Kattene bruger ikke deres nye klatretræ

Så fik jeg det nye Petfun træ ind døren i går, og vi fik det hurtigt samlet og hvor er det fint. Det imponerer dog slet ikke mine to misser-piger :S Den ene har vi to gange sat op på den øverste køjeseng og så har hun hygget sig dér, men hun har ikke hoppet derop selv. Den anden har bare snust lidt og er ellers gået igen.

Har i andre erfaring med at katte lige skal have tid til at vænne sig til et nyt kradsetræ? Vi håber virkelig ikke vi har spildt alle de penge i hvert fald :frowning:

Jeg har erfaring med at klatretræet ikke er blevet brugt, fordi det efter kattenes mening stod et forkert sted. I det øjeblik at vi flyttede miljøet, så blev det også brugt flittigt…

Vi kan desværre bare ikke rigtigt have plads andre steder end i køkkenet. Det er ikke fordi køkkenet ligger så afsides, jeg kan kigge ind på klatretræet fra min yndlingsplads i sofaen :slight_smile:

Det mest populære sted er som regel dér, hvor kattene kan kigge ud af vinduet.
Men ellers - giv tid og se, om ikke de efterhånden finder ud af, hvad det skal bruges til. ::slight_smile:

Da jeg fik nyt kradsetræ blev det langsomt indviet. Først en enkelt platform, så den ene hule og til sidst den anden hule. Det tog et par uger eller mere, før nr 2 hule blev benyttet, så hav lidt tålmodighed :slight_smile:

kattene kan bedst lide et sted hvor de har udsigt til alt :slight_smile:

hvis de ikke kan holde øje med dig fra en af køjerne - så er der mange katte der ikke gider…

men giv tid :slight_smile: lad dem bare lige vænne sig til det

Du kan evt. købe noget kattemint eller duft af katteurt og sprøjte på…

Stænk det med baldrian dråber …Så bliver træet sikkert MEGET mere interessant. Baldrian kan købes i Matas

Mine var meget interesserede, mens jeg samlede mit PetFun-træ. Da det så var samlet og klar til at blive indviet, gik de over og begyndte at slås om den øverste plads i det gamle, velkendte træ. Der gik en dags tid, før de opdagede, hvor dejligt det nye var. Der var flere, der fik PetFun lige omkring samme tidspunkt, og de oplevede det samme. Så nogle gange kræver det nok bare lidt tilvænning.

Har de haft et klatretræ i køkkenet før, som de brugte? Eller er det helt nyt? Hvis de ikke kan være sammen med - eller i hvert fald tæt på - dig, når de bruger det, kan det godt tænkes, det ikke er så attraktivt. Men hvis de har været vant til at have et træ i køkkenet og har brugt det, er det jo nok ikke det.

Ja det kan godt tage tid for kattene at vende sig til et nyt klatre træ! Sidst vi fik nyt (galoptræ) var vores den yngste hurtig til at fange at det var super sjovt at man nu kunne komme “lovligt” op på skabene i stuen :slight_smile: de 3 andre var dage (den sidste uger) om at komme til samme konklusion! :stuck_out_tongue:

Jeg har dog erfaret at hvis jeg inkluderer klatretræet i fangeleg med drillepind eller sprayer lidt katteurtopløsning på stammerne, så fanger de hurtigere det spændende i det nye træ!

Men jeg er også helt enig med de andre, hvis kattene ikke kan holde øje med jer fra træet kan i godt risikere at det ikke bliver brugt så meget.

(undtagelsesvis skal det lige nævnes at vores den ene kat altid går for sig selv, evt ind i soveværelset for at sove, når min mand og jeg sidder i sofaen og ser film) om det er fordi hun ikke vil dele os med de 3 andre eller bare fordi vi må komme til hende (den lille primadonna) når VI vil nusse :høhø: ved jeg ikke. Men sådan har hun altid været :slight_smile:

Ja, min erfaring er også at hvis de ikke bruger det, så står det forkert. I min første lejlighed blev kradsetræet brugt en smule, fordi Oliver var en killing med krudt i bagdelen. I nummer to lejlighed kradsede han kun på det, men sprang aldrig op. Hvor jeg bor nu, kom kradsetræet op lige ved vinduet, og så havde Oliver pludseligt fået ny yndlingsplads. Han sad der nærmest hele tiden. Nu har jeg fået nyt kradsetræ, og det står samme sted som det gamle, og det bliver skam også flittigt brugt af både Oliver og Alfie :slight_smile:

Jeg har udskiftet mit Kattens no. 1 gulv-til-loft med et PetFun gulv-til-loft, og jeg mistænker altså også mine katte for at være begrænset imponeret over det bytte!
Træerne står altså præcis samme sted!
Men de går bare ikke på samme måde amok på det nye, og Deena gider da i hvert fald ikke at slikke på det, som hun altid gjorde på det gamle.
Men de bruger det da. Til den pris kunne det da bare have været rart, at de sådan var lidt mere “ORV, nyt kradsetræ!”-agtige :wink:

Jeg vil sikre at det er let for kattene at komme op i det - evt. stille en stol eller andet hen. De skal måske bare lige lære det at kende før de kaster sig ud i det for alvor.

Er der forskel på liggepladserne?
Fx fast bund / hængekøjer?

Vi købte også et træt til vores MC, der gik 4 måneder hvor det var KOMPLET ignoreret… Så lige pludselig en dag så var det bare det bedste i verden? Nu klemmer han sig ned i den lille runde ‘skål’ og ser komisk ud næsten hver aften! :slight_smile:

Mange tak for alle jeres svar! Vi flyttede for nyligt ind i denne lejlighed, så de har ikke haft et stort kradsetræ her. Det står ved vinduet så de kan kikke ud fra det, alligevel ligger min Saga ofte bare i vindueskarmen. Vi lagde hende op i køjen og så lå hun ellers der og hyggede og sov i ca. 45 min, men hun hopper ikke derop selv. Den anden kat Skade har kun taget det i brug ved at kradse lidt. Der er kun gået ca. 4 dage, men håber det bliver bedre med tiden!

Det er btw et Joy træ, så der er to senge og to køjer :slight_smile:

De er ikke vant til hængekøjer, vel?
Nogle katte vil simpelthen ikke bruge dem! Har selv haft en af slagsen - tydeligt at han mente det var alt for ustabilt et underlig at ligge på :slight_smile:

Jeg vil dog stadig skyde på at det er placeringen som det er galt med… Kan se det herhjemme, hvis jeg får flyttet deres ellers meget brugte og populære klatremiljø et forkert sted hen - det bliver ganske enkelt ikke brugt :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;922190]De er ikke vant til hængekøjer, vel?
Nogle katte vil simpelthen ikke bruge dem! Har selv haft en af slagsen - tydeligt at han mente det var alt for ustabilt et underlig at ligge på :slight_smile: [/QUOTE]

Ah så er det ikke bare Adelie der er mærkelig :slight_smile:

Det var netop grunden til at jeg købte den model i kradsetræ som jeg har gjort, nemlig en hvor der BÅDE er hængekøjer (som siatalerne ELSKER) OG en kurv med fast bund så Adelie også kan komme op og ligge i højden :slight_smile:

Det kan sagtens være at de pludselig finder ud af at man ligger helt fantastisk i sådan en “blæwer-fætter” - men det kan også være de bare ikke kan li’ sådan noget blødt blat :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;922194]Ah så er det ikke bare Adelie der er mærkelig :slight_smile:

Det var netop grunden til at jeg købte den model i kradsetræ som jeg har gjort, nemlig en hvor der BÅDE er hængekøjer (som siatalerne ELSKER) OG en kurv med fast bund så Adelie også kan komme op og ligge i højden :slight_smile:

Det kan sagtens være at de pludselig finder ud af at man ligger helt fantastisk i sådan en “blæwer-fætter” - men det kan også være de bare ikke kan li’ sådan noget blødt blat :)[/QUOTE]

Tjalfe satte ganske enkelt ikke sine poter i sådan noget der gav efter! Jo han tjekkede lige, men man så ham derefter aldrig i den slags - hvad enten det var hængekøjer, radiatorsenge, krøyerkuglepuder, lammeskind og andre ting med en bløøøød blævrende overflade… Næ - en tom plastpose på spisebordet, dét vidste man da hvad var! :smiley:
Så hvis hængekøjen hænger som det første katten møder på vej op i miljøet, så ville den måske tænke, at alt deroppe var sådan noget væmmeligt noget - og så er der jo ingen grund til at udforske det hele yderligere…