Ja jeg står i den situation, at vi midlertidigt bor i et gammelt bindingsværkshus, hvor vi ikke kan sætte en kattelem i dørene.
Mht. at sætte i vinduerne er det også en smule problematisk, da vinduerne er små og sprossede (eller hvad man nu kalder det).
Jeg har så læst lidt omkring, at der er nogen der har sat en træplade op indenfor vinduskarmen og derefter sat kattelemmen i træstykker, hvorefter kattene kan komme ud gennem det stadig åbne vindue - (ikke så let at forklare).
Jeg vil så høre om der er nogle af jer der skulle have noget viden om dette, eller andre muligheder for at give kattene mulighed for at komme ind og ud uden at vi fryser ihjel (de er blevet udekatte i foråret og kommer ind og ud af vinduerne, som indtil videre har stået åbne, men det er ved at være for koldt )
Jeg vil helst ikke lukke dem ud uden de har mulighed for at komme ind i sikkerhed, hvis de skulle blive bange (især den ene er en værre bangebuks :)), og alternativet er et skur, som er meget koldt for de små pus.
Det skal lige nævnes, at den største vejer 7,6 kg, så det skal også være en løsning der kan holde til store katte (det er ikke overvægt men meget store katte skuldermæssigt etc).
Jeg har lige fået denne i vores dør ud til løbegården. Den er lavet i et nyt glas, så vi har det gamle glas endnu, hvis vi bliver træt af kattelemmen, skifter vi bare igen. Pris inkl. montering 2000 kr.
jo men jeg kan ikke lave skære i 200 års gamle antikke døre, så det må blive en anden løsning og dertil er glassene meget små samt går let i stykker (og er mulige at erstatte), så det tør jeg heller ikke
Hmm jeg har ingen erfaring med kattelemme, men da jeg skulle have en netdør mellem stue og soveværelse, og ikke havde lyst til at skulle erstatte den dyre fyldningsdør, fandt jeg en gammel dør i samme mål som jeg lavede om, da jeg så flyttede, var det bare at sætte den “originale” dør på i stedet
[quote=Skattekat;272878]Man finder nok ikke bare liiiige en dør i Silvan, der passer til et 200 år gammelt bindingsværk-hus :S
Men ellers et godt råd, hvis det er muligt … [/quote]
Nåh, ja… Men hvis de skal bo der midlertidigt kan det vel ikke gøre det store :? Hvis det er valget mellem frost på næsetippen og en pæn facade, så ved jeg godt, hvad jeg ville vælge Men kan være der er noget med en fredning… :?
Ja nu er det ikke vores hus, så jeg kan simpelthen ikke tillade mig at ødelægge den “pæne facade” på et unikt mindst 200 år gammelt hus. Men jo Bølle-missen jeg er heller ikke fan af frost på næsen
Er heller ikke rigtig en mulighed at skifte døren ud, da der kun er 1 rigtig dør i huset, som går til indgangen, hvor hunden er når vi ikke er hjemme (og nej den kan ikke rigtig være andre steder og kattene og hunden sammen alene vil jeg ikke stå til ansvar for).
Det er jo derfor jeg arbejder med ideen om en træplade på et vindue i stuen (der hvor de plejer at komme ind og ud i løbet af dagen), men har jo kun læst om det få steder på nette, så tænkte måske der var nogen herinde der havde nogen erfaring med dette?
Det skal jo være en løsning vi let kan tage ned når vi flytter.
er der ikke bondehus vinduer i du kan tage det ene glas ud og sætte en alm katte lem og det kan díne katte sagtens komme ind og ud af …
Bare gem lister og glas så kan du monter det igen når i flytter …
Har boet i bondehus med sådan vinduer og det fungert fint på den måde…
hvad med at finde meget isolerende/uld/termo tæppe og hænge op foran lille åbent vindue ?
kender veninde som brugte den metode - det er sådan ligesom man laver en stor indvendig kattelem af tæppe…som jo er nemt for misserne at komme igennem…
Lad en af dine vinduer stå åben. Her sætter du så en isoleret træplade for i rette størrelse. I denne sætter du så en kattelem. Du kan også vælge at pille vinduet helt af og gemme det så det altid kan monteres igen.
Vi har haft samme problem og der tog vi vindues faget af og satte en plade i hullet, og deri sad kattelemmen. Da vi flyttede pillede vi pladen af og satte vinduet på sine hængsler igen