Kattelem med chip

Hej
Jeg vil høre om der er nogen der kan anbefale en kattelem med chip. Har undersøgt markedet og synes det er meget svært. Den som jeg har læst alle anbefaler Sureflap har fået flere dårlige anmeldelser på zooplus, om at chippen ikke altid virker, eller at der efter noget tid kan komme andre katte ind, den larmer mv. Vi vil rigtig gerne have kattelem i vores brygges da vi har to katte, og vi er trætte af hele tiden at lukke dem ind og ud. Håber nogen har nogle erfaringer som vi kan blive klogere på :grinning:

Jeg har haft vores SureFlap i 12-13 år og den er pålidelig og de har en fænomenal god kundeservice :smil:
Det er dog også sandt at kattes chip kan holde op med at virke (men hellere finde ud af det via kattelemmen end den dag katten er væk og dyrlægen ikke kan scanne chippen, tænker jeg :smil: )
Det er også sandt at der lige er x antal sekunder fra chippen scannes og låsen åbner til den lukker igen til andre katte kan komme med ind. Dog stadig bedre end at alle katte kan gå ind af lemmen…
Summasumarum, de to problemstillinger tror jeg alle chip-kattelemme har.
Ift lyden så kan man høre det både når låsemekanismen åbner og katten går igennem, jeg registrerer det ikke, men er man lydfølsom vil jeg anbefale at placere den væk fra opholdssteder hvor man slapper af/sover :smil:

3 Synes om

Enig med Eva :slight_smile:

1 Synes om

Som Eva skriver, er der nok visse problemer, man ikke kommer udenom - som fx at den ikke lukker helt hurtigt nok. Men man skal jo heller ikke risikere, at katten får hale eller andre legemsdele i klemme, fordi den er for hurtig.

Sureflap er en rimelig garanti for kvalitet, vil jeg mene - og som Eva skriver god kundeservice, hvis det er nødvendigt. Jeg har selv en, men bruger dog ikke chip-indstillingerne for øjeblikket. Mine forældre havde en, som de var meget tilfredse med, og som katten uden videre kunne finde ud af at bruge (den var vant til kattelem, men ikke med chip).

Vi har også Sureflap - connect-udgaven der kan styres via en app.

Da Manse er en velvoksen herre har vi valgt den store model, og den kunne kun fås med 1-vejs scan, hvilket betyder at den af og til ikke når at registrere hvem der er gået ud, bare at “an animal” er passeret - ikke noget problem her, i og med at vi kun har en enkelt kat, men har man flere vil jeg anbefale en dual scan.

Ud over det er der ikke noget at komme efter mht. selve lemmen - og remote-styringen er genial, både til at følge med i hvornår katten kommer og går, eller hvis vi f. eks. ønsker at åbne eller lukke for ham mens vi ikke er hjemme.
Ja, man kan da høre når han går igennem, men det tænker jeg man kan med de fleste typer - og at kattens chip ikke virker, kan jo dårligt tilskrives kattelemmen… :wink:

2 Synes om

Hej!
Gammel tråd jeg lige hiver frem her! Sorry :grin:
Men jeg har et spørgsmål oft det I skiver.
Min datter bor hjemme og har købt sig en kat, som hun går op i med liv og sjæl​:smile::heart_eyes: Og som iøvrigt er super sød! :smile::smiling_face_with_three_hearts:
Jeg vil gerne give hende en kattelem i julegave, så han (katten) kan rende ind og ud som han vil.
Jeg læste jeres opslag, her og søgte så på sureflap. Men jeg bliver i sådan i tvivl, når jeg ser anmeldelserne. Nogle skriver den larmer. Det er ikke et stort problem for os, da den skal sidde et sted, hvor jeg ikke tror det bliver et issue.

Det jeg bliver i tvivl om, er først og fremmest batteritid. Flere skriver at den efter et år eller to, bruger batteriet MEGET hurtigt!

Nogle skriver også at den ikke holder tæt.

Hvad synes I der har sureflap?

Er der nogle modeller der er bedre end andre? Eller andre mærker?

Jeg ved ikke helt om det med tætheden gør så meget for os. Batteritiden er det vigtigste. Men det ville da ikke gøre noget, hvis den holdt tæt :grin:
Hvad siger I?

