Ja nu har vi næsten haft Thea i 2 uger og hun er skøn. Virkelig en verden til forskel på hende og gamle sære Trixie. Hun leger, kæler, spinner, pjatter, driller Tjalfe, bryder med Tjalfe, og holder vild jagt over hele huset med Tjalfe. Det er super skønt at se Thea og Tjalfe hygge sig sammen, blot er de endnu ikke nået til putte sammen stadiet. Lige nu er der alt for meget fis og ballade i de to når de er sammen.
Men…
Ja Thea var jo blevet skambidt af de andre killinger på kattehjemmet og fik i sidste uge medicin mod kløen i sårene samt antibiotika. Sårene er nu helet og hvor de var har hun nu nogen triste kedelige bare pletter. Men ved siden af en af disse har hun en knop/knude under huden og pelsen. Jeg mistænker den for at være en lille byld efter sårene, men ved ikke om jeg bare skal lade den være eller brokke mig til kattehjemmets dyrlæge. Der er ikke noget sår på knuden, ej heller virker den øm for hun er bedøvende ligeglad når jeg undersøger hende.
Næste problem…
Thea hoster stadig. I sidste uge havde vi hende til kattehjemmets dyrlæge i næstved hvor dyrlægen gættede på orm selvom Thea havde fået ormekur, altså fik hun en xtra ormekur + antibiotika til en uge (sidste pille i aften). Kuren er næsten slut og lille Thea hoster stadig. Det virker til at komme i anfald 2-7 gange om dagen. Hosten er tør og hun har endnu ikke hostet noget op. Hun hoster generelt en 5-10 gange i træk og så er det ovre for denne gang. Dyrlægen troede ikke på at det kunne være noget astma/bronkitis men hvis det ikke var orm eller noget der kunne behandles med antibiotika, hvad kan det ellers være ?
Jeg vil ringe til kattehjemmets dyrlæge i morgen og høre. Vi vil jo nødigt af med hende når nu alt går så super godt med hende og Tjalfe. Og hun er altså en rigtig lille skat.
Sidste…
Har Thea godt af Tjalfes chihuahua mad ? Tjalfe har mad fremme altid da han ellers ikke får spist nok. Det virker til han er mere interresset i at få lidt af spise når hun hugger hans mad, men hun fortrækker altså hans mad. Hendes skål kan stå urørt hele dagen mens de to hjælpes med at tømme hans skål. Jeg har været nødt til at fordoble hans ration af hundemad fordi hun spiser halvdelen af det.
Jeg er ikke helt klar over forskellen i kattemad/hundemad. Jeg ved der findes noget i kattemad som hunde ikke kan tåle (folin…?) men er det kun i kattes tørkost eller også i dåsemaden ? Kan jeg lade dem dele hendes Lux når hun nu æder hans tørkost ?
Råd modtages med kyshånd.
(glad for endelig at kunne komme online på kattegale igen så jeg kunne lege spørge jørgen)
Den lille knude er formentlig bare arvæv - jeg ville nok se tiden an om ikke den ville blive mindre og evt helt forsvinde…
Hosten har jeg ikke rigtig nogen ide om - jeg går ud fra at der er taget afføringsprøver over tre dage, så bla hjerte- eller lungeorm kan udelukkes?
Tea må IKKE spise hundens mad!!! Der er alt for lidt proteiner i hundemad og hun kan komme til at mangle vægtige vitaminer, sporstoffer og mineraler, heriblandt taurin, som tilsætttes kattemad.
Så i må til at fodre hunden to gang i døgnet - og senere en gang, når han er blevet noget ældre…
Jeg HAR levet med en meget småtspisende hund, så jeg ved skam godt hvor fristende det er at lade maden stå for så får den da lidt at spise (det er i hvert fald sådan man tænker) - men idag har jeg opdaget, hvor tåbelig en tanke det er!
Min kræsne hund er nu råfodret - og jeg har en hund som spiser rub og stub af sin mad, hver eneste dag!
Så i stedet for det der møgkedelige tørkost, ville jeg nok forsøge mig med rå mad…
Vil I ikke det, så kan I prøve at opslemme leverpostej i en stor mængde vand, som hældes over hans tørfoder - det kan ofte få en hund til at synes noget bedre om maden…
Men hans mad skal altså væk… Han skal nå at blive reelt sulten mellem sine måltider - på den måde arbejder hans mave faktisk bedst
Og hunde er ikke i samme risiko for at udvikle fedtlever på ganske kort tid! Så at en ellers sund og rask, men kræsen hund ikke spiser i 3 - 4 dage er ikke mit problem!!! Der serveres ikke andet end tørkost fra XXX, basta!
Knuden er nok bare levn fra sårene - en af mine har desværre også sådan en tilbage, efter hun en periode kløede sig og fik småsår. Håber den forsvinder.
Hosten skal der til gengæld gøres noget ved. Det er alt alt for meget for sådan et lille pus at hoste. Er det Ronaxan, du har givet? Og har der slet ingen bedring været? Hvis lidt bedring kan det måske hjælpe at forlænge behandlingen (så skal du have fat i noget nyt allerede i morgen, så den ikke afbrydes), men hvis der slet ingen bedring har været, bør der jo nok tages røntgen af lungerne og/eller forsøges med f.eks. binyrebarkhormon. Noget skal der i hvert fald gøres, for lungerne tager skade af tilstanden og så megen hosten.
Og nej, din killing må ikke spise hundefoder. Hunde bør heller ikke spise kattefoder. Der mangler taurin i hundefoderet, hvilket katten har brug for. Og der er for meget protein i kattemad til hunde. Hunde er altædere, mens katte er udelukkende rovdyr. Det er jo ret nemt at holde kattemaden fra hunden, men du bør også finde en løsning omvendt. Hvis hunden er chippet og dens chip virker med kattelemme, så kan du jo montere sådan een på en kasse eller en dør, så hunden har et sted som kun den kan komme ind i.
Ok så må han sulte for en tid. Det er ikke fordi han er kræsen for det er han langtfra, problemet ligger i at han spiser som en … ja kat. Han tager kun en 2-5 piller af gangen. Vi har før haft taget maden fra ham og der spiste han ikke i 3 dage. Og nej, jeg vil ikke råfodre. Det kan min stakkels pengepung ikke holde til + barf er ikke sådan lige til at skaffe endsige have med på rejser. Han får dog lidt råt i ny og næ ved siden af. Det skal siges han spiser ligså lidt uanset om han får tørkost, dåsemad, rester eller leverpostej madder. Alt bliver nippet til af flere gange, ofte må jeg tage det fra ham og sætte i køleskabet og så give det igen senere.
Den antibiotika Thea har fået hedder Clavubactin. Og nej der har ingen forbedring været, hun hoster ligså meget som før behandlingen. Ej heller tog dyrlægen nogen prøver. Hun kiggede bare på hende og lyttede på hende og det var det. Dog sagde hun at vi skulle kontakte hende hvis hun stadig hostede efter kuren. Men når jeg selv er på bar bund har jeg jo ingen ide om hvad jeg skal bede om af behandling ej heller hvad jeg skal forvente.
Update
Ja så fik jeg ringet til dyrlægen ang Theas hoste. Dyrlægen har så sendt endnu en type ormekur (en der skal gives over 5 dage) og endnu en type antibiotika med posten så jeg skulle have det i morgen. Det skal Thea så have og så skal vi vente 14 dage efter kuren er slut og så se om hun stadig hoster. Jeg spurgte om der ikke kunne tages nogen prøver og fik at vide at det er der ikke nogen økonomi i når det er en kattehjems kat, så hun kan altså ikke blive testet eller får fotograferet lungerne. Men hvis hun stadig hoster efter kuren kunne vi da få hende byttet.
Da dyrlægen sagde det var jeg godt nok ved at blive arrig, jeg ringede jo ikke fordi jeg var utilfreds med Thea men fordi jeg gerne vil have hende rask. Og ikke nikke nej om de får hende igen, Tjalfe og Thea elsker hinanden og jeg vil ikke skille dem på grund af lidt hoste. Så vil jeg hellere vente og prøve den nye medicin også og så må vi sq selv betale prøverne hvis det ikke bliver bedre. Men en ting er sikkert, der bliver IKKE hos kattehjemmets dyrlæge. Fanden heller skal hun tjene på Thea fordi hun ikke gider undersøge hende ordenligt under garantien.
(beklager brokken, men den dyrlæge fik altså jokket på mine tæer. Sidder stadig og overvejer om jeg skal ringe til Inges Kattehjem og brokke mig over den dyrlæges opførsel.)
Jeg vil til enhver tid brokke mig til Kattehjemmet… mage til arrogant dyrlæge skal man da lede længe efter!
Thea er jo ikke en kattehjemskat, som der er 13 på dusinet af - hun er jo nu jeres kat, som tilfældigvis kommer fra et kattehjem! Der er en stor forskel i min verden…
Desuden har ethvert Kattehjem/internat da også brug for at vide, om fx de har fået hjerte-/lungeorm indenfor dørene… ormene kan jo, hvis ubehandlet, gøre så stor skade at man kan blive nødt til at aflive!
Præcis sådan som du beskriver at hunden spiser, sådan gjorde min hund også…
Råfodring har været løsningen - og når jeg regner efter, så er det ikke dyrere end at fodre med et kvalitetstørfoder
Og man kan sagtens have råfoder med på rejser - det har jeg haft flere gange til min råfodrede kat
Men hvis du ikke vil, så skal jeg nok undlade prædiken
Men tag maden fra ham efter fx 30 minutter… og så er der bare ikke mere før næste dag! Og prøv så det der trick med leverpostejen eller måske tunvand, eller hundevådkost…
Det kan også tænkes at han simplethen bare ikek bryder sig om, hvad I serverer for ham…
Jeg kunne kun få min Sheltie til at spise Hennes og af og til Lone Star… alt andet kunne jeg da hoppe i havnen med
Så ringede jeg til Inges kattehjem og spurgte om det kunne være rigtigt at dyrlægen måtte sige sådan og ja, det måtte hun godt. De beklagede at vi havde følt os afvist og dårligt behandlet, men kattehjemmets dyrlæger skal ikke tage diverse prøver. De skal kun sørge for det overordnede sundheds check, alt derudover skal vi gå til vores egen dyrlæge med også selvom kontrakten siger 30 dages dyrlæge garanti… Altså bliver vi nødt til at give Thea de nye kure og hvis de heller ikke virker så må vi bede Falke dyreklinik om at sende Thea’s papirer til vores egen dyrlæge så han kan tage over og lave prøver ect. Jeg må godt nok indrømme at det giver mig en noget dårlig smag i munden at de ikke vil undersøge ordenligt, når der nu er behov for det.
Ang råfodring så sidder jeg og kigger på prof-pet.dk. Det er umidbart det eneste sted jeg har fundet man kan købe barf i pølse-pakker som er til at have med på tur ect. Jeg synes bare stadig det ser dyrt ud, eftersom han spiser en sæk af royals canins chihuahua foder om måneden til 179kr og så skal vi op i ca. 9 kg barf om måneden hvilket er ca 300-350kr. Men hvis vi skal prøve det har prof-pet.dk en prøvepakke med 8x500g med 4 varianter til 158kr. Vil der være det rigtige eller skal man holde sig til en variant ? Og hvad med Thea, må hun stjæle af hans barf ? (ja hun vil prøve, medmindre vi fodrer ham i et rum hun ikke had adgang til). Er der andre steder end prof-pet eller kan de anbefales ?
www.rigtighundemad.dk
Hunden skal have ca 5% af sin kropsvægt, frem til den er ca 1 år… for en Chi vil det svare til ca 100 g foder dagligt… Går man ud fra at der er ca 30 dage på en måned giver det ialt 30x100g= 3000 g foder…
Vælger jeg selv de dyreste varianter fra RH, vil en månedspris ligge omkring 150 kr max
Og så er der endda regnet med at katten også får sig en lille snack
Ups… glemte helt… Hvis der er 30 dages dyrlægegaranti, så må kattehjemmet jo da også betale for det - også selv om I søge til egen dyrlæge… Ellers er det da en hul garanti at udstede!
Garantien gælder kun kattehjemmets egen dyrlæge ifølge kontrakten :S Og den nævner intet om at alt der falder udenfor normale sygdomme ikke kan blive undersøgt af dem.
rigtighundemad.dk sælger kun kæmpe potioner :S 14 kg kød af gangen til en 4 kgs hund… og vi har i forvejen en ikke ret stor fryser .
Hmm - det er jeg ikke kvalificeret til at sige noget om, men det lyder altså lidt mærkeligt… Katten skal vel til dyrlæge, hvis den er syg!? Og det skal den vel også indenfor garantiperioden… Og orm er altså en af de der helt almindelige ting…
Nå… I er heldigvis villige til selv at betale - men et ærgerligt forløb!!!
rigtighundemad.dk sælger kun kæmpe potioner :S 14 kg kød af gangen til en 4 kgs hund… og vi har i forvejen en ikke ret stor fryser .
Det må være via webshoppen?
Hos de almindelige forhandlere kan man få lige så meget eller lidt, som man har lyst og plads til… Jeg har da lige været afsted og hentet 4 kilo kalkunhalse og ikke andet - der er ikke plads til mere i fryseren
Denne side KLIK viser, hvor du kan finde forhandlere i dit område…
Bortset fra alt andet Kamilla…
Det kan være, at du undrer dig over at jeg konsekvent bare skriver “hunden” om Tjalfe?
Jeg måtte for knap 8 måneder siden aflive min gamle kat… Han var født her i huset og var i næsten 16 år min Lille Dreng
Og du har nok gættet hans navn nu?
Jeg har så svært ved at kalde en hund for Tjalfe! Også selv om jeg naturligvis synes det er et fantastisk navn…
Men et eller andet sted, så er mindet stadig alt for åbent og sårbart…
[QUOTE=Ann K;667530]Hmm - det er jeg ikke kvalificeret til at sige noget om, men det lyder altså lidt mærkeligt… Katten skal vel til dyrlæge, hvis den er syg!? Og det skal den vel også indenfor garantiperioden… Og orm er altså en af de der helt almindelige ting…
Nå… I er heldigvis villige til selv at betale - men et ærgerligt forløb!!!
