Kattens status i Danmark

[QUOTE=velfa;1239730]Nu får du det til at lyde som om “vi” billiger at folk ikke vil tage katten til dyrlæge, når den trænger!

At folk selv vælger at katten ikke skal til årligt dyrlægetjek og vaccineres er deres egen sag. Det strider ikke imod dyreværsloven og vi kan ikke tvinge folk, men argumentere for at katten vaccineret, neutraliseres, mærkes og registreres. Man er nødt ti at oplyse og oplyse og oplyse, for at forbedre kattens forhold. Man får ikke overtalt hr. og fru. Danmark om at de skal passe bedre på deres kæledyr ved at skælde dem ud og svine dem til. Jeg tror vi alle sammen har lyst til det med mellemrum, men det hjælper ikke kattene!

Dyrlægerne er generelt begyndt at have længerevarende tilbud på neutralisation, for at få folk til at stoppe med at bruge pengene, som undskyldning.

Det nytter heller ikke noget at skylde skylden for kattens lave status på brugerne af dette forum! Hvis du brænder så meget for at højne kattes status, så kunne du jo hjælpe Kattens Værn og Inges Kattehjem på diverse udstillinger og dyreskuer, hvor man møder flere alm. katteejere, som vil have godt af at blive oplyst om godt kattehold![/QUOTE]

Nu var det jo netop ikke en situation med årlig vaccination, men hvor en kat havde blodigt udflåd fra skeden. Det er dén situation jeg savner KG reagerer som helhed.

At de ikke bliver vaccineret er ganske rigtigt et valg den enkelte må tage.

Jeg tror faktisk jeg har besøgt flere udstillinger og dyrskuer end de fleste andre her, så der mener jeg nok jeg har taget min tørn. I dag foregår det meste online, så det er NETOP i højere grad her vi ændrer noget end at stå på et dyrskue. Det ene udelukker jo ikke det andet.

[QUOTE=Andreas;1239733]Jamen, hold op med at være rystet. Og hold op med at læse vores indlæg sådan. Vi skriver vi jo ikke, at trådstarters adfærd er ok.

Jeg var faktisk den første, der svarede ts. Og jeg skrev: “Ring til din dyrlæge. Det plejer ikke at koste noget at snakke i telefon et par minutter.”

Situationen blev beskrevet som en fødsel, der måske var gået i stå. Så mit primære mål var at hjælpe katten. Og katten kan kun hjælpes, hvis trådstarter ændrer adfærd. Dvs. ringer til en dyrlæge i stedet for at chatte på nettet. Anden sætning afspejlede min fornemmelse af, at den økonomiske prioritering var det egentlige problem. Jeg prøvede derfor at anvise ts en løsning, der var svær at afslå. - Men det prellede af. Og det vil enhver udskældning og fordømmelse også gøre.

vh

Andreas[/QUOTE]

Jeg startede med at råde TS til at se tiden an, da der var tale om en fødsel - så det er slet ikke der min harme ligger.
Den ligger hvor TS konkluderer at katten slet ikke er drægtig og “blot” havde noget blodigt udflåd.

Nu har jeg lige læst alle indlæggene igennem igen, og jeg undrer mig meget over dine argumenter. Jeg kan ikke finde et eneste indlæg derefter der ikke siger noget i retning af “tag katten til dyrlæge”. Det eneste der er derudover er at der altså også er kommet nogle henstillinger til sprogbrug mv. for de få der ikke har skrevet det på en sober måde. Men det er jo da langt fra de færreste indlæg der har fået det, også selvom alle samstemmende siger det sammen. Så KG står da sammen som helhed og siger det samme alle sammen.

[QUOTE=Eife;1239770]Nu har jeg lige læst alle indlæggene igennem igen, og jeg undrer mig meget over dine argumenter. Jeg kan ikke finde et eneste indlæg derefter der ikke siger noget i retning af “tag katten til dyrlæge”. /QUOTE]

Enig :slight_smile:
Det er de efterfølgende “men det er naturligvis dit eget valg”, der generer mig.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1239773][QUOTE=Eife;1239770]Nu har jeg lige læst alle indlæggene igennem igen, og jeg undrer mig meget over dine argumenter. Jeg kan ikke finde et eneste indlæg derefter der ikke siger noget i retning af “tag katten til dyrlæge”. /QUOTE]

Enig :slight_smile:
Det er de efterfølgende “men det er naturligvis dit eget valg”, der generer mig.[/QUOTE]

