Kattelem og kulde

Så er SureFlap kattelem kommet med posten, og så meldte en stor bekymring sig!! Hvad med den ulidelige kulde, som vi har i øjeblikket?? Man laver jo et stort hul (i terrassedøren for vores vedkommende) og det eneste til at holde vejret ude er en lille plastikdør - hvilket vil sige, at der jo bliver sindssygt med kulde og træk i stuen!! Hvad gør I andre, der har kattelemme - bliver der ikke koldt og væmmeligt og med en dertil forhøjet varmeregning???

Vi har kattelem, og man kan kan kun mærke ganske svagt noget kulde derfra. Men der er en lille børstekant rundt om flappen på vores som forhindrer træk. Det er kun når det virkelig stormer igennem at flappen kan finde på at vippe lidt. Så plejer vi at låse den.

ER der virkelig ikke flere, der har nogle erfaringer de vil dele?

Ikke sikker på, at du rigtigt kan bruge vores erfaringer til noget, men du får dem da gerne alligevel :slight_smile: Vi har en stor spånplade med en kattelem, som sættes i spænd i døren ud til havestuen. (I havestuen er der så en permanent kattelem) Men i øjeblikket er der godt nok så koldt, at den bliver taget af i det mindste om natten, så døren lukkes helt. Da de ikke er så meget ude i denne kulde, så savner de den ikke. Det trækker nemlig lidt fra den, og der er grænser for hvor meget vi har lyst at fyre for fuglene. Har tidligere eksperimenteret med at lade den mobile kattelem sidde i døgnet rundt med et langt gardin foran, men det blev - selvfølgelig - for underholdende for dem, så det måtte hurtigt opgives :slight_smile:
VH
Susanne

Jeg har også en kattelem i et stuevindue, og det er altså kun når det stormer meget, at det trækker så meget ind, at det kan mærkes.

Jeg har jo to løbegårde med hver deres udgang. Den ene lukker tæt, så det er intet problem, men den anden har jeg faktisk lukket pt.

Fie det skarn!- har pillet de der børster af, der sad rundt om, og så suser det lige ind. Men indtil hun ankom så holdt den tæt:-)

Vore misser har deres kattelem i soveværelset og den klaprer lystigt flere gange om natten, men uden vi mærker kulden. Derimod har vi et problem med den fryser fast, så hvis en af os er oppe i løbet af natten, så skubber vi lige til lemmen, så der ikke sidder en mis udenfor og fryser.
Knus Elin

Tusind, tusind tak for svar… :tak:

Er der så nogen af jer, der har en SureFlap - og som kan fortælle lidt om den ift. kulde, træk, osv.?? SureFlap har nemlig ikke de der smarte børster i kanten, eller gummiliste eller andet, til at holde vind og vejr ude…

Jo, jo, deler gerne erfaring…de består dog hovedsaglig af træk og kulde…

Vores gamle, slidte kattelem er placeret i en yderdør på en gavlende af huset - lige direkte ud til øst, hvorfra den evigt kolde, blæsende luft kommer…kattelemmen har ingen smarte børster, kun lige plastkanter og metalliste med magnet forneden.

Det resulterer i, at der i denne kolde tid, hvor vinden ofte er i øst her - ja, så smækker klappen ikke ordentligt i og der kommer en styg kold vind ind i vores baggang.

Havde vi tænkt os om ved installeringen for snart 7 år siden, havde vi helt klart valgt alt andet end østvendt dør - og en kattelem med børster…men dertil skal nu også siges, at vi jo bare kan udskifte kattelemmen til en lidt bedre model, så det bliver vist den løsning vi går efter.

Selvom klappen falder i, så trækker det nemlig stadigvæk ind ad kattelemmen…og med 5 katte der benytter den, så siger det klap-klap et par gange i løbet af en dag.

:s:S:S Åhh, det var jo lige det jeg frygtede… Men tak, fordi du skrev det og var ærlig!! Hmm, vores terassedør vender mod vest, så måske, det er bedre her…? Dertil har vi lige talt om, at vi så i værste fald pm udskifte den rude, som lemmen skal sidde i, hvis det nu går helt galt.

I Danmark blæser det som oftest fra sydvest eller vest, og ud fra den betragtning tror jeg ikke, at en vestvendt dør er det bedste valg. Har du en dør mod nord, ville jeg nok vælge den.

/Flemming

[quote=Flemming;504402]I Danmark blæser det som oftest fra sydvest eller vest, og ud fra den betragtning tror jeg ikke, at en vestvendt dør er det bedste valg. Har du en dør mod nord, ville jeg nok vælge den.

/Flemming[/quote]

Desværre - bor i rækkehus og har derfor kun døre på øst- og vestsiden… Men tak for dit input.

vi har en tyk flamingoplade, som vi sætter for lemmem her om vinteren, misserne gider heller ikke komme ud alligevel…

Totalt lamt skrevet - som om man ikke kan have nord- og sydvendte døre bare fordi man bor i rækkehus… Dørenes placering har vel intet at gøre med om det er rækkehus, villa eller… Tossede mig…:dokdok: :høhø:

Bamse - Haha, jeg forstod nu godt meningen med dit indlæg om døre på øst og vest siden :smiley: Det er det med at man kun kan have på to parallelle sider når der er huse på siden af ens rækkehus :slight_smile:

vi har netop bygget om, og derfor har vi nu fået hul i væggen, hvor vi andre er “hele tiden” - og ikke som før under fyret, hvor der var super varmt året rundt, og det kun var fint med frisk luft fra kattelemme.

Vi har en ret tyk væk, der hvor lemmen er, så derfor er Sureflap’en yderst mod gårdhaven, og indvendig en 4 vejs kattelem - det dobbelt “isolerer”…skal lige lægge mærke til hvor meget kulde der kommer igennem, når det er endeligt lavet færdig.

Hvis du syntes det trækker, så vil jeg helt klart få lavet en “kasse” som isoleres, så kattene skal ind i den, for at komme videre igennem døren. Det MÅ kunne lade sig gøre…smiler…sikkert ikke særlig kønt men…

da jeg boede i lejlighed, havde jeg min kattelem til altanen ved siden af min seng. Havde en Catmate og det var utrolig begrænset hvad der kom igennem af luft - ikke noget som generede mig overhovedet.

Held og lykke

Heidi og birmabanden

[quote=Bamselette;504170]Tusind, tusind tak for svar… :tak:

Er der så nogen af jer, der har en SureFlap - og som kan fortælle lidt om den ift. kulde, træk, osv.?? SureFlap har nemlig ikke de der smarte børster i kanten, eller gummiliste eller andet, til at holde vind og vejr ude…[/quote]

Jeg har en SureFlap og ja det trækker fra den :frowning: Men vores sidder i bryggerset, så vi mærker det jo ikke selv :slight_smile:

Vi har lavet en dobbelt kattelem, da vi har lavet kattelemmen igennem en ydervæg.
Så har vi en tunnel på ca 15-20 cm som kattene går igennem, der er en kattelem inde fra og en ude fra, det fungerer rigtigt godt.
Alle katte kan finde ud af at de skal gennem den tunnel for at komme ud og ind igen.

Der er minimal træk fra lemmene.

Vi har kattelem (m. chip) i døren til baggangen… Jeg synes ikke rigtig at det trækker… Det er i hvert fald meget lidt.
Den kattelem vi havde før, lukkede helt til, men lukkede så også alle katte ind og ud :frowning:

Tak for alle jeres svar - det sætter jeg stor pris på!!

Nu prøver vi at sætte den i, og går det helt aht., så må vi jo fjerne den igen og skifte glasset i døren.