Kattens alder

Jeg kom til at snakke med nogle venner om katte og alder. De siger, at de synes det er sært, at en kat på 8 år kaldes senior, fordi en kat kan blive temmelig gammel - i hvert tilfælde blev den det i deres barndom og ungdom. Jeg kan huske, at min mors katte blev rigtig gamle - tre især: 25, 28 og 23 år - de var huskatte alle sammen.

Det gav mig lyst til at spørge: hvor gammel bliver en kat i dag? Bliver de ikke så gamle mere som før i tiden eller er det en myte? Og hvornår er en kat gammel for dig? Bliver racekatte ikke så gamle eller er det en myte? Jeg husker siamesere som en race, der i min barndom kunne blive virkelig oldninge :tihi: Gør de stadig det?

Er der sket ændringer, hvad skyldes det så?
Kan livsstil - herunder indeliv og kost spille ind?

Jeg har brug for selv at summe over mine svar, men snakken i dag satte nogle tanker i gang. Jeg tror dog tit, at folk husker tingene lidt mere rosenrødt i de gode gamle dage end de var… min mors katte der… de havde ikke nødvendigvis gode liv til sidst… Så måske KAN en kat blive så gammel, men BEHØVER ikke blive det mere… hvis I forstår…

Jeg er født i '71 og de ældste katte under min opvækst blev 16 år. Den ene var en huskat - den anden en orientaler.

Af de katte jeg har haft som voksen blev den ældste 14 år. Hun var en raceblanding.

filur blev kun 11 år her. nyre- og hjertesvigt.
havde håbet på mindst 18 år med ham…

Den ældste vi havde da jeg var barn blev 18 år, det var en huskat. Næst derefter havde vi en norsk skovkat (med tavle) som blev 16 år.
(der er røget nogen stykker til biler i alderen 6-8 år ca)

Min ældste lige nu er Arthur som bliver 6 år til marts/april, han er ikke gammel i mine øjne. Måske om 6 år. :tihi:

Jeg tror såmen, at de bliver lige så gamle i dag som de gjorde i gamle dage … forskellen er at i dag opdager vi og gør noget ved det når de bliver syge … dengang forsvandt de bare og vi troede, at de var blevet skudt, tage af ræve, kørt ned osv. men de kunne jo lige så godt være faldet om af en blodprop forudsaget af HCM … Dem der så blev gamle var dem der undgik alle udenoms farer og ikke var disponeret for og/eller havde arvet en sygdom.

Jeg kender faktisk flere som har katte i alderen 16-20 lige nu … et par stykker af dem skrænter lidt bla. min egen Mulle på 16 men de klarer sig ellers rimeligt og så er der lige den blå herre på 18, der stadig tror han er killing … der er daglig dømt fræs :rock:

Fnuggi er lige fyldt 8 år. Han er husets gamle herre - men kun fordi de to andre er så unge (hhv. 6½ måned og 2 år).
Opfatter ham egentlig ikke som gammel. Det er han først om en håndfuld år. :slight_smile:

Jeg har en ældre herre på næsten 15 år (om 2 uger) men han har det lidt skidt nu, og jeg afventer svar på hans blodprøve. Det er højst sandsynligt hans nyrer der ikke kan mere:ked: Den næst ældste er næsten 12 og hun er i fin form. Så har jeg en smuk dame på 10 år, som stadig er aktiv i udstillings verdenen:hjerte::rock:

Om katte blev ældre i “gamle dage”, ved jeg ikke. De katte, vi havde i min barndom, er vist altid døde af et eller andet i en forholdsmæssigt tidlig alder. Til gengæld tror jeg, at katte i dag får livsstilssygdomme, fordi mange holder dem på en anden måde end før. Overvægtige indekatte fx. Jeg ved ikke, om der også er flere katte, der får nyresygdomme - eller om man bare hører om flere af dem nu, fordi de rent faktisk bliver undersøgt.

Katte med det såkaldte ‘frie’ liv, bliver helt sikker ikke så gamle nu som tidligere, hvilke er forståeligt med den stigende trafik i både by og land.

Min ældste kat, blev 17 år. Ham havde jeg mens jeg boede på landet, og han var ude/inde kat. Han var frisk og frejdig men døde desværre af en forgiftning. Han kom hjem en dag, og jeg kunne tydelig se der var noget helt galt med ham, han slingrede rundt som var han beruset. Jeg tog ham selvfølgelig straks til dyrlæge, hvor han døde inden de kunne nå at undersøge ham. Han blev derefter obduceret, og dyrlægen fandt frem til at han var forgiftet - Sikkert fra en mus / rotte eller muldvarp som havde spist gift.

