Kattenes forskellige behov

Inspireret af den her tråd

viewtopic.php?f=61&t=2377&p=43093#p43093

slår det mig, at flere skriver, at hver kat passes efter dennes behov. Det slår mig fordi jeg har bemærket hos mine, at deres behov for fx kontakt til mig er forskellig fra kat til kat.

Nanoq VIL have mig hjemme ALTID og når jeg er der, så klistrer han til mig som ærtehalm. Han skriger, når han ser min bil køre ind på gårdspladsen. Jeg har faktisk arbejdet med at gøre hans afhængighed af mig mindre, og det har virket. Inden da gik han fra sin mad, når jeg tog til KBH.
Vil tro at forklaringen er, at Nanoq var en bette pjevs, da Freja (Gamle MCO) døde af sygdom, og så blev han pludselig alene indtil Nemo kom til.

Tara vil mig, når HUN vil. Der kan gå en dag imellem - hun kommer altid og siger hej - at hun gider ligge hos mig. hun er enorm selvstændig. Til gengæld ÆÆÆlsker hun gæster og de andre katte. Nogle gange så får hun flip, så er hun med på toilet og alle steder, hvor jeg går. Og så er hun væk igen - og sin egen, som giver en en vred pote, hvis du går til hende -høhø

Nemo er huskat og den der savner mig mindst, når jeg er væk. Han kommer og siger hej hver gang jeg kommer hjem, men han er mere rolig i hele den hilseadfærd en MCOerne. Desuden er han fløjtende ligeglad med om jeg er i KBh på skole. bare der er mad og Elin/Mogens (kattepassere:-))
Han er nok den af mine katte, der lettest kunne skifte hjem uden at det generede ham videre (ikke at han skal:-))

Hunden er altid med - så han tæller ikke:-) Er med på job lige nu -høhø

Så når jeg har en lang dag, så burde det egentlig kun være Nanoq, der gav mig dårlig samvittighed, men sådan er det ikke… Jeg får dårlig samvittighed for dem alle alligevel:-)
Kender I det?

Derfor blev jeg så glad, da jeg læste det med deres forskellige behov for kontakt osv!
Tak for den -thumbs

Knus

Mines kontaktbehov er også individuelle. Som regel kommer alle kattene og hilser på når jeg kommer hjem fra job, og hvis en enkelt skulle mangle kalder jeg lige en gang og den der mangler kommer drønende og skal lige sige hej.

Toiletbesøg og bad er hos mig noget jeg sjældent kan foretage mig alene. Jeg har som regel 2-3 katte med på badeværelset, for de er af den overbevisning når jeg alligevel sidder på tønden, så har jeg ikke andet at lave end at nusse dem. Og når jeg er i bad, sidder der gerne et par stykker og venter på jeg bliver færdig, så de kan undersøge brusekabinen bagefter.

Jeg har observeret at 4 af mine katte dagligt “snakker” med mig. Bastian siger, som den eneste sjældent noget.

Coco, Lillemand og Whisky siger altid “hej” når de kommer ind fra haven, for lige at fortælle de er der.

Coco er nok den, der er mest afhængig af mig, han kommer mange gange dagligt og skal kæles og nusses. Jeg ved når han kommer ind fra haven så hopper lige op til mig og skal nusses. Dernæst går han så over i vindueskarmen (der står deres tørfoder i sikkerhed fra hundene) og skal æde. Så kommer han tilbage til mig og skal nusses og lægger sig så som regel ved siden af mig i sofaen. Coco og jeg har hver morgen det samme ritual, som han indførte her for et par måneder siden. Når jeg har gået morgentur med hundene og kommer tilbage op igennem baghaven, så sidder Baloo, Coco og Lillemand altid og venter på mig indenfor lågen. Bastian og Whisky sidder sjældent og venter på os. Når jeg så er kommet ind igennem lågen, skal jeg bukke mig forover og så hopper Coco op på min ryg og skal have en ridetur op til huset. Det fandt han på en morgen, jeg bukkede mig ned for at hive lidt ukrudt op, hvorved han hoppede op på min ryg og blev transporteret op til huset. Så nu er det blevet et fast morgenritual, at Coco skal have sin “ridetur” hver morgen. Coco gider altid snakke og nusse.

