførende tråde øverst, og hegnet leder jordforbindelse (det galvaniserede hegn, som er 120 cm højt, er gravet 5 cm ned i jorden).

Ideen kom oprindeligt fra en siameser/orientaler opdrætter, som holdt sådan en flok inden med et hegn på kun 1 meter. En kat springer normalt ikke direkte over noget af den højde, men vil altid hoppe op på noget, og her er der ingen afsats at lande på, og strømtråden sikrer at de ikke kan klatre over.

Jeg har haft det stående ved/i hæk siden 2008, og kun haft en kat over hegnet én eneste gang, det var hvor strømtråden var bristet og derfor ikke ledte strøm.
Ligeledes har jeg nu igennem flere år haft det som indhegning omkring haven i sommerhuset, hvor hegnet står frit (ikke i hæk). Eneste forskel er længden på holderne, som strømtråden sidder i.

Her ses hegnet en sommer, hvor hækken/bladene fuldstændigt skjuler selve hegnet, kun strømtrådene er synlige (de sidder på 16 cm’s afstandsholdere):

Her kan man netop ane selve trådhegnet:

Strømtråden på afstandsholdere, som sørger for at strømtråden ikke kommer i kontakt med hækkens grene/blade (som ellers aflader strømmen):

Og her står hegnet frit på 10 m, grundet hækken var død og er fjernet, og der er plantet ny. Der er så midlertidigt sat almindelig (5 cm) strømtrådsholder nederst, for at sikre at en kat ikke kunne klemme sig imellem strømtråd og hegn:

En par billeder med katte på, som viser højden af hegnet:

Og her er hegnet omkring haven ved sommerhuset. Det er synligt indefra haven, men kan om sommeren, når beplantningen omkring grundet er tæt, ikke ses udefra:

Og de 5 cm’s strømtrådsholdere, som er der:

5 Synes om

Jeg mindes at hegnet var grønt. Men det er fedt at det kan lade sig gøre.
Jeg er dog personligt ikke fan af strømhegn. (Hvad andre gør er underordnet for mig )

Er det muligt ud fra min viden omkring afsatsen, at lave uden strøm? Eller tænker du, at de bare vil klare op af det?

Tak fordi du skrev.

Ps. Det er 2 hellig birmaer som jeg har.

Det ville aldrig gå uden strøm, så ville de blot klatre over med det samme.
Her forsøger de dog slet ikke, idet de kan fornemme den lave strømføring i strømtrådene, så de udfordrer ikke engang strømtråden.

Og grunden til at hegnet skal være stålfarvet er, at det SKAL være galvaniseret for at lede jordforbindelsen. Det plastikbelagte leder ikke jord, og så virker strømtråden ikke.

3 Synes om

Jeg kender ikke racen, men med mindre der er tale om katte, der ingen interesse har i at udfordre en forhindring, eller udforske verden udenfor hegnet - og sådan nogle har jeg endnu til gode at møde :wink: - vil jeg sige det samme som @Churchtown: Strøm eller alternativt et hegn med udhæng, og en højde der forhindrer kattene i at hoppe op på udhænget…

Og så sådan lidt OT - mange tak for alle de fine billeder og forklaringer @Churchtown og nu er denne tråd opdaret inde på https://www.katteindhegning.dk/indhegnede-haver/

Er der andre der også har nogle indhegning/kattesikringsløsninger, så må I meget gerne sende en besked til mig på [email protected] - så opdaterer jeg katteindhegning.dk langs frem som jeg får nye sider :slight_smile:

2 Synes om

Tusind tak for svarene. Men øv øv. Vil helst lave det så diskret som mulig. Og er selv nervøs for strøm i haven, uanset hvad volt er på. Men haven vil være ideelt at indhegne med hæk hele vejen rundt.

Prøv at se den som Falkeblich har lavet.
Der står ‘strøm’ men det er ikke installeret endnu.

Den er høj men nærmest usynlig

Det var Ole Amstrup med Feles Grata, der havde 1 m hegn til sin orientaler flok, som blev inde. Jeg tror ikke det ville virke på en europé dog

2 Synes om

Mon det vil virke på 2 birmaer. Kan du linke til tråden?
Kattegale har forandret sig meget, siden jeg sidst var her. Så er ikke helt dus med tingene endnu, hvordan jeg søger det frem osv.

Ole Amstrup havde også strømtråde øverst. Og hans hjemmeside er ikke længere aktiv, desværre.

Og nej, ingen strøm vil som udgangspunkt heller ikke virke på birmaer. Den kat jeg havde over hegnet hvor strømtråden ikke virkede, var netop en birma.

1 Synes om

Ja okay, det kan jeg godt se.
Det er her de kan få lov til at hygge sig

1 Synes om

Du må komme over og møde mine til sommer, Dorte :stuck_out_tongue:

Det er nu ikke, fordi i hvert fald Asani ikke har lyst til at udforske det, der ligger uden for hegnet. Men han kravler ikke, han springer, og der er ikke noget at lande på, hvis han i øvrigt kunne springe derop. Heller ikke toppen af pælene, for der sidder en isolator. Chili kunne vel kravle op ad en pæl, men hun har ikke forsøgt. De har jo også altid - selv hjemme fra altanen - været vant til, at deres verden var afgrænset af et hegn.

Så jeg har ikke haft strøm på i lang tid. Først på grund af en forglemmelse, og siden fordi strømgiveren ikke virker.

Når det er sagt, så ville jeg aldrig turde gå ud fra den slags fra begyndelsen af. Det skulle altid komme an på en test af længere varighed.

1 Synes om

Nej, som Churchtown har svaret, så findes hans hjemmeside desværre ikke længere. Det var dog bare et helt alm. metal trådhegn i 1 meters højde, og så med en strømtråd gående fra pæl til pæl lige over hegnet :slight_smile:

1 Synes om