Katteklo ligeså farligt som bid?

Sagen er den at jeg igår skulle kigge på marleys tænder, det var hun bestemt ikke enig i og hun gav mig sådan et rap over hånden at den ene klo hang fast, kunne knap få den ud, ret hurtigt begyndte det at hæve blive blå og gøre ondt, men tænkte ikke yderligere over det…

før nu det er blevet meget hævet stadig meget blåt men er nu begyndt også at blive rødt, hun ramte på håndryggen lige under pegefingeren og kan ikke bukke den finger nu uden det gør afsindigt ondt, har ringet til 1813 og hun sagde jeg skulle se tiden an, men hvis det er farligt på niveau med bid skal jeg vel have pencilen ?

Nogen erfaringer ??

Kattebid er væsentligt farligere end en klo på grund af den bakterieflora der er i kattens mund.

Prøv evt at give din hånd en tur i sæbevand og så pres på den for at åbne op, og få evt. bakterier og skidt ud :slight_smile:

Har renset det med sæbevand igår, og hullet er jo lukket helt til nu tror ikke jeg kan presse det op igen :?

Men en så længe det ikke er direkte farligt vil jeg ånde lettet op :slight_smile:

[QUOTE=Ragamuffin;1198169]Har renset det med sæbevand igår, og hullet er jo lukket helt til nu tror ikke jeg kan presse det op igen :?

Men en så længe det ikke er direkte farligt vil jeg ånde lettet op :)[/QUOTE]

Ok, hvis det allerede er lægt så meget, så vil jeg tro at betændelsen også snart forsvinder :slight_smile:

Som du beskriver det, synes jeg ikke, du skal se tiden alt for meget an. Der kan være bakterier på både katteklør og kattetænder. Det største problem - i hvert fald ved tænder - er, at såret lukker sig om bakterierne, og det er noget skidt. Så kan bakterierne udvikle sig i fred og ro, og når det så oven i købet er i nærheden af led, kan det blive rigtig slemt, hvis de breder sig til dem.

Tegn en cirkel, der følger omkredsen af rødmen, og se, om det breder sig. Gør det det, så synes jeg, du skal ringe igen.

Kattes klør er jo ofte beskidte af fx. grus, evt. med bakterier fra afføring, så jeg ville helt klart opsøge en læge, når du ligefrem ikke kan bevæge fingeren…:frowning:

Jeg fik en klo ned ved kanten af tommelfinger-neglen for et par uger siden, det gjorde nas.

Fingeren begyndte at hæve, onsdag ringede jeg til lægen, som gerne ville se den…
penicillin og en stivkrampe-sprøjte (den var mere end 10 år gammel)

Og det var fordi Chayton så gerne ville ha’ noget zoolac … han E L S K E R zoolac, jeg stod med en sprøjte i hånden, den ville han ha’.

Forresten fik jeg samtlig bivirkninger af vaccinen :frowning:
God bedring

Bakteriefloraen ved klokrads er ikke helt så hidsig som ved bid, men kan dog i sjældne tilfælde give infektion, en såkaldt cat scratch disease. Citat fra https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/infektioner/tilstande-og-sygdomme/bakteriesygdomme/kattekradssyge/:
“Infektion med bakterien Bartonella henselae efter krads eller bid af kat. Fører til sårdannelse på bidstedet og lokal lymfeknudesvulst, men er ufarlig og selvbegrænsende.”

[ul]
[/ul]
Ellers vil jeg tro, efter din beskrivelse, at den værste fare kan være skade på senen til fingeren. Så alt i alt ville jeg gå til egen læge, hvis det ikke hurtigt bliver bedre.

En læge kan gøre cirka tre ting ved betændelse i en finger:

1. Antibiotika.
  2. Åbne såret med lunkent sæbevand.
  3. Åbne såret med kniv.

Punkt 2 kan du gøre lige så godt selv. Men du skal ikke bare vaske. Du skal sidde med hånden i vand i mindst 15 minutter. Hensigten er at skabe passage, så du ikke får en betændt byld inde under huden.

vh

Andreas

Ved krads ville jeg ikke være så nevøs.
Også når en killinge klo i nakken/skulder kostede mig en operation og fire månede daglig besøg afsygeplejske de første 3 månede skar de dødt væv væk to gange dagligt .
En lille killinge klo et lille hul der blødte helt vildt og hvor manden med det samme rensede .
Det ende ud i et kæmpe krater.
Nogle gange er uheldet bare ude og mit immun forsvar er ikke god som absolut også havde noget at sige .
Ved et sundt og rask menneske havde det nok ikke udviklet som det gjorte

Det kan meget nemt udvikle sig til bylder - det er der indtil flere brugere her på forum, mig selv inklusive, der har stor erfaring med :frowning: Og i fingre, hvor der ikke er specielt meget plads til bylden, kan jeg ikke forestille mig, det er specielt sjovt.

Jeg håber, det er begyndt at se bedre ud nu (for det er alt, alt for sent at begynde med sæbevand, når såret først ER lukket), men ellers skal du til lægen og have noget effektiv penicillin. God bedring med den.

(Cat scratch disease er mig bekendt ikke specielt sjælden, men fordelen ved den frem for bylder er, at man bliver immun efter første “forsøg”)

hvordan går det med fingeren idag?

Slog det jo lidt hen men min hånd endte med at hæve endnu mere op og det lignede nærmest der
var en halv tennis bold inde under huden, samt fik feber så tog til lægen igår… De skar hul på det og rensede der inde, så har de lagt noget gaze ind i hullet som jeg skal have skiftet i dag og har fået penicillin… Det gør forfærdeligt ondt men det er blevet bedre siden igår…

Øv, hvor ærgeligt for dig :frowning:

Det viser desværre at det er vigtigt ikke at tage det for let når man får et bid, eller som her en klo. Særligt hænderne er jo udsatte, og de tager også hurtigere skade fordi der ikke er så meget muskel og væv.
Rigtig god bedring! :trøster:

Tak for oplysning, og rigtig rigtig god bedring :slight_smile: