Katten løber hjemmefra om natten

Hej alle kattegale mennesker,
Mon der er nogen, der har et råd angående min kat, som jeg for nylig er flyttet til et nyt hjem med og som tilsyneladende løber tilbage til vores gamle hjem, når først natten er faldet på.

Sidst i juni måned flyttede jeg sammen med min mand i hans hus godt en kilometers penge fra mit gamle hjem, hvor jeg boede sammen med to hankatte (huskatte). Efter fire uger begyndte jeg at lukke dem ud og ret hurtigt startede et cirkus, hvor jeg skiftevis hentede den ene og den anden ved min gamle adresse. Til sagen hører også, at der i mit nye hjem i forvejen bor Simba, min mands huskat, som er en hunkat. Den har boet her de seneste tre års tid, og den har haft det svært siden mine to katte flyttede ind sammen med mig. Den hvæser og knurrer af dem, og mit seneste tiltag for at bringe kattene sammen er en feliway friends diffuser, der sidder i en stikkontakt i baggangen, hvor Simba opholder sig mest pt. når hun er inde. Min ene kat fandt jeg et nyt godt hjem til i sidste uge, og så var mit håb, at Simba kunne acceptere én ny kat i sit hus, og det virker som om, hun slapper lidt mere af nu til trods for, at hun stadig indimellem hvæser af min tilbageværende kat, Bobby, eller angriber mig, hvis jeg prøver at kæle for hende. Normalt gør hun slet ikke sådan og er åbenlyst stresset af situationen.

Det, der stresser mig mest er, at Bobby nu for fjerde eller femte gang er løbet væk og sandsynligvis til min gamle adresse. Siden onsdag aften i sidste uge har den måttet undvære sin makker gennem fem år, og torsdag aften hentede jeg ham ved min gamle adresse. Siden forsøgte jeg mig med en strategi, der går ud på at holde ham inde om natten og så lukke ham ud om dagen, og i starten med mig i nærheden på det nye territorium. Lørdag eftermiddag kunne jeg dog ikke få ham ind, inden jeg måtte køre i byen, og jeg var spændt på, om han var der, når jeg kom tilbage. Det var han, da jeg kom hjem ved 23-tiden, og han fik noget at spise og så holdt jeg ham inde om natten. Natten til mandag gik det dog galt, da han ved firetiden gerne ville ud. Jeg lukkede ham ud, da jeg ved katte er natteaktive dyr og på den måde tænker, at det er forkert at holde ham inde, i det han tidligere er blevet lukket ud og ind døgnet rundt. Er det ok at holde en udekat inde om natten, forudsat at han kommer ud om dagen? Og gør det en forskel med nat og dag, hvorvidt han løber hjemmefra?

Hvis nogen har erfaringer eller gode råd hører jeg det gerne, for jeg orker snart ikke mere og overvejer at finde et nyt hjem til Bobby også. Det skal siges, at Bobby ikke virker til at lade sig synderligt gå på af Simbas knurren og hvæser, og at han svarer igen, hvis hun kommer for tæt på. Alligevel tænker jeg, der kan være en push and pull effekt på spil: Simba vil gerne have ham ud af sit territorium, og det gamle territorium trækker i Bobby.

Vh. Marianne

Katte definerer selv deres territorium.

Hvis du vil have så stor indflydelse på deres færden, så må du bygge en løbegård.

Katte vil foretrække at være ude om natten.

Vores kastrater får lov at gå ude - når vi er hjemme - om dagen. Men således at vende deres døgnrytme kræver en stram disciplin med at få dem ind om aftenen og så holde dem inde om natten.

2 Synes om

Bobby er også kastreret. I forhold til hans færden er jeg ikke interesseret i at begrænse den, og problemet opstår, når han slet ikke kommer tilbage og strejfer rundt ved min gamle adresse uden mad og vand.

I virkeligheden er jeg i tvivl om, der er bedre chance for at han trives ved en omplacering til et nyt hjem uden en anden kat at slås om territoriet med.

Tak for dit svar, Andreas.

Det største problem er nok, at han ikke er flyttet ret langt væk fra sit territorium det gamle sted og stadig har adgang til det. Det kan du jo ikke gøre så meget ved. Om det vil ændre sig med tiden, er svært at spå om.

Men I skal jo også tænke på huset oprindelige kattebeboer. Det lyder, som om hun har det svært med at have ham i huset, og det er jo også synd. Jeg synes ikke, man nødvendigvis skal prøve alt muligt for at få katte til at fungere sammen. Måske lykkes det til slut, måske lykkes det ikke - og så har kattene gået og været stressede og utrygge i alt for lang tid.

Forstå mig ret - jeg siger ikke, du skal omplacere din kat. Det er du naturligvis den eneste, der kan afgøre. Men begge kattes tarv skal jo tilgodeses på den ene eller den anden måde.

Tak for dit input. Jeg vil bruge de nærmeste dage til at overveje situationen og muligvis forsøge at kontakte én af de mange katteglade mennesker, der henvendte sig til mig ifm. omplaceringen af min anden kat og høre dem ad, om de er interesseret i at give Bobby et nyt hjem.

3 Synes om