Coco er også den eneste af mine katte der kan gå tur sammen med hundene. Han følges med os som en anden hund og besørger endda ofte på gåturene (muldvarpeskud er formidable kattetoiletter skulle jeg hilse fra Coco at sige). Kommer der nogle med en hund, tager jeg blot Coco op og bærer ham indtil “kysten” er klar igen. Jeg kan være 100% sikker på, at møder vi nogle der kommer gående uden hund, så skal Coco altid hen og hilse og han elsker både børn og voksne og han er meget glad for mine 2 hunde.

Lillemand er den der er næst mest social og han kommer hver aften, når jeg sidder ved min pc og lægger sig imellem mine arme for at putte og sove. Han er også den eneste der kommer og brokker sig over at der ikke er mere vådfoder i skålen og gerne vil have fyldt op. Han elsker hvis jeg gider slæbe rundt på ham og han elsker hvis jeg putter ham ind under min cardigan med lynlås, så han ligger ligesom en kænguru-unge, der bliver slæbt rundt i sin mors pung. Lillemand gider også altid snakke og nusse. Hvis jeg bærer ham almindeligt føles han fuldstændig som om han er bedøvet. Han er fuldstændig afslappet og jeg kan gøre med ham næsten hvad det skal være og han bare nyder det. Han er temmelig reserveret over for andre mennesker end mig. Lillemand er også meget glad for hundene.

Baloo kommer måske 1-2 gange i løbet af aftenen og vil nusses, og ofte lægger han sig måske 10 minutter på mit skød og skal nusses, hvorefter han så lægger sig over i hjørnet af sofaen og venter på de andre kommer og putter sig sammen med ham. Baloo gider ofte snakke og nusse når jeg kommer til ham. Baloo er en hyggeonkel for de andre katte og han er rimelig glad for andre mennesker også, og jævnlig kommer han og vil med ud og køre bil. Han ligger jævnligt og sover sammen med den ene af mine hunde.

Bastian kan være lidt reserveret. Han kommer, når han vil nusses, men så er han til gengæld også ligesom en burre og er ikke til at slippe fra, før han har fået dækket sit behov. Han spinder ved disse lejligheder utrolig højt så det nærmest hviner ud igennem hans næsebor. Han går, hvis jeg forsøger at nusse ham og han ikke er i humør til det. Når han er i kælehumør vil han gerne bæres, ellers ikke. Han er utrolig reserveret over for andre end mig og min datter. Han bryder sig bestemt ikke om mine hunde, han virker nærmest lidt bange for dem, selvom de aldrig har gjort ham noget.

Whisky giver altid lyd fra sig når han kommer ind fra haven. Han har det lidt ligesom Bastian, at han vil nusses når han gider ellers ikke. Til gengæld når han så vil nusses, ved han slet ikke hvad ben han skal stå på, men farer rundt og slår kolbøtter, smider sig ned, ruller rundt, rejser sig op, gnider sig op ad mig og hundene og slår igen kolbøtter.Han er til gengæld næsten altid den der lægger sig først hos mig, når vi går i seng. Han gider også kun bæres når det passer ham. Whisky er også en kat som godt kan lide andre mennesker. Han elsker også mine hunde og gnider sig jævnligt op ad dem.

