Kattekilling på 1,5 uge har oppustet og meget hård mave. FIP?

Hej folkens!

her er et par billeder af den 1,5 uge gamle kat. Den er stor og rund og kan knap nok gå pga den store mave. De to andre killinger i kuldet ser meget mere almindelige ud.

Vi er i tvivl om, om den har orm eller hvad der er galt? Den har mange lopper og vi giver den loppekur på mandag.

Bedste og nervøse hilsner
Emil og Michelle

Det skal siges at jeg på ingen måde presser på de to billeder hvor jejg holder den oppe. Dens mave er bare SÅ meget større end det øverste…

Når den kun er 1½ uge gammel må man ikke give den loppekur - husk det er en form for gift.
Giv mormis og forsøg at kæmme det værste af killingerne.

Maven ser helt klart ikke normal ud, og jeg vil søge dyrlæge hurtigts muligt. Det kan være en eller anden form for misdannelse i de indre organer, måske kan mælken ikke passere i gennem tarmen. Har den afføring ?

Jeg er enig med Lone, jeg ville også skynde mig afsted til dyrlægen

[QUOTE=Wijelo;1282874]Når den kun er 1½ uge gammel må man ikke give den loppekur - husk det er en form for gift.
Giv mormis og forsøg at kæmme det værste af killingerne.

Maven ser helt klart ikke normal ud, og jeg vil søge dyrlæge hurtigts muligt. Det kan være en eller anden form for misdannelse i de indre organer, måske kan mælken ikke passere i gennem tarmen. Har den afføring ?[/QUOTE]

Jeg tror ikke den har afføring nej. Men det synes jeg heller ikke rigtig vi har kunne se hos de andre endnu.

Vi venter med loppekur til de er 3 uger så :slight_smile:

Forhåbentlig skal vi ikke til dyrlæge… men det er nok nødvendigt :S

[QUOTE=Emil Mumm Frølund;1282876]

Forhåbentlig skal vi ikke til dyrlæge… men det er nok nødvendigt :S[/QUOTE]
Du bør som minimum ringe til dyrlægen og få en vurdering, hvis de har mange lopper skal de behandles og der kan man bruge frontline spray til de små. Ligner slem forstoppelse og der er smertefuld og skal behandles

Nej, får deres mor behandlet NU! Alvorlige loppangreb kan i væreste fald medføre anæmi hos killingerne!

Forhåbentlig skal vi ikke til dyrlæge… men det er nok nødvendigt :S

Det er det uden tvivl. Få undersøgt om der rent faktisk kan komme nogen ud i den anden ende; ikke alle killinger er født med fungerende endetarm, og så vil den dø en langsom, smertefuld død af forstoppelse. Få en dyrlæge til at undersøge den. Måske er den bare usædvanligt velnæret.
VH
Susanne

Jeg overså iøvrigt “FIP?” i overskriften. Svaret er helt klart og endegyldigt nej! Uden at have set killingen eller nogen form for blodprøver er svaret helt og aldeles endegyldigt nej - det opstår ganske enkelt ikke så tidligt, så det er helt udelukket.
VH
Susanne

Det håber vi alle sammen, at vi aldrig skal. Men når det er nødvendigt, så gør vi det lige med det samme. For dyrets skyld - selv om ingen af os bryder os om regningen.

Når Susanne siger, dyrlæge er nødvendigt, så kan du i øvrigt godt regne med, det er nødvendigt. Hun er - hvis du ikke ved det - konsulent i kattesygdomme og ved uden tvivl mere end den gennemsnitlige praktiserende dyrlæge.

Det sker killinger ikke har åbent rumpehul

Håndfodrer du den? Pulvermælk kan give voldsom forstoppelse

Og dyrlæge er nødvendig !

Lis, rumpehullet er meget udspilet og umiddelbart tror jeg ikke den har haft afføring endnu.

Man når normalt ikke at se afføring fra så små killinger, fordi det foregår, mens morkatten slikker killingerne.

Mens hvis det skulle forekomme - hvad der er altså ikke er et godt tegn - så er det en orange streng på 1-2 mm tykkelse.

vh

Andreas

Prøv at tage killingen op, og tør den blidt men gentagne gange bagi med en våd klud / vådserviet. Det efterligner hunkatten, når hun slikker sine killinger bagi, for at de skal tisse og have afføring. Måske får det killingen til at få afføring.

[QUOTE=GitteS;1283005]Altså må indrømme jeg har svært ved at sidde på mine hænder længere… Har du været afsted med killingen i dag ? Det der kræver altså et tjek ved dyrlægen nu[/QUOTE] :
Jeg er såå eng ! Har man dyr må man tage ansvar for dem, og betale det det koster, og ja, det er surt når et helt kuld skal indlægges på dyrehosp i påsken,— men det er prisen, når man har kæledyr så jeg håber, at du forlængst har været ved dyrlæge------ og husk, at det ikke er synd for en død kat,- hvis den må aflves

Cats og Conni

Håber den lille har været ved dyrlægen - vil gerne have en opdatering :slight_smile:

Altså må indrømme jeg har svært ved at sidde på mine hænder længere… Har du været afsted med killingen i dag ? Det der kræver altså et tjek ved dyrlægen nu