Kattens husapotek

Spændende tråd, og tak til dig Lis:)

Så bør man altid have en prednisolon eller to i huset.
Får katten en voldsom allergisk reaktion, f.eks. af et bistik, og dyrlægen ikke bor lige om hjørnet, eller det er midt i julen eller hvad ved jeg, kan det redde kattens liv.
Een pred og een gang.
Vil selvfølgelig virke hurtigere som injection, men det må dyrlægen klare.

Nu har jeg ikke læst hele tråden igennem - men kan man købe sådan en førstehjælpskasse til hunde og katte som indeholder det meste, ligesom man kan til mennesker?

Gry, det tror jeg ikke, men du kan tage ved lære af Lis’s første indlæg og så give dig tid til at læse resen af tråden igennem :slight_smile:

Rent faktisk fandt jeg denne tråd fordi jeg googlede “pillegiver til kat”. Så det var derfor jeg ville høre om der fandtes en færdig pakkeløsning man bare kunne købe.

Det ville være en smule lettere end at skulle ud og skaffe tingene 50 forskellige steder :slight_smile:

[quote=Gry Gressbakken;321397]Rent faktisk fandt jeg denne tråd fordi jeg googlede “pillegiver til kat”. Så det var derfor jeg ville høre om der fandtes en færdig pakkeløsning man bare kunne købe.

Det ville være en smule lettere end at skulle ud og skaffe tingene 50 forskellige steder :)[/quote]

Det, tror jeg ikke, der gør:øhmm: - det var måske noget at foreslå Ann-Dorrit og Ann K at have med i deres sortiment:?:lys-ide: De kan iaf samle nogle af tingene - evt smertestillende, kortison og HUSK er det ikke sikkert, de forhandle, da noget er medicin og andet er kosttilskud.

Jeg er ret sikker på det vil være billigere at indkøbe sine egne 50 forskellige ting - langt det meste fåes på apoteket.
Medicin må kun dyrlægen udlevere - og gør det sandsynligvis ikke til “alm kælekatteejere”.

Kunne man evt. lave en noget mindre liste for ikke-avlende-lejlighedsboende-husmisser? :slight_smile:

Umiddelbart tror jeg ikke, at jeg har brug for mere end en lille brøkdel af den lange liste. :slight_smile:

Måske lidt salve, smertestillende, antibiotika og noget til at bringe en mave på rette vej igen? Er man så ikke ved at være klar til det meste for hvad angår medicin?

Og ja, jeg har også et døgnapotek inden for kort køreafstand, så jeg kan også hurtigt få fat på, hvad jeg end måtte mangle.

Mange af tingene har man vel allerede og alligevel?
Og så er der også en hel del, der aldrig ville blive inkluderet i min samling.
Generelt vil jeg heller ikke sidde inde med ting med en holdbarhedsdato, for hvor ofte er det liiige, man bruger dem? Selvfølgelig, nu hvor jeg -alligevel- ligger inde med Metacam og Ronaxan, så er det da med i samlingen, men jeg kunne ikke drømme om at have dem liggende bare for ‘hvad nu hvis’. Men jeg har også døgnapotek lige i nærheden.
Jeg ligger da heller ikke inde med antibiotika til mig selv?

[quote=DaneX;321465]Kunne man evt. lave en noget mindre liste for ikke-avlende-lejlighedsboende-husmisser? :slight_smile:

Umiddelbart tror jeg ikke, at jeg har brug for mere end en lille brøkdel af den lange liste. :slight_smile:
[/quote]

Du kan da få mine kommentarer til listen - markerer med blå skrift… ganske almindelig katte og hundeejer med 6 katte og to hunde :slight_smile:

[quote=Battlestar;70768]
Telefonnummer til dyrlægen på indersiden af låget af kassen + tlfnr til en der er villig til at køre HURTIGT (aftale istand før uheldet er ude) hvis man ikke selv har bil… Desuden markeret på speeddial på mobil og fastnet.

