Kattemalt

I samråd med dyrelægen har vi startet med at give tequila zoolag, da hendes tynde mave ikke vil gå iorden. Vi fik så noget kattemalt med og noget husk.
zoolagen får hun morgen og aften på poterne, men hvor ofte må hun få malten? Hun er nemlig helt vild med den. Der står intet på pakken om daglig dosis?

Jeg giver malt lidt efter behov …Hvis ikke der er 4 fine små pøller i kattebakken hver dag, så får de lige en streg - De får oftere malt i fældningsperioden.

Jeg vil nu mene malten vil give yderligere tynd mave. Malt er godt mod hårboller.
ZooLac må jeg beklageligvis sige ingen effekt har her i huset.
Hvad jeg har god erfaring med er Probiocin (fra USA) og ikke mindst IAMS Hairball. Det er det foder der har flest fibre, også flere end dyrlægens diæter. Fodr med IAMS Hairball og kun det - det virker her i huset på en ubalance.
Er der kørt en afføringsprofil (laboratorietest) på din kat? Er det Giardia, Coccidiose eller andre parasitter skal er jo helt anden behandling til. E-coli eller andet bakterielt skal også behandles - stadig vil IAMS Hairball kunne hjælpe, men ikke kurere.

Kattemalt indeholder parafinolie, der - hvor mærkeligt det end lyder - også anbefales ved diarré, da det lægger en beskyttende hinde på tarmvæggen.

Hvor meget, hun må få, ved jeg ikke!

Måske skulle du i stedet for Zoolac give hende Diarsanyl.
Det indeholder det samme + Montmorrillonite Benzonite, som er en behandlet lerart, der virker som en magnet på div. bakterier, (nogle) vira og toxiner (giftstoffer) og fører det med ud sammen med afføringen, da det ikke optages i organismen.
Det har samme konsistens og farve som kattemalt!

Enig -thumbs

Mega: Det var også meningen at hun skulle have haft det, men dyrelægen var simpelthen løbet tør, så da vi blev enige om zoolag også malt med husk i.

Lis: Aftalen var, at var hun ikke fast efter weekenden, skulle vi køre tests. Hun er blevet lidt fast, men jeg er bestemt ikke tilfreds med lugten. Så jeg tror det ender med de tests.

Lugten ja, du bliver vist nød til at få testet - hvad farve har det? er lugten sur-sød?

altså i weekenden fandt jeg en kalt, der egenligt ikke havde farve, den var ligesom gråt ler, tænkte det måske var reaktion på zoolag, hun var som hun plejer, vaskede sig, spiste godt og legede.
Nu har afføringen fået en farve, lidt ligesom babylort, altså sådan gulig / lysebrun. Det lugter kraftigt, ligesom du siger Lis, bitter-sød. Hun kom op i sengen i nat efter at have været på toilet, hun lugtede så fælt, at jeg troede hun havde en kæmpe klat til at hænge, men nej, hun var ren i numsen, lugten var bare så kraftig fra hende :frowning:

Ak ja, det både ser ud og lugter som Giardia - surt show:-(

:frowning: håbede sådan det var foderskiftet.
Men hvad er proceduren herfra så? Hvis det er Gardia. Altså selvfølgelig skal vi til dyrelægen. Men hvad sker der så?

Selvom dyrlægen sikkert selv kan teste for Giardia vil jeg alligevel rådedig til at få kørt en afføringsprofil via laboratorie. Der følger nogen gange en omgang e-coli med - og dt skal jo også behandles.
Mens du venter:
Sørg for god bakkehygiejne = skift grus hver dag, steriliser bakken
Mad og vandskåle vaskes af dagligt, nyt vand og foder
Hold meget rent på de områder katten færdes på, vasker du gulv skal det være tørt før katten betræder det. Giardia udskiller otocyster - de elsker fugt.
IAMS Hairball er foderet, start med det nu

• og så venter du bare på svaret - det kan være andet, meeen …

Er det den kat du lige har fået steriliseret?

nej det er ikke hende, det er lillesøsteren. Jeg kunne læse mig frem til at det opstår ved yngre katte, hende her er ca 17 uger nu.
Giardia smitter, gør den ikke? For har set min hankat også har fået anderledes afføring

Det smitter som … det er de otocyster de udskiller - samles op af en anden kat, og bingo …

Alle dyr skal behandles.

Gå bare igang med det forebyggende (rengøring, bakker, foder osv.) - er du vedholdende og energisk kommer du hurtigt af med det.

ALLE katte skal behandles - også dem der ikke viser symptomer - de kan nem’li være “raske” smittebærere -og ja de unge er mere modtagelige.

Kan hun have haft det med fra det andet hjem? også det ligger i dvale, eller hvordan kommer det ind i hjemmet, når kattene er indekatte?
Hvis det er giardia, har hun så ondt på nogen måde, eller er det “Bare” tynd mave

Jeg vil få købt det hairball, som de får lidt af i deres normale foder, også skal der vaskes bakker :frowning:

puha, vi tager til dyrelæge idag.
Alma har ikke vist tegn på noget, men hun er jo også på pillekur fra sterilisationen.
Men så -jegkrydser at vi får buk med hvad end der kan være i den bettes mave

Hun kan sagtens ha’ haft det med - hvor længe har du haft hende? Det rammer også indekatte
Giardia svier efter hvad jeg har læst. Stress kan få alt til at “poppe” op.

Bland ikke foder for længe - gå så over på 100% hairball, det foder der har flest fibre af alle. Det kurerer ikke hvis det er Giardia - men det giver en fastere afføring - og giver tarmen mere ro.

Killinger og stressede katte er mest udsatte - og de skal jo også “samle” otocyster op for at få det. Derfor skal alle husets katte behandles for det ikke skal blive skruen uden ende

Jeg har haft hende i godt 1,5 månede. Det kom bare pludselig med foderskiftet, og vil ingen ende tage:/