Mine nuværende kræ …British shorthair, og alle med tavle, er ved at være nogle gamle missepiger. Den ældste ( Pretty ) bliver 11 i næste måned. Gabby blev 10 i april og Crazy blev 8 i august. Crazy er godt nok ikke mærket af alderen, hun opfører sig som da hun var 2 år. Pretty er der stadig masser af gang i, og hun går daglig i killinge-mode. Gabby synes jeg begynder at kunne mærke alderen. Hun sover lidt mere end vanligt. Hun skal opfordres lidt mere til fræs - men kan stadig tage hendes tumle ture, men i lidt mere rolig tempo.

Jeg får det rigtig rigtig skidt, når jeg tænker på mine kattes høje alder. Det er lidt med gru jeg tænker årene frem.

M
i
n

e
l
s
k
e
d
e

B
u
r
m
e
s
e
r

O
n
e

Min elskede Burmeser Oline blev 15 år, da hun blev aflivet p.g.a. brystcancer, som jeg ikke kunne bære at se hende dø af . Canceren sikker for¨årsaget af P piller mellem Olines graviditeter ( hun har aldrig været syg ellers

Cats og Conni

For mig er en kat begyndende gammel når den nærmer sig 11-12 år. Ikke før. Lige nu er den ældste jeg har en somalihunkastrat, Iowa, hun er 15. Den ældste jeg selv har haft var en korthårs somali/abyvariant, Genetix - han blev 17 år. Men jeg kender somali - både af mine og af andre linier - der er blevet både 18, 19 og 20 år. De ældste somali jeg har hørt om levede i Sydafrika og blev over 24 år.

Alder afgøres jo af mange ting - ikke mindst af hvordan den bliver behandlet - hvor hurtige ejeren er til at opdage sygdomme og få dem behandlet OG ikke mindst om dyrlægen er god nok til at behandle katten korrekt. Der er efter min erfaring en del katte der dør for tidligt fordi de enten ikke bliver behandlet i tide - eller ikke bliver behandlet korrekt. Og det er jo trist.

Jeg synes ikke helt, at en kat er senior, før den er over 10. Men omvendt er det meget fint i forbindelse med gratis sundhedstjek af seniorer hos nogle dyrlæger. Jeg tænker også, at ved at screene for de sygdomme, der ofte ses ved seniorer, allerede ved 8 års alderen, kan man måske sætte ind overfor nyreproblemer m.m. tidligere.

Mine katte er desværre ikke blevet så gamle, da de desværre er blevet aflivet grundet sygdomme (nyresvigt, tabt bagbenskontrol). Den ældste blev kun 10 år, hvilket jo ingen alder er.

Min moster havde en kat født en måned før mig i 1986, den døde da den var 23 år - huskat. Men den så virkelig skidt ud de sidste år - men blev vist aldrig undersøgt.

Mine egne katte er desværre ikke blevet gamle. De døde mellem 3 og 8 år gamle (huskatte).

Men sjov tråd, har lige haft samme diskussion, om hvornår en kat en senior med nogle dyrlægen.

Jeg har to over ni år, de virker ikke gamle på mig. Deres blodprofiler er også normale.

Jeg tror livstil og fodring spiller en stor rolle på en kats alderdom, ganske som ved os

Gider ikke lige lede efter det igen, men der var vidst en ret stor procentdel af katte over 8, der begynder at få nyresvigt, læste jeg et sted, da Filur blev konstanteret syg.
Det er jo egentligt ret sørgeligt. De første tegn her var ca. ½ kg. vægttab igennem et par måneder og intet andet. Hjertet var det jo så galt med også, så var lidt chokeret over tilbagemeldingen fra dyrlægen. Havde forventet, at han bare trængte til en tandrens eller lignende…

Ved ikke om katte blev ældre førhen. Tror vi render mere til dyrlæge i dag og dermed opdager, hvis der er noget.

hvis ellers de overlever de “sædvanlige” skavanker - nyrer osv, så kan de blive tudsegamle.
Det er ligesådan med mennesker.
Dem hvor fysikken ikke fejler ( blodpropper, hjerte, kræft etc) bliver også “bare” gamle og affældige. Mennesker sidst i 90’erne og omkring 100 findes jo også min familie har haft en del af dem - også i generationer hvor det var usædvanligt pga miljøet ( kost, slid osv) - så satser egentlig på at blive temmelig gammel.
Sådan ud af hovedet ved jeg at min farmor blev 83, mormor 92 og morfar 96 og min mormors mor 92 . Farfar faldt tidligt fra pgs hjerte - havde haft polio som barn