Hej Bettina
Jeg tror det er mit hegn på 1 meter og 15 cm som du husker.
Det virker, som du skriver, fordi der ikke står noget foran hegnet, som kattene kan bruge som springafsats, OG fordi der er 2 strømførende tråde øverst, og hegnet leder jordforbindelse (det galvaniserede hegn, som er 120 cm højt, er gravet 5 cm ned i jorden).
Ideen kom oprindeligt fra en siameser/orientaler opdrætter, som holdt sådan en flok inden med et hegn på kun 1 meter. En kat springer normalt ikke direkte over noget af den højde, men vil altid hoppe op på noget, og her er der ingen afsats at lande på, og strømtråden sikrer at de ikke kan klatre over.
Jeg har haft det stående ved/i hæk siden 2008, og kun haft en kat over hegnet én eneste gang, det var hvor strømtråden var bristet og derfor ikke ledte strøm.
Ligeledes har jeg nu igennem flere år haft det som indhegning omkring haven i sommerhuset, hvor hegnet står frit (ikke i hæk). Eneste forskel er længden på holderne, som strømtråden sidder i.
Her ses hegnet en sommer, hvor hækken/bladene fuldstændigt skjuler selve hegnet, kun strømtrådene er synlige (de sidder på 16 cm’s afstandsholdere):
Her kan man netop ane selve trådhegnet:
Strømtråden på afstandsholdere, som sørger for at strømtråden ikke kommer i kontakt med hækkens grene/blade (som ellers aflader strømmen):
Og her står hegnet frit på 10 m, grundet hækken var død og er fjernet, og der er plantet ny. Der er så midlertidigt sat almindelig (5 cm) strømtrådsholder nederst, for at sikre at en kat ikke kunne klemme sig imellem strømtråd og hegn:
En par billeder med katte på, som viser højden af hegnet:
Og her er hegnet omkring haven ved sommerhuset. Det er synligt indefra haven, men kan om sommeren, når beplantningen omkring grundet er tæt, ikke ses udefra:
Og de 5 cm’s strømtrådsholdere, som er der: