Jeg har netop set Tænks nye test af kattemad, hvor disse tre scorer højest (billede).
I forvejen overvejer jeg at skifte mine katters nuværende blanding (Iams/Porta 21/Purizon) ud med noget nyt, for min tørkostbegejstrede Fritzz har efterhånden fået form som en rutebil.
Men er det for hovedløst at støtte sig til Tænks test?
Spm er, hvilke kriterier TÆNK har stillet op at dømme kattefoderet efter Står det nogen steder?
Godt spørgsmål.
Tænk skriver følgende:
“ Vi har testet produkterne for det ernæringsmæssige indhold, råvarernes kvalitet, svampetoxiner, og så har vi bedømt de informationer, der er på emballagen.
I testen undersøger vi indholdet af fordøjelige proteiner (ikke sener o.l.) samt indholdet af enkelte specifikke aminosyrer som taurin, methionin og lysin. Vi bedømmer indholdet af fedt samt indholdet af omega-6 fedtsyrerne linolsyre og arachidonsyre, samt omega-3 fedtsyrerne alfalinolensyre, EPA og DHA.
Vi bedømmer indholdet af calcium, zink og magnesium samt calcium/fosfor-ratioen med mest vægt på calcium/fosfor og zink.”
Her er ingredienser:
Kyllingeprotein (36%), frisk kylling (15%), ærter (tørret, 15%), kartoffelflager (12%), kyllingefedt (11%), kyllingeprotein (hydrolyseret, 5%), frisk kylling lever (3%), æbler ( (tørret, 2%), spinat (tørret, 0,5%), mannan-oligosaccharider (0,012%), solbær (tørret, 0,01%), blåbær (tørret, 0,01%), fructo-oligosaccharider (0,008 (%), Yucca schidigera (tørret, 0,00592%), tranebær (tørret, 0,005%), goji-bær (tørret, 0,005%), havtorn (tørret, 0,005%), aronia-bær (tørret, 0,005%), rosmarin (tørret, 0,0034%), katteurt (tørret, 0,00204%), persille (tørret, 0,00136%), loppefrøskaller (tørret, 0,00102%), brændenælde (tørret, 0,00085%), kamille (tørret, 0,00085%), alger (Ascophyllum nodosum, tørret, 0,00051%).
Hvad alle ‘krydderierne’ skal til for er ?
Analytiske bestanddele:
Protein 37%, fedtindhold 17%, råaske 7,8%, træstof 2,5%, calcium 1,30%, fosfor 1,00%.
Sammenlign med MUSH:
Kylling 63 % (hjerte, kød, knogle, brusk), okse 36 % (lunge, hjerte, kød, lever, blod, brusk), koldpresset solsikkeolie, tang.
Rå protein (g):15,9 Rå fedt (g):10,3 Kalcium: 0,4 Fosfor: 0,3 Vand: 69,7
Rå aske: 2,5 Fiber:0,2
Voksen mus:
Mouse, domestic rå protein 55.8% rå fedt: 23.6% aske: 11.8%
Klart råfodring er bedst - men hvis kattene ikke vil spise det, må kompromiser findes
Kan du lave en lignende analyse på de 3 viste fodermærker?
Her er råfodring ikke en mulighed. Kattene nægter simpelthen at spise råt kød.
Jeg havde det indtryk, at mush netop var råt?? Er det ikke det?
Råt er jo fx daggamle kyllinger, råt kød osv
Jo, det mener jeg også, og råt er ikke en mulighed her. Derfor spørger jeg til testens resultater.
Jo, Mush er råfoder.
Jeg sammenligner med råt - og mus - for at man ud fra det kan finde det ‘mindst ringe’ tørfoder.
For tørfoder er ultraprocesseret mad og manger væske - og indeholder typisk alt for meget planteprotein.
Lidt sidespring - men foderbræt? Det er det jeg kender flest der har succes med til tør junkier.
For ellers er råd nr et jo ofte mere vådt Men hvis ikke de vil spise det, hjælper det jo ikke meget
Det kan godt være, at jeg bliver nødt til at ty til sådan ét. Som det er nu har de altid frisk vådkost stående fremme og de har hver deres Surefeed’er med tørkost (tynde Knud får noget særligt).
Jeg ville jo bare synes at det var fedest at finde et tørfoder som var godt uden at være vildt fedende.
Katte får ikke mæthedsfornemmelse af kulhydrat, så jo mere kulhydrat jo mere spiser katten før den føler sig mæt - groft sagt
Tak. Det giver rigtig god mening.
Har du forslag til hvilket tørfoder der vil være godt til mine kastrater?
Behold Purizon og Porta 21 (hvis det er den grønne grain free), og drop Iams/erstat med noget ala de to andre. Orijen er ok dyr men god.
Jeg har i øvrigt også haft stor held med foderbræt/foderbold til overspisere
Tusinde tak. Det vil jeg prøve.