Min mor kommer her dagligt, da hun og jeg som regel altid lufter mine hunde sammen om aftenen. Og selvom hun kommer her stort set hver dag, så er det faktisk kun Coco, Baloo og Whisky hun må røre. Bastian bliver dødeligt fornærmet, hvis hun tiltusker sig til at ae ham på ryggen og sætter sig uden for hendes rækkevidde og vasker sig provokerende, der hvor hun har rørt ham (det er altså ikke fordi hun bruger hverken stærk parfume eller duftende håndcreme). Lillemand går også altid hvis hun forsøger at ae ham, hvorimod jeg til hver en tid kan tage ham op og så nyder han det bare.

Det er faktisk ret sjovt Lenschow at du “tvinger” os katteejere til at iagttage og tænke over vores kattes adfærd. Det er ikke noget jeg sådan har tænkt over før, men jeg synes faktisk det er enormt spændende emner du tager op og som giver stof til eftertanke.

Tina D: Jamen tak fordi I deltager i trådene. Min bedste mulighed for at samle viden om katte er jer. Der er ikke ret meget brugbart forskning i katten og de fleste bøger er forældende. så jeg takker fordi I vil dele jeres mange erfaringer. I er gode til at observere! -thumbs

Tak for en dejlig beskrivelse af dine katte:-) Jeg blir helt forelsket i Coco:-)
K

Ja selvfølgelig har katte forskellige personligheder, lige så forskellige som vi mennesker :smiley: dertil kommer så hvordan deres tidlige opvækst har været.

Jo mere man giver sin kat, jo mere får man tilbage, men for at kunne “give” sin kat det “rigtige”, det den kan bruge til noget, må man vide noget om katte og hvordan de fungere, og der har vi, herinde, et langt forspring, fra den “generelle” katteejer

Enig -thumbs

De katte der har betydet mest for mig i liv er ikke de nemme katte. Det er katte hvis tillid jeg har måttet arbejde for at opnå.
Når tilliden er nået, har de givet mig så meget mere end jeg nogensinde kunne forestille mig.

Enig -thumbs

Mine katter er også 3 vidt forskellige individer.

Victoria talte næsten ikke mens Sophie levede. Sophie var en meget talende kat. Efter Sophie gik bort begyndte Victoria at tale og indimellem meget. Da vi så fik Charlie som også er taler, ja så taler hun næsten ikke ret meget mere. Victoria er nok det i beskriver som en B kat i et andet indlæg. Hun er meget meget forsigtig med alting. Nye mennesker skal ses an længe før hun vil tale med dem og så skal de komme meget forsigtig frem. Bedst er det faktisk hvis de ignorere hende og så lander hende komme selv. Sjov nok er hun den der står lige inden for døren og byder os først velkommen hjem hver gang. Hun er også den der selv kommer og siger til når hun vil nusse. Hun er faktisk total ligeglad med hvor hun er, bare hun kan se mor.

Charlie er et livstykke uden lige. Han kan fnidderfnadder rundt. Han taler meget. Han ønsker meget opmærksomhed, nok noget med hans tidligere liv at gøre. Man skal ikke hæve stemmen over for Charlie, for så bliver han ked af det. Igen sikkert noget fra fortiden. En pludselig bevægelse med hånden tæt på ham får ham til at dukke sig. Igen fornemmer jeg at det har noget med fortiden at gøre. Langsom berøring er tilgengæld velkommen, og når den første kontakt er der kan man nusse ligeså tosset man har lyst. Charlie er også politimand. Han holder hele tiden øje med de to andre og kommer der et piv fra dem er han der med det samme til at låne en trøstende tunge.

Nunuu er familiens klumpedumpe. Den dovne kat der bare spiser og drikker…troede vi. Han er faktisk en rigtig lille ballademager men helt enorm god til at give de to andre skylden. Det er tit ham der lægger op til jagter gennem huset, at det så ender med at det er de andre der jager ham…tja…men det er kun leg. Han er også den der tjatter til de andre to når de sover. Han kan også finde på at lege ret kraftig med deres haler mens de sover. Nunuu er også en rigtig puttegøj. Elsker bare at sove i arm.