Kattens husapotek

Ik Falck hvis det skal gå hurtigt…-upssa

Nej- de er nok ikke lige de bedste til de allerværste akuttilfælde, men har brugt dem ifm. bl.a. blærebetændelse. De kan være hos en i løbet af ½ til 1 hel time og det er billigere end taxier, som i mange tilfælde sikkert ikke vil tage katte med alligevel…

Man skal bare oplyse taxa selskabet om hvilket dyr der skal med - så sender de en vogn, hvor fører accepterer transport af dyr-thumbs

[QUOTE=Raggie;69821]
Stetoskop
Otoskop[/QUOTE]

Hvad bruger alm. mennesker sådan noget til?
Jeg aner da ikke, hvad man kigger efter i ørerne eller hvordan et hjerte skal lyde - det lader jeg dyrlægen om.

[quote=Lis Dahlstrøm;69727]Byg videre på den her liste (kopier den nyeste ind) - når den er færdig må den være lige til at putte i leksikon:-))

Telefonnummer til dyrlægen på indersiden af låget af kassen
Pincet
Saks
Klosaks
Gaze
Elastikbind (det der ligner crep på rulle)
Vatpinde
Øjedråber eupharsia og/eller øjebadevand
Vatrundeller
Pillegiver
Termometer, hurtig digital
Vaceline
Traumeel dråber (smertestillende)
Traumeel salve (smertelindrende)
Klorhexin (sårrens)
HUSK (loppefrøskaller) til stabilisering af mave
Vatpinde
Blød krave
Bodystocking[/quote]

Paraghurt tabletter købes i håndkøb, og de er simpelthen super imod tynd mave

Engangssprøjter i forskellige mål enheder er en god ting at have, de er fortrindelige til at dryppe væske i øjne, til brug ved skylning af sår mm.

Tæge tang

otoclean…guds gave til at rense øre i for PH-værdien er som et øre der er velfungerende

Lis: hvorfor bruger du det andet præparat fremfor Rimadyl?
Blot nysgerrig eller regner med at blive klogere -tihi Jeg HAR nemlig rimadyl i min kasse (eller den billige udgave Norodyl)…førstnævnte er en tuýggetablet den anden er man ikke så begejstret for at tygge.
Jeg smerte behandler nemlig mine missepiger efter en neutralisering, og Findus fik også Rimadyl da han mistede en tand i foråret…det samme gjorde hans far da han havde en hjørnetand der var flækket.
Brita

[quote=kamikaze;70419]otoclean…guds gave til at rense øre i for PH-værdien er som et øre der er velfungerende

[/quote]

Jeps- bruger også Otoclean. Dog mest til en vovse jeg har, der døjer lidt med ørene ind imellem. Fik af vide, at det andet ørerens på markedet kan udtørre ørene og dermed forværre et evt. problem.

[QUOTE=kamikaze;70419]otoclean…guds gave til at rense øre i for PH-værdien er som et øre der er velfungerende

Lis: hvorfor bruger du det andet præparat fremfor Rimadyl?
Blot nysgerrig eller regner med at blive klogere -tihi Jeg HAR nemlig rimadyl i min kasse (eller den billige udgave Norodyl)…førstnævnte er en tuýggetablet den anden er man ikke så begejstret for at tygge.
Jeg smerte behandler nemlig mine missepiger efter en neutralisering, og Findus fik også Rimadyl da han mistede en tand i foråret…det samme gjorde hans far da han havde en hjørnetand der var flækket.
Brita[/QUOTE]

Det gør jeg fordi smertemidlerne, tror det er Rimadyl, ikke sikker (faktisk fik jeg nogle fine små nogle i et andet mærke der passer bedre til killinger) er hårdere for kattens organer. Jeg får med fra klinikken til fire dage til en sterilisation - bruger normalt kun de to. Selvfølgelig er det store operationer får de længere tid - men ikke fuld længde. Jeg har talt med min dyrlæge om det.
Bruger også selv traumeel hvis jeg slår mig så det gør meget av. Jeg er nem’li pivskid:-)

Tænkte det nok…Rimadyl er jo egentlig også lavet til hund.
Brita

Fed liste… har desværre ikke lige noget at tilføje, men glæder mig til at se den færdige liste… :stuck_out_tongue:

[quote=Vivi_Fletcher;70377]Hvad bruger alm. mennesker sådan noget til?
Jeg aner da ikke, hvad man kigger efter i ørerne eller hvordan et hjerte skal lyde - det lader jeg dyrlægen om.[/quote]

Jeg er heller ik et almindeligt menneske…-høhø

Mine er røde og købt på nettet og prof. jeg har også sådan en øjenlyspen… De kan skam bruges til mange gode ting, og jeg ved godt hvad jeg skal lytte efter

[QUOTE=Raggie;70717]Jeg er heller ik et almindeligt menneske…-høhø

Mine er røde og købt på nettet og prof. jeg har også sådan en øjenlyspen… De kan skam bruges til mange gode ting, og jeg ved godt hvad jeg skal lytte efter[/QUOTE]

OK - sådan er vi så forskellige - jeg vil nødig begynde at lege dyrlæge.
Jeg har kun det allermest nødvendige hjemme - og jeg kontakter hellere dyrlægen en gang for meget end en gang for lidt. Ofte kan jeg klare det telefonisk, hvor han ret hurtigt kan afgøre om han behøver se katten.

