Hej alle katteelskere!
Jeg har et spørgsmål, måske er det er utrolig dumt spørgsmål…
Klipper man sin kats klør? Jeg har en kattekilling på cirka 20 uger som endnu ikke er blevet særlig god til at bruge sit kradsebræt og derfor har helt vildt lange klør. Hvad gør man? Skal de klippes?
Mvh, Mette.
Jeg klipper klør på mine 3 indekatte. De har et kradsetræ og bruger det også. Men jeg har også ildere, og kattene dasker tit ud efter ilderne med poterne. Og så vil jeg helst at de gør det med “bløde” poter… De kan jo ved et uheld komme til at bruge klørene. Selvom det ikke er deres intention, men jeg vil ikke at jeg pludselig har en ilder som mister øjet…
Jeg klipper mine fire kattes klør sådan ca hver 3 uge. Syntes mest kløerne bliver slebbet skarpe når de bruger kradsetræet.
nogle katte kan selv holde kløerne nede, det er dog mest katte der kommer meget ud, indekatte får ikke brugt kløerne så meget igen og derfor skal de nu og da klippes. det er helt naturligt.
vi klipper klør på vores katte ca hver 8 uge eller efter behov.
jeg vil dog anbefale dig inden du springer ud i klipning af katteklør at du lige får fat i en god klosaks samt evt har en der kan vise dig hvordan det skal gøres første gang.
dette mest for at du ikke kommer til at klippe for meget af, dette vil gi katte meget stor smerte og ubehag samt vil det bløde en del.
sker det første gang katten får klippet klør er det ikke sikkert du får lov en anden gang.
man ka somregel se på kloen hvor langt man ka klippe den ned, for der er nemlig på de fleste katteklør ret tydelige blodårer, dette kommer dog an på kloen farve, vi har lidt problemer med at se blodårene på 3 af trixies klør netop pga af at de er meget mørke
Sidst jeg fik sagt, at jeg klipper klør på mine, fik jeg skudt i skoene, at jeg ikke burde have kat (ikke herinde).
Men altså, jeg gør det på Freja, fordi hun får så lange klør at hun hænger i alle vegne og jeg klipper også Bernies, fordi han nogle gange tror, at min arm er legetøj - så for at jeg ikke skal få dybe rifter hele tiden, så bliver han klippet også. Han har simpelthen så mange kræfter, så der skal intet til, før han perforerer min hud.
Begge katte er indekatte og har kradsetræ. Og ingen af dem har problmer med at komme op i kradsetræet.
Bølle, min tidligere ude-/indekat, klippede jeg ikke kløer på. De blev slebet ned på naturlig vis.
Jeg har oplevet een udekat som måtte klippes kløer på engang i mellem. Men han var en gammel kat, og trak dem ikke rigtig ind længere, og brugte dem heller ikke rigtig. Så de blev alt for lange. Og han “klikkede” når han gik hen over gulvet.
Så hver gang der kom “klik klik klik” fra ham, så blev der klippet kløer. :høhø:
Jeg har også altid klippet mine kattes klør. Killingens kløer vokser pænt hurtigt, så den får klippet dem ca hver 3-4-5 uge, eller efter behov.
[quote=Barky;513750]Jeg har oplevet een udekat som måtte klippes kløer på engang i mellem. Men han var en gammel kat, og trak dem ikke rigtig ind længere, og brugte dem heller ikke rigtig. Så de blev alt for lange. Og han “klikkede” når han gik hen over gulvet.
Så hver gang der kom “klik klik klik” fra ham, så blev der klippet kløer. :høhø:[/quote]
Sådan er det også med Freja . Bernies bliver klippet, når han kan hægte sig fast i mit yderste hudlag :S
Jeg synes det er synd hvis man ikke klipper kløer på sine indekatte, de har ingen mulighed for selv at holde dem nede. Mange tror fejlagtig at katten kan gøre sine kløer kortere ved at bruge kradsetræet/bræt, det er ikke tilfældet ! Når en kat bruger kradsetræer, så slider den det løse hornlag af, som sidder på kløerne, men det gør ikke kløerne kortere. Vores katte får ALLE klippet kløer ca. en gang hver 14. dag på forpoterne, og ca. en gang om måneden på bagpoterne …Og vi bruger en ganske almindelig ‘3 i ener’
Jeg er så en af dem der aldrig kunne drømme om at klippe mine kattes kløer med mindre de var til gene for katten (dvs. hænger fast i gulvtæppet f.eks. når de går). Jeg kunne aldrig drømme om at klippe kløerne for min egen skyld.
Jeg tager gerne de skrammer det giver at mine katte har intakte (uklippede) kløer. Mine kattes negle klikker også når de går over trægulvene, men de hænger ikke fast i gulvtæpperne og de generer ikke kattenes gang.
Kattens kløer er fra naturens side skabt til at skulle være skarpe til at fange byttedyr med, det er bla. også derfor de med jævne mellemrum smider de gamle kloskæl og der indenunder sidder en ny skarp klo.
Jeg har haft mange katte gennem livet og jeg har kun haft en, jeg var nødt til at klippe en enkelt klo på. Det var fordi den fik en abnorm tommelfinger klo med alderen og den ellers ville gro ind i kødet.
[quote=TinaD;513785]Jeg er så en af dem der aldrig kunne drømme om at klippe mine kattes kløer med mindre de var til gene for katten (dvs. hænger fast i gulvtæppet f.eks. når de går). Jeg kunne aldrig drømme om at klippe kløerne for min egen skyld.
Jeg tager gerne de skrammer det giver at mine katte har intakte (uklippede) kløer. Mine kattes negle klikker også når de går over trægulvene, men de hænger ikke fast i gulvtæpperne og de generer ikke kattenes gang.
Kattens kløer er fra naturens side skabt til at skulle være skarpe til at fange byttedyr med, det er bla. også derfor de med jævne mellemrum smider de gamle kloskæl og der indenunder sidder en ny skarp klo.
Jeg har haft mange katte gennem livet og jeg har kun haft en, jeg var nødt til at klippe en enkelt klo på. Det var fordi den fik en abnorm tommelfinger klo med alderen og den ellers ville gro ind i kødet.[/quote]
Sjov nok Tina, du klipper IKKE kløer på dine katte, for kattens skyld - Jeg klipper netop kløer på mine katte, for kattens skyld. Mine katte føler MEGET tydelig velvære ved at få kløerne kortet af …Og nu har jeg for en del år siden set hvor meget skade en syleskarp klo kan gøre i en anden kats øje, når der venskabelig slåsses