Man kan kun vejlede, ikke tvinge nogen til noget og derfor må det naturligvis blive deres eget valg. Vi kan ikke redde hele verden, men hver gang der er nogen der lytter til det der bliver sagt er der en mere der kan hjælpe med at få andre med på den rette vej :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1239773]
Det er de efterfølgende “men det er naturligvis dit eget valg”, der generer mig.[/QUOTE]

Med mindre nogen fra forum finder ud af, hvem TS er, hvor TS bor, og rent faktisk tager derop personligt, kører katten til dyrlæge og præsenterer TS for regningen, så er det da TS eget valg, om katten kommer til dyrlæge eller ej:? Flere siger, der bør søges dyrlæge - dette overhøres desværre. Kan man som forumdeltager gøre mere end at komme med gode råd:? Det vil da altid være katteejerens eget valg, hvad der gøres. Et helt forum kan være uenig med pågældende katteejer - men med mindre der rent faktisk GØRES noget, kan et forum INTET stille op :frowning:

Jo da, vi kan da altid forsøge at banke dem på plads, men det hjælper sjældent, tvært imod :slight_smile:

Ja, det er jo ret indlysende, medmindre nogen tvinger damen til at proppe katten ind i en transportkasse hun næppe ejer.

Men når man skriver direkte at det jo er personens eget valg, vil det med stor sandsynlighed blive opfattet som en accept af at det er ok.

Det er i hvert fald sådan jeg opfatter det, når det bliver skrevet/sagt, så mon ikke det også opfattes sådan hos andre modtagere.

hvis du beder folk læse en tekst eller svare på et spørgsmål vil du ofte opleve at svarene sjældent er helt de samme…
Man kan aldrig (og især ikke på et debat forum) forvente at andre ved hvad man ligger i de ord man skriver…
Lige meget hvor udpenslende man skriver, så kender man sjældent modtageren godt nok til at vide hvad de helt nøjagtig får ud af det man skriver…

Det jeg fik ud af det hun skrev er med garanti ikke samme som alle andre fik ud af det, da jeg læser teksten med min egen erfaring. Min erfaring siger mig noget (i dette tilfælde at hun burde søge dyrlæge) men satte jeg mine forældre som ikke har samme erfaring omkring kat til at læse det, vil de tænke noget helt andet… Damen forstod ikke alvoren, fordi hun ikke har erfaring for hvor slemt det kan ende, hendes erfaring siger hende at kattene ikke kan dø af det. Hun ser det sikkert heller ikke som om at det er hendes katte der er i farezonen for at blive kørt ned når de er fritløbere, for hun har ikke den erfaring der fortæller hende at det også kan være hendes… Jeg læser ofte at folk skriver “min kat ved hvordan den skal opføre sig i trafikken” (hvilket ofte giver mig et billed i hovedet af en kat der venter på grøn mand og kigger sig tre gange til siden før den går over), men folk siger det fordi de ikke har oplevet at deres bliver kørt ned, eller fordi deres erfaring med kat svare til at de er af porcelæn… Hende her tror jeg ikke har erfaring med syge dyr, hun har blot erfaring med at de engang imellem forsvinder (og så kan man jo gætte på at hun forventer at de lever i sus og dus, midt i en slaraffenland af mus, hvor der altid er mad og vand nok)

Man skal altid tænke på hvem modtageren af det man siger/skriver er, for deres oplevelser spiller altid ind i forhold til, hvordan de modtager en besked…
Tænk bare på hvordan en dyrlæge snakker meget forskelligt med deres kunder… kom jeg til dyrlæge med en kat med FIP så ved min dyrlæge godt hun ikke behøver at fortælle mig hvad sygdommen indebærer, men var det fru Jensen ville hun skulle fortælle at det f.eks. ikke smitter hendes andre tre katte…

Så helt ærlig det er bedøvende ligegyldigt hvad man skriver, for man kan aldrig forvente af personen i den anden ende forstår hvad man mener eller hvor alvorligt man mener det…

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1239792]Men når man skriver direkte at det jo er personens eget valg, vil det med stor sandsynlighed blive opfattet som en accept af at det er ok.