Mvh Marie

1 Synes om

Hej
Vi har flere sureflaps af varierende alder. Og Jo, det siger da klik når de trigger låsen og klap klap når de går igennem, men det er i min optik forventeligt.
Vi har i tearasse døren ved tv og vi tænker ikke over det.
Batteri tiden på vores har ikke ændret sig, og vi har nogle der sidder helt ude og der oplever vi også de holder fint.
tæthed- der tænker jeg folk mener at det trækker en smule- og ja det gør det, for den er jo ikke forseglet.
Alt i alt er vi fint tilfredse med vores , hvor den ældste- går det op for mig- er næsten 10 år gammel.
Skal jo ikke kunne sige om de nye er dårlige meeeen tror måske folk forventer sig lige rigeligt nogen gange.

3 Synes om

Som @kira_v skriver, den kan høres, men om den “larmer” er nok et definitionsspørgsmål - jeg er ellers normalt “støjallergisk”, men lyden af kattelemmen generer mig ikke.

Mht. om batterilevetiden bliver dårligere med alderen, så har jeg ikke overvejet fra den vinkel - det er nemlig korrekt, at vi skifter batteri oftere på det sidste, men i mellemtiden har vi fået to katte, mod tidligere en.
Især den ene render måske ind og ud 20-30 gange i døgnet, så har tilskrevet det den langt højere aktivitet…

Vi er fortsat meget tilfredse med vores Sureflap, og skulle vi få brug for at anskaffe kattelem en anden gang, er jeg overbevist om at bliver sådan en igen.

4 Synes om

Vi bruger vores i et skab, fordi flertallet må spise tørkost og den sidste ikke. Den er placeret samme sted, hvor jeg sidder og arbejder de fleste dage. Jeg hører det, men tænker slet ikke over det.

Vores den første der er købt for en 15 år virker stadig, men jeg bruger nu en nyere pt. (Den gamle sad i skuret, så vores fritløber kunne komme ind, vi fjernede den da han gik bort for et par år siden, men virker gør den altså stadig). Jeg har ikke tænkt over, at jeg hurtigt skifter batterier, men muligheden er der jo stadig for at købe genopladelige batterier, og have to sæt at skifte mellem, hvis det er. Som vi gjorde med så mange ting i “gamle” dage :smil:

Så uden at have prøvet andre, så kan jeg kun anbefale Sureflap-kattelemme, jeg har aldrig været utilfreds med noget, hverken produktet eller deres kundeservice.

4 Synes om

Da vi havde gårdmissen, kunne hun frit komme og gå, som hun ville, mens de andre var 100% indekatte. Vi har brugt sureflap chiplem. Den larmer lidt, men det er ikke noget man tænker over efter kort tid. Vi har haft to over en periode på 20 år. Den første havde batteriproblemer ret hurtigt. Den anden virkede upåklageligt og jeg er i tvivl, om vi nogen sinde har skiftet batteri i den. Efter gårdmissens bortgang for snart 3 år siden har lemmen været permanent låst og den er også blokeret med en skoreol. Den virker sikkert, hvis jeg tænder den :joy: men jeg vil klart anbefale dem

5 Synes om

Ej, hvor godt at høre! Vi har tidligere haft kattelem til en kat vi havde for maaange år siden. Og den kattelem var nok knap så fancy, som dem man kan købe i dag, vil jeg tro :smile: Den var iøvrigt nok hellerikke helt tæt og dens klik-klak generede mig heller ikke (jeg synes faktisk nærmere det er en lidt hyggelig lyd :smiling_face_with_three_hearts: Sådan a la: Nå, nu går x ud. Nu kommer x ind: Hyggeligt :smile:). Hvis det bare er samme niveau som dengang (eller bedre), så er det FINT! :blush:
Jeg kunne bare ikke helt gennemskue, om det var noget sådan mere end dét der mentes.
Hvad angår batteri, synes jeg det ville være ret irriterede at skulle skifte det ofte, men altså… Det vil vi jo under alle omstændigheder ikke kunne vide før der er gået et godt stykke tid. Og hvis I ikke har haft problemer med jeres, så prøver vi sgu sådan en! :smile: Så er det bare hvilken MODEL vi skal vælge!! :laughing::stuck_out_tongue_winking_eye::joy:

Tusind tak for svar! :heart::+1::smiling_face_with_three_hearts:

6 Synes om