Er du vimmer en liste :slight_smile: - det fleste af os har uden at vide det sikkert det meste af listen, men man bliver forbavset når man ser den :slight_smile:

Telefonnummer til dyrlægen på indersiden af låget af kassen + tlfnr til en der er villig til at køre HURTIGT (aftale istand før uheldet er ude) hvis man ikke selv har bil
Pincet
Saks
Klosaks
Gaze
Elastikbind (det der ligner crep på rulle)
Øjedråber eupharsia og/eller øjebadevand
Vatrundeller
Pillegiver
Termometer, hurtig digital
Vaseline
Traumeel dråber (smertestillende)
Traumeel salve (smertelindrende)
Klorhexin (sårrens)
Vatpinde
Blød krave
Bodystocking - evt tæt knæstrømpe (40 - 60 denier)
Loppekur
Loppefrøskaller til stabilisering af mave
ZooLac - Prokolin - Diasanyl
Aloe vera spray
Forskellige str engangs-sprøjter (fra 1ml - til 20 ml)
Kanyler (kan evt bruges til at suge den mænge ml op fra de store hundepippetter med loppemiddel når man har mange katte
Sondeslange (dyrlægen eller meget erfaren opdrætter skal vise fremgangsmåden)
Frontline spray
Ørerens uden alkohol/sprit
Virkon S
Sterilt saltvand
P-piller - hvis man har fertile hunkatte
a/d Hills dåser
Stetoskop
Otoskop
Øjenlys-pen
Digital vægt
Parafinolie
Kalk (Kalcium-fosfat)
Druesukker
Revolyt (salt/sukker blanding i pulverform til at give ved langtidig opkast/diarre)
Calo-Pet (pasta med bla taurin og energigivende ting - til feks hurtig energi ved fødsel eller sygdom)
Paragurt

Mit “husapotek” indeholder langt fra alt på den liste - og det kommer det heller ikke til :wink:
Meget af det har man sjældent brug for (jeg har aldrig haft brug for det endnu) og det kan ydermere blive for gammelt.
Jeg har vores eget husapotek (til børnene og mig selv) og hvad der bruges i huset generelt (vægt, vaseline osv bruger vi altså dagligt). Derudover har jeg kun lidt (receptpligtigt) medicin, som jeg bruger, hvis kattene skulle blive syge en weekend.

Synes det er lidt farligt, hvis vi alle begynder at lege små dyrlæger hjemme …

[QUOTE=Vivi_Fletcher;70771]Mit “husapotek” indeholder langt fra alt på den liste - og det kommer det heller ikke til :wink:
Meget af det har man sjældent brug for (jeg har aldrig haft brug for det endnu) og det kan ydermere blive for gammelt.
Jeg har vores eget husapotek (til børnene og mig selv) og hvad der bruges i huset generelt (vægt, vaseline osv bruger vi altså dagligt). Derudover har jeg kun lidt (receptpligtigt) medicin, som jeg bruger, hvis kattene skulle blive syge en weekend.

Synes det er lidt farligt, hvis vi alle begynder at lege små dyrlæger hjemme …[/QUOTE]

det tror jeg nu heller ikke nogen af os begynder på blot fordi vi har udstyr der bruges af dyrlæger :slight_smile: om ikke andet så vil der i toppen af listen (når vi lægger den på) være den klassiske advarsel at udstyr ikke udrangerer uddannelse og erfaring :slight_smile:

jeg ville dog have givet meget for at have haft en en øre-lyser den gang min nevø på 3 havde kommet flamingo ned i kattens øre… den kløede sig som en åndssvag og det var først da vi kom til dyrlægen vi fandt ud af hvad det var - det kunne vi have opdaget med det rette udstyr…

ligeledes med øjenlyse pen og lign.

Så jeg tror faktisk at jeg vil tage en stor del af listen ad notam - man ved aldrig… jo medicin kan blive for gammel - men hellere have udstyret og ikke skulle bruge det end at skulle bruge det og ikke have det :slight_smile:

Det skal man jo også gøre som man selv vil.
Personligt har jeg bare den holdning, at hvis noget kan skaffes indenfor kort tid (og det kan stort set alt, hvad jeg har behov for undt receptpligtigt medicin), gider jeg ikke bruge penge på at have det liggende og blive forældet :wink:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;70771]Mit “husapotek” indeholder langt fra alt på den liste - og det kommer det heller ikke til :wink:
Meget af det har man sjældent brug for (jeg har aldrig haft brug for det endnu) og det kan ydermere blive for gammelt.
Jeg har vores eget husapotek (til børnene og mig selv) og hvad der bruges i huset generelt (vægt, vaseline osv bruger vi altså dagligt). Derudover har jeg kun lidt (receptpligtigt) medicin, som jeg bruger, hvis kattene skulle blive syge en weekend.

Synes det er lidt farligt, hvis vi alle begynder at lege små dyrlæger hjemme …[/QUOTE]

Hvad man har på lager er forskelligt - og jeg har meget - det kommer så dem der ikke har så meget tilgode på en søndag:-))

Planen med listen var et husapotek - ikke et medicinapotek.
Jeg har ikke meget receptpligtigt på lager - og jeg ville aldrig give af det til andre, med mindre der havde været en dyrlæge ind over og det var nogen jeg kendte godt.

En gang imellem bliver der så ryddet ud - det man brugte meget af for to år bruger man måske ikke mere.

Nu bor jeg selvfølgelig også kun ca 1 km fra et døgnapotek … måske derfor jeg ikke synes det er så nødvendigt at have alt hjemme :wink:

Det ku’ være - jeg bor jo derude hvor kragerne har madpakke med …
Og alt, nej det har jeg ikke - det opdager jeg ind imellem - men jeg har god fornemmelse af hvem der har hvad hvis det ellers ikke lige er til at få fat i:-)

Det gør jeg også og har dyrlægehjælp på alle tider af døgnet. Dog har jeg bl.a. både Antirope, Clamoxyl, Synolux, Klorhexidrin, Fucitalmic, Metacam og andre ting hjemme, der kan holde sig i flere år.
Men skønt med et apotek der har døgnåbent -thumbs