Det er i hvert fald sådan jeg opfatter det, når det bliver skrevet/sagt, så mon ikke det også opfattes sådan hos andre modtagere.[/QUOTE]

Ka´ det nu også passe… Der findes i hvert fald områder i Jylland, hvor kommentaren “Du burde i den grad køre din kat til dyrlæge nu, men det må du selvfølgelig selv om” af stort set de fleste straks ville blive opfattet som “du har den juridiske ret til at gøre som du vil, men tag ikke fejl af at jeg synes du er en klaphat hvis ikke du følger mit råd!” Jeg tror en del mænd nok også kender jargonen: “Ja, selvfølgelig må du da gå til fodboldkamp i stedet for at tage med ud og handle - det må du da selv om!” Så må han godt tage til fodboldkamp, for det kan godt blive svært rent fysisk at holde ham hjemme, men så skal han også være forberedt på konsekvenser, hvis ikke han fatter hvad der i virkeligheden bliver sagt.
Livet indeholder kun 24 timer pr. døgn, og ingen har vel pligt til at fortsætte kampen opad bakken, når det er tydeligt at man bare spilder sin tid - folk MÅ i langt de fleste tilfælde faktisk selv bestemme om de vil køre til dyrlægen, vaccinere, neutralisere osv.

[QUOTE=johnny;1239722]

tag osse et kig på jeres omgangskreds, jeg vil næsten tro at vi alle hver og en har en eller flere i omgangskredsen som ryster på hovedet af os over vores katte og det vi gør for dem, og de forstår det ikke, for i deres verden er katten noget man ikke har indendører og deres had til katte er stort, ikke at de gør kattene fortræd el noget, men de kan bare ikke lide katte.[/QUOTE]

Folk synes jo allerede jeg er skør med mine hunde, så ja det er rigtigt. Men man vænner sig til det :smiley:

Men hvad skal et forums brugere gøre, når man fornemmer at en andne bruger ikek har til sinds at følge råd og vejledning?
Er det da disse brugeres ansvar?
Er det forums ansvar?
Kan forum eller gruppe gøre andet og mere end at lægge platform til råd og vejledning?
Jeg ser på bla Fb at man i nogle grupper vælger at slette opslag som det, der hentydes til i denne tråd - man mener det er at vise at man ikke vil bidrage til mishandling, vanrøgt og at det er at vise ansvar overfor katten…
Er det?
Eller er det at udelukke andre i muligvis samme situation fra at få informationer og råd… Måske endda at udelukke oprindelig ts fra at søge hjælp?
Er det vejen frem at beskylde folk for at være ligeglade med deres katte, at kalde dem uansvarlige og hvad der nu ellers kan klemmes ud gennem sidebenene i ens (meget ofte) velbegrundede forargelse overfor andres måde at holde kat på?
Og er det vejen frem at mene at et forum for kattejere IKKE skal rumme eller tillade indlæg af denne type? Især når man ser de svar der gives, svar som alle som en netop tager hensyn til katten.

Hvad mener man at enten forum eller brugere burde eller kan gøre i stedet? Konstruktivt fremover…
for situationen vil opstå igen - ingen tvivl om det.

Er det overhovedet et internetforas opgave at tage etisk stilling til kattehold? altså udover tilfælde hvor der forekommer åbenlys mishandling…

Jeg synes du skal oprette en tråd til at diskutere, hvad forum skal og bør.

For det der med at en tråd undervejs skifter emne, kunne jeg forstå på en anden tråd for nylig, at man ikke længere accepterer.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1239873]Jeg synes du skal oprette en tråd til at diskutere, hvad forum skal og bør.

For det der med at en tråd undervejs skifter emne, kunne jeg forstå på en anden tråd for nylig, at man ikke længere accepterer.[/QUOTE]

Tænk jeg kan ikke se hvor Ann bryder trådens emne ?
Du starter da selv i første indlæg med at skrive

** Jeg undres over, at man på et forum som Kattegale ikke i langt højere grad kæmper for at højne kattens status. **

Var det ikke din hensigt at få belyst hvad kattegale som forum skal og bør ?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1239609]Jeg undres over, at man på et forum som Kattegale ikke i langt højere grad kæmper for at højne kattens status.

Jo, der er mange måder at holde kat på, men som katteelskere er der vel et “minimumskrav” for, hvad der skal “lægges øre til” - eller hvad mener I andre?

Kommer man længst med at stryge den slags ejere med hårene - og så lukke øjnene for de katte, det går ud over.

Eller er det bedst at komme med sin uforbeholdne mening om de forhold den slags katte lever under?[/QUOTE]

[QUOTE=Ann K;1239855]Men hvad skal et forums brugere gøre, når man fornemmer at en andne bruger ikek har til sinds at følge råd og vejledning?
Er det da disse brugeres ansvar?
Er det forums ansvar?
Kan forum eller gruppe gøre andet og mere end at lægge platform til råd og vejledning?
Jeg ser på bla Fb at man i nogle grupper vælger at slette opslag som det, der hentydes til i denne tråd - man mener det er at vise at man ikke vil bidrage til mishandling, vanrøgt og at det er at vise ansvar overfor katten…
Er det?
Eller er det at udelukke andre i muligvis samme situation fra at få informationer og råd… Måske endda at udelukke oprindelig ts fra at søge hjælp?
Er det vejen frem at beskylde folk for at være ligeglade med deres katte, at kalde dem uansvarlige og hvad der nu ellers kan klemmes ud gennem sidebenene i ens (meget ofte) velbegrundede forargelse overfor andres måde at holde kat på?
Og er det vejen frem at mene at et forum for kattejere IKKE skal rumme eller tillade indlæg af denne type? Især når man ser de svar der gives, svar som alle som en netop tager hensyn til katten.

Hvad mener man at enten forum eller brugere burde eller kan gøre i stedet? Konstruktivt fremover…
for situationen vil opstå igen - ingen tvivl om det.

Er det overhovedet et internetforas opgave at tage etisk stilling til kattehold? altså udover tilfælde hvor der forekommer åbenlys mishandling…[/QUOTE]

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1239873]Jeg synes du skal oprette en tråd til at diskutere, hvad forum skal og bør.

For det der med at en tråd undervejs skifter emne, kunne jeg forstå på en anden tråd for nylig, at man ikke længere accepterer.[/QUOTE]

Jeg kan slet ikke se, at emnet har ændret sig. Tværtimod. Du ville disktutere kattegales og andre internet foras formål - i en diskussion opstår der spørgsmål - hvordan har emnet ændret sig fra dit første indlæg:? Jeg - og tydeligvis fler andre - kan ikke se det :S

Jamen ok - kan godt se jeg selv har bragt det på banen, men jeg synes faktisk emnet fortjener sin egen tråd, da en admins går ind og spørger brugerne, hvad holdningen er.

Men fint for mig, så tager vi den med Kattens Status.

[QUOTE=Ann K;1239855]Men hvad skal et forums brugere gøre, når man fornemmer at en andne bruger ikek har til sinds at følge råd og vejledning?
Er det da disse brugeres ansvar?
Er det forums ansvar?
Kan forum eller gruppe gøre andet og mere end at lægge platform til råd og vejledning?
…[/QUOTE]

Det kan aldrig være andre end ejerens ansvar.
Forum bør netop lægge platform til - og admins bør undlade at gå ind og være fluekneppere på en tråd, der udvider sig på emnet, på kommentarer om det ansvarlige i den måde at holde kat.
For så lægger man jo netop ikke længere forum til, men går ind og styrer debatten i en bestemt retning.

[QUOTE=Ann K;1239855]
Jeg ser på bla Fb at man i nogle grupper vælger at slette opslag som det, der hentydes til i denne tråd - man mener det er at vise at man ikke vil bidrage til mishandling, vanrøgt og at det er at vise ansvar overfor katten…
Er det?
Eller er det at udelukke andre i muligvis samme situation fra at få informationer og råd… Måske endda at udelukke
Er det vejen frem at beskylde folk for at være ligeglade med deres katte, at kalde dem uansvarlige og hvad der nu ellers kan klemmes ud gennem sidebenene i ens (meget ofte) velbegrundede forargelse overfor andres måde at holde kat på?
Og er det vejen frem at mene at et forum for kattejere IKKE skal rumme eller tillade indlæg af denne type? Især når man ser de svar der gives, svar som alle som en netop tager hensyn til katten.
.[/QUOTE]

Jeg mener absolut ikke man skal slette noget - tværtimod. Alle kan lære af et spørgsmål af den karakter.

Men jeg mener admins skal holde sig fra at gøre sig til dommer overfor indlæg, hvor brugere fx mener at en person ikke bør holde kat.

Hvad er begrundelsen for at en anden bruger ikke må mene noget i den henseende?

Lad være med at være så frygtelig bange for at en enkelt ny bruger forsvinder - se hellere på et forum, hvor man ved at hér kæmpes kattenes sag.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1239889]Jamen ok - kan godt se jeg selv har bragt det på banen, men jeg synes faktisk emnet fortjener sin egen tråd, da en admins går ind og spørger brugerne, hvad holdningen er.

Men fint for mig, så tager vi den med Kattens Status.

Det kan aldrig være andre