Pincet - har en liggende i vores almindelige førstehjælpskasse
Saks - saks er et vidt begren… men vi har 2 små sakse i førstehjælpskassen - en til at klippe bandager/plaster og en mindre tile vt sørkanter
Klosaks - sådan en har de fleste med indekatte vel :slight_smile:
Gaze - der ligger et mindre udvalg i menneske-førstehjælpskassen.
Elastikbind (det der ligner crep på rulle) - har vi altid i huset… jeg er hypermobil og kommer let til at forstuve et eller andet… både i brede og smalle varianter…
Øjedråber eupharsia og/eller øjebadevand - har vi ikke liggende… derimod et par ampuller med sterilt saltvand som kontaktlinsebrugere har…
Vatrundeller - det har de fleste vel liggende? Dog har vi steril vat i førstehjælpskassen…
Pillegiver - vi har en et eller andet sted… hvilket tydeligt fortæller at vi ikek bruger den :wink:
Termometer, hurtig digital - det har man vel egentlig også liggende… man kan så vælge at have et specielt til dyrene (vores er kun til vores dyr - vi ved godt om vi har feber)
Vaseline - bare en lille dåse som ligger i førstehjælpskassen
Traumeel dråber (smertestillende) - jeg ville aldrig begyndet rode med den slags uden at have haft en dyrlæge med ind over… det kan give problemer ved en evt behandling senere… Dog - vi har lidt romefen liggende fra tidligere skader, som vil blive brugt hvis det skønnes nødvendigt…
Traumeel salve (smertelindrende) - samme.
Klorhexin (sårrens) - ligger i førstehjælpskassen
Vatpinde - den slags har man vel liggende alligevel?
Blød krave - har vi ikke…
Bodystocking - evt tæt knæstrømpe (40 - 60 denier) - og det ville være strømpeløsningen, der ville blive brugt herhjemme.
Loppekur - det har vi liggende, men kun fordi vi har to hunde, der jævnligt får en kur. Havde jeg udelukkende indekatte på 3’dje sal, så ville jeg ikke bruge penge til den slags med mindre da man fik en loppeinvasion…
Loppefrøskaller til stabilisering af mave - med mindre katten jævnligt lider af maveproblemer kan det sagtens købes når/hvis man får brug for det… HUSK er alligevel ikke det første man vil forsøge, hvis en kat skulle få dårlig mave en weekend.
ZooLac - Prokolin - Diasanyl - det har vi til gengæld liggende. Fint sammen med skånekost til at snuppe en dårlig mavse i opløbet…
Aloe vera spray - nej… selv om vi burde… det er nemlig så godt for mig, når jeg får myggestik :wink:
Forskellige str engangs-sprøjter (fra 1ml - til 20 ml) - næ… hvorfor det? Dog har vi en 5 ml liggende (med nål) som bruges til at forny baldriandråberne i legetrekanterne…
Kanyler (kan evt bruges til at suge den mænge ml op fra de store - se ovenfor…
hundepippetter med loppemiddel når man har mange katte - som sagt vi har loppemiddel liggende pgr hundene…
Sondeslange (dyrlægen eller meget erfaren opdrætter skal vise fremgangsmåden) - komplet unødvendigt!!! Hvis en af mine kastrater har brug for sondefodring ligger den hos dyrlægen og er meget syg!
Frontline spray - loppemiddel…
Ørerens uden alkohol/sprit - en hårdt opvredet vatrondel er også god…
Virkon S - tjo, hvis man vil have sterilitet i forbindelse med fødsel eller andet… ellers fungerer almindeligt rengøringsmiddel skam helt fint, evt kombineret med lidt klorin…
Sterilt saltvand - det er nemlig godt. små ampuller kan købes hos optikere…
P-piller - hvis man har fertile hunkatte - enig.
a/d Hills dåser - vi har altid haft en dåse stående… når den nærmede sig dato, blev den serveret som guf og en ny indkøbt…
Stetoskop - jeg er ikke dyrlæge!
Otoskop - jeg er ikke dyrlæge!
Øjenlys-pen - jeg er ikke dyrlæge!
Digital vægt - en god køkkenvægt kan gøre det…
Parafinolie - jeg har langhårskatte, hvilket betyder at der kan være risiko for en hårbolle i tarmen… vi har både parafinolie og kattemalt liggende…
Kalk (Kalcium-fosfat) - unødvendigt.
Druesukker - unødvendigt… dog har vi noget liggende til os selv…
Revolyt (salt/sukker blanding i pulverform til at give ved langtidig opkast/diarre)
Calo-Pet (pasta med bla taurin og energigivende ting - til feks hurtig energi ved fødsel eller sygdom) - unødvendigt med mindre man da har problemer…
Paragurt - igen, det kan sagtens vente til mandag! eller fås på døgnapoteket… Det er alligevel ikke det man starter med for at rette op på en dårlig mave… [/quote]

Langt hen af vejen enig med Ann K.
Dog er engangssprøjter nu udemærkede at have, synes jeg. Til at give væske med og skylle piller ned med. Men ja jo, ofte vil man da forhåbentlig opdage problemer på den front så hurtigt, at man godt kan vente på, at kunne få fat i en sprøjte. På den anden side, så koster de altså næsten ingen ting, og der er ingen udløbsdato på :slight_smile:
Gaze og elastikbind ville jeg simpelthen ikke ane, hvad jeg skulle gøre med, så vi har ikke den slags. Men der er jo netop mange af tingene, som man alligevel har til sig selv - jeg har i hvert fald. Dog er termometeret kattenes eget! Kæresten har også selv sit eget. Jeg har aldrig overvejet at have et, for jeg har det ligesom Ann K, at det kan jeg altså godt selv mærke :wink:
Og nå ja, A/D er ikke en del af mit lager ganske simpelt pga., at den er baseret på kylling, hvilket min ene missekat ikke tåler. Men ellers kan jeg godt se fidusen i at skifte den ud som en lækkerbid ind imellem.

Jeg er måløs over den liste …

Mange af de ting som Anne skriver har vi i hverdagen og de andre ting ville jeg ALDRIG røre uden jeg har haft min dyrelæge til at se på kattene…

På anden måde man kan også sige overdrivelse fremmer forståelsen…