Det må være via webshoppen?
Hos de almindelige forhandlere kan man få lige så meget eller lidt, som man har lyst og plads til… Jeg har da lige været afsted og hentet 4 kilo kalkunhalse og ikke andet - der er ikke plads til mere i fryseren
Denne side KLIK viser, hvor du kan finde forhandlere i dit område…[/QUOTE]
Ja orm er også almindeligt for mig, men de vil kun give diverse kure ikke undersøge hvorfor hvilket jeg finder absurt. Men ja, Thea er faldet så godt til og de to elsker hinanden (ja og vi elsker vores lille ballademager også når hun lokker Tjalfe med på ballade). Vi har faktisk ikke rigtigt råd til større undersøgelser i næste måned (Tjalfe skal have ordnet bisser, plodprøver ect og manden er ved at få lavet tænder), men når kattehjemmet ikke vil stå ved deres garanti må vi jo ud og låne pengene så Thea kan blive ordenligt undersøgt. Det er jo synd at hun skal hoste sådan og vi har ingen anelse om det kan smitte til Tjalfe. Men i første omgang vil vi lige afprøve de nye 2 kure kattehjemmets dyrlæge ville sende.
Ja det var via webshoppen. Nærmeste er Næstved og Nørre-Alslev, som begge er langt udenfor rækkevide af en el-scooter som desværre er mit eneste transportmiddel. Min manglende mulighed for at komme rundt er endnu en af grundene til jeg tøver med at købe barf foder. Det er jo ikke sådan lige til at skaffe når man ikke har en bil.
–edit–
Ja jeg havde gættet det og det er helt ok Jeg tøver på samme måde når jeg ser navnet Trixie og der er jo endnu en Trixie herinde. Godt nok valgte vi at lade hende få fred, men jeg savner hende nu stadig.
Hvis det er Ronaxan du får - så giv det en chance. Husk at du enten skal skylle efter eller også skal hun spise noget vådfoder LIGE efter indgivelse, for det ætser i halsen.
Ellers må du jo nok forberede dig selv på selv at bekoste nærmere undersøgelse. Jeg ville ikke turde lade hende gå ret længe og hoste SÅ meget.
Ang. BARF, så bringer -Rigtig Hundemad gerne ud. I hvert fald hende i Menstrup, og måske også hende på Slagelsevej. Jeg har handlet med begge (men plejer at hente selv). Og man kan både købe 500 grams pakker, 1 kg og 2 kg.
Min hund var nemlig også sådan en, der kunne have tørkosten stående i skålen hele dagen, og kun spiste lidt ad gangen. Han synes simpelthen tørkost er kedeligt. Med råfodring er han derimod ellevild, hver eneste gang det er fodringstid. Og det tager under et halvt minut at tømme skålen (med mindre det er fredag, hvor han får kødben). :cool2:
hmm… Min ene kat har også “hoste” anfald i løbet af dagen, det lyder meget som om der er noget, som ikke rigtigt kan komme op (eks. en hårbold). Jeg har derfor købt noget kattemalt for at se om det hjælper, er hosten ikke væk imorgen, så må hun en tur til dyrlægen.
Jaja så kom Theas kur med posten. Dog havde dyrlægen skiftet mening ang antibiotikaen og kun sendt en ormekur mod lungeorm. Den skal hun nu have i 5 dage, 5 dages pause og så 5 dage igen. Lad os håbe at det er det der skal til, ellers må vi spørge en anden dyrlæge… Altså en der gider teste Thea. Jeg håber ikke at hun får smittet Tjalfe med whatever hun har. De er jo sammen 24/7 nu og både leger sammen og vasker hinanden. Det er nok med et småsygt kæledyr :S
[QUOTE=kitiradk;668552]Jaja så kom Theas kur med posten. Dog havde dyrlægen skiftet mening ang antibiotikaen og kun sendt en ormekur mod lungeorm. Den skal hun nu have i 5 dage, 5 dages pause og så 5 dage igen.
/bekymret[/QUOTE]
Dag 2 af Theas nye ormekur og ingen host i dag, derimod er Tjalfe begyndt at prøve at hoste noget op og han virker nedtrykt. Han kvikkede lidt op efter jeg gav ham lidt xtra vand i sprøjte for en times tid, men nu harker han igen… Kan Thea have smittet ham ? Og hvis så, hvad kan jeg gøre/skal gøre ud over kontakte dyrlægen på mandag ? Samle lorte weekenden over til check ?
Jeg tænker at hvis det var orm Thea havde, så kan han vel godt have overtaget dem fordi han vasker hende så meget (også bagi). Godt nok er katte renlige, men Thea bliver dobbelt vasket mange gange om dagen og hun kan godt nok ikke lide at han ordner hendes ører.