Kattemad til kastreret ung kat

Hej herinde. Det er første gang jeg skriver herinde, så undskyld hvis emnet allerede har været oppe. Jeg har et par spørgsmål til min kats foder. Jeg har en ung hankat på ca 7 mdr. Han blev kastreret for lidt over en måned siden. Da han blev kastreret vejede han lige præcis 2 kg, og dyrlægen mente at vi godt kunne give ham killingefoder indtil han nåede de 3 kg. Det er han så småt ved at nærme sig nu, så nu tænker jeg at vi skal over i noget specialfoder til kastrerede katte, da de jo kan få problemer med både overvægt og urinveje hvis man ikke passer på (er hvad jeg har fået fortalt :)) Lige nu får han ca. 100 g vådfoder om dagen fordelt på to omgange, og så ellers det tørfoder (til killinger) han kan spise. På alle killingefoder-pakker står der, at de skal have det indtil de er 1 år, og på alle voksen-pakker står der ligeledes at det er fra 1 år og op. Det eneste foder jeg lige umiddelbart kan finde der både er til kastrerede katte OG til katte i vækst er dette: Royal Canin hundefoder & kattefoder | zooplus.dk
Hvad tænker i om dette foder? Jeg har ikke rigtigt kunne finde nogle anmeldelser af det på google, men måske ved I herinde noget om kvaliteten? Han er jo stadig i vækst, så derfor er jeg bange for at han ikke får al den næring han har brug for hvis jeg begynder at give ham udelukkende voksenfoder nu.

Den bedste forebyggelse af overvægt og urinvejsproblemer er vådfoder :slight_smile:
Det foder du linker til kender jeg ikke, men lad katten få vådt sammen med tørt, så er du et godt stykke af vejen :slight_smile:

Prøv at kigge i denne her tråd - der bliver tørfoder diskuteret :slight_smile:
Jeg kan i øvrigt tilføje at jeg har to kastrerede brødre på godt 7 måneder, så mine har nok nogenlunde samme behov som din og jeg ville ikke røre Specific med en ildtang (du kan se i tråden hvorfor) :høhø:

Tak for svarene! :slight_smile: Så animalsk protein skal være højt på listen, og det er ikke absolut nødvendigt at fodre med tørfoder specifikt til neutraliserede katte kan jeg forstå, hvis altså man supplerer med vådfoder så de får nok væske. Og det er ikke noget problem at give en kat under 1 år voksenfoder?

Lige akkurat! Men altså, der er ligeså mange holdninger til foder som der er katteejere - ovenstående er bare min. Jeg snyder i øvrigt også lidt med væsken og hælder ekstra (kogende) vand i vådfoderet - så synes misserne at det lugter og smager ekstra dejligt. Desuden får de et skvæt (måske ½ dl i alt) af Arlas laktosefri minimælk hver aften inden sengetid - jeg har forsøgt at finde ud af om det er problematisk (for meget kalk, måske?), men jeg har ikke kunnet finde noget om at det skulle være skidt at give dem.

Hvis du køber et godt foder, kan du sagtens give ham voksenfoder allerede nu. Jeg køber heller ikke foder til stereliserede katte - jeg er ikke meget for fedtreducerede produkter, heller ikke til mennesker. Så må de hellere få lidt mindre :), men mange katte kan nu godt selv styre mængden, so no worries.

Vådfoder, som de andre anbefaler, er rigtig godt for katten, og det hjælper med at holde nyrerne sunde og katten slank.

Ok, jeg tror jeg prøver at bestille noget Porta 21 så, så må vi se om han kan lide det :slight_smile:

Og så fylder vådfoder godt i maven, så katten ikke overæder.

Mange herinder bruger Lux fra Aldi - det er billigt og indeholder ikke sukker. :slight_smile:

Tak for tippet :slight_smile:

Vær dog opmærksomme på at nogle oplever lidt problemer ved fodring med ren FP 21 grain free, vi gør ikke selv herhjemme, men har læst om andre der gør :slight_smile: Så mit råd er at blande og øge mængden af FP gradvist :slight_smile:

Ok, jeg prøver med en langsom overgang

Jeg har forresten haft stor succes med at bruge søgefeltet øverst til højre på siden hér til at søge på de forskellige fodermærker - så kan man hurtigt få et indtryk af, hvad folk fodrer med og hvad der er ‘populært’ foder :slight_smile: