Kattene nyser

Nu kan jeg selvfølgelig ikke længere huske den præcise ordlyd, men han sagde, at det kunne angribe iris, og at det kunne føre til blindhed. Hvis det blev ved med at komme igen og forblev ubehandlet eller ikke blev behandlet korrekt. Noget i den stil.

Og det var jo slet ikke noget, som Cinnamon var i fare for lige nu. Der var heller ikke noget med hornhinden - det tjekkede han selvfølgelig også. Jeg havde heller ikke indtryk af, at han fortalte det for at forsøge at male fanden på væggen - kun for at informere grundigt.

Men skulle han have ret i, at risikoen er der, så er det i det mindste rart at vide, at du aldrig har oplevet det eller hørt om det i praksis.

Den sidste ting er Mycoplasma. Normalt temmelig harmløs - men kan gå på de øvre luftveje.

Prøv at læse mere her, under kat er et link til herpes.
www.oejendyrlaegen.dk

Der skriver de heller ikke noget om blindhed :wink:

Men okay … måske et hornhindesår med infektion uden behandling, kan give blindhed - men i så fald er der jo mange sygdomme, det gælder.

[quote=Vivi_Fletcher;510984]Prøv at læse mere her, under kat er et link til herpes.
www.oejendyrlaegen.dk

Der skriver de heller ikke noget om blindhed ;)[/quote]

Tak for linket, Vivi. Jeg læste nogle af de andre opslag også og er nået til den konklusion, at jeg har misforstået dyrlægen - og muligvis på den baggrund også digtet lidt til selv. Det sker jo, når man skal have det til at give mening :slight_smile:

Jeg tror, at det, han talte om, må være uveitis. Og han har sikkert bare nævnt det som en type øjeninfektion - og ikke en infektion, der var forårsaget af herpes. Det er nok bare mig selv, der har lavet den kobling. Men så var det da godt, jeg skrev det, så jeg kunne få den opfattelse korrigeret.

Det vil jeg da ikke håbe - ses ofte i forbindelse med FIV/FeLV og tør FIP

Nej, nej - han mente skam heller ikke, at det er det, Cinnamon har! Et eller andet sted i løbet af samtalen har han nævnt noget om, at øjenbetændelse kan føre til blindhed, hvis der er betændelse i iris. Jeg har så fået det knyttet sammen med herpes, fordi det var det, vi talte om det meste af tiden, og det, der skulle testes for. Og det, som dyrlægen vel også nok hælder mest til at tro, at det er.

Så ingen grund til alarm :slight_smile:

Det tror jeg al øjenbetændelse kan … altså hvis det ikke behandles og man blot lader stå til.

Krydser fingre for din skønne lille missetat :kryds::kryds::kryds:
Hvornår får du svar på testen så :?

[quote=•~ Rikke ~•;511242]Krydser fingre for din skønne lille missetat :kryds::kryds::kryds:
Hvornår får du svar på testen så :?[/quote]

Om en uges tid, mente han. Skulle det vise sig at være herpes, findes der åbenbart noget, man kan behandle mere målrettet med, men som der skal tilladelse til at udlevere.

Nu bevæger jeg mig igen ud et sted, hvor jeg ikke er helt sikker på, at jeg ved, hvad jeg taler om :slight_smile: Men jeg mener, han sagde, de skulle have tilladelse fra Levnedsmiddelstyrelsen til at bruge det.

En af grundene til, at jeg gerne ville have testen, er jo også, at jeg så ved, hvad jeg kan forvente mig fremover. Om jeg skal regne med, at det er noget, der vil komme igen og igen og igen. Hvis det er tilfældet, kan jeg få et præparat til at have stående, så jeg kan behandle hende, så snart der er tegn på noget.

Sandt nok. Jeg ser hele tiden billederne af Marsinis stakkels, lille X-Ray for mig, når talen falder på øjenbetændelse. Ikke at det har nogen som helst sammenhæng med sådan, som Cinnamon har det. Men når dyrlægen snakker om betændelse i iris og øjne, der nærmest er helt lukket til, så trigger det de billeder. Og så kan det godt være, jeg ikke hører helt ordentligt efter…

[quote=galath;511229]Nej, nej - han mente skam heller ikke, at det er det, Cinnamon har! Et eller andet sted i løbet af samtalen har han nævnt noget om, at øjenbetændelse kan føre til blindhed, hvis der er betændelse i iris. Jeg har så fået det knyttet sammen med herpes, fordi det var det, vi talte om det meste af tiden, og det, der skulle testes for. Og det, som dyrlægen vel også nok hælder mest til at tro, at det er.

Så ingen grund til alarm :)[/quote]

Herpesvirus kan desværre angribe øjet i så voldsom en grad at der er risiko for at øjeæblet brister, trykket i øjet bliver for stort og øjet må fjernes. Jeg har set sådan en kat, hvor øjet havde nået dobbelt størrelse.
Men så slemt er det forhåbentligt ikke med din, man kan tydeligt se at der sidder et dybt sår i hornhinden som kan arbejde sig indad.

Marina

[quote=Marina;511323]Herpesvirus kan desværre angribe øjet i så voldsom en grad at der er risiko for at øjeæblet brister, trykket i øjet bliver for stort og øjet må fjernes. Jeg har set sådan en kat, hvor øjet havde nået dobbelt størrelse.
Men så slemt er det forhåbentligt ikke med din, man kan tydeligt se at der sidder et dybt sår i hornhinden som kan arbejde sig indad.

Marina[/quote]

Nej, slet ikke. Der var ingen problemer med hornhinden. Uanset hvad der så måtte vise sig at være årsagen, så er det på et meget tidligt stadium, og hun er bestemt ikke i nogen umiddelbar eller overhængende fare.

Det har jeg nu heller ikke været i tvivl om på noget tidspunkt, selv om jeg misforstod noget af det, der blev sagt. Men jeg må sige, at jeg i sidste ende har lært en hel del om både herpes og andre sygdomme af den misforståelse, og ny viden skal man jo aldrig kimse ad :slight_smile:

Så er Magic også blevet ramt af øjenbetændelse.

Jeg lagde først mærke til det i går, og det blev lidt værre i løbet af dagen. Men han spiste dog og var i øvrigt helt, som han plejer.

Ikke i dag. Her til morgen var hans venstre øje næsten helt lukket af betændelse, hans blinkhinde er voldsomt hævet - og han vil ikke spise :frowning:

Især om morgenen plejer han at være glubende sulten (eller i hvert fald lade, som om han er, for det han næppe være) og begynder nærmest at spise, før jeg får maden ud af dåsen. I dag værdigede han den ikke et blik, og han gik sin vej med det samme, da jeg satte ham over til skålen.

Han plejer at spinde som en lille traktor, men dag er han slet ikke modtagelig for at blive nusset eller kælet. Han ligger bare her i sofaen ved siden af mig og ser ud, som om han helst vil være i fred. I øvrigt har han også de seneste to nætter valgt at sove i stuen i stedet for sengen. Jeg tillagde det ikke nogen betydning før nu.

Jeg skal selvfølgelig have fat i dyrlægen, men klokken er kun 6:53 lige nu, så mens vi venter, Magic og jeg, havde jeg lyst til at opdatere indlægget.

Heldigvis går det bedre med Cinnamon. Selv om hendes øjne stadig er røde, løber de ikke længere. Jeg har endnu ikke fået svar på herpestesten, så jeg ved stadig ikke, om det er årsagen til hele misèren i første omgang.

Har ringet til dyrlægen. Der er åbenbart kommet svar på prøverne fra Cinnamon, men han havde ikke tid til at tale, så han vil ringe tilbage. Prøvesvarene gav nemlig anledning til, at der skal sættes yderligere behandling i værk, sagde vet. sygeplejersken.

Må antage, at det så også gælder Magic. Men nu må jeg bare vente, til han får tid til at ringe tilbage og forklare, hvad det er, og hvad der skal ske.

Gad vide, om jeg så må af sted med dem begge to? Det har jeg ikke prøvet før, men det må jo så blive en generalprøve på torsdag, når de skal i pension. Hvis de da stadig vil tage dem ind, når de er syge? Det smitter jo åbenbart.

Har lige tjekket Magics forsikring. Den trådte i kraft den 19. november. De 30 dages karenstid er lige akkurat overstået! Sikke en timing, lille Magic. Hvis vi nu skal finde et lille bitte lyspunkt ved situationen… :frowning:

Håber snart de bliver bedre.

Hvis de er syge bør de ikke komme i kattepension.

Ja helt enig, hvis de er syge må de ikke komme i pension, så jeg ville allerede nu kigge efter alternativ til det.

Nå ja, juleaften i Odense med to små pelsbundter kan vel ikke være så slemt :slight_smile:

Nu er det heldigvis dyrlægen, der har pensionen, så han skal nok sige fra, hvis det er noget, der smitter. Hvilket det jo antageligt er. Jeg tror, det bliver svært at finde nogen til at passe dem. Alene på grund af tidspunktet, og hvis de så også skal have medicin og have øjnene dryppet… Det synes jeg nu heller ikke, jeg vil byde kattene.

Så jeg er så småt begyndt at vænne mig til tanken om jul alene.

Til gengæld ville jeg ønske, at dyrlægen ville ringe tilbage, så jeg kan få at vide, hvad der skal ske. Heldigvis har Magic lige spist en hel masse, så det er da altid noget, selv om han stadig er slap og træt, og hans øje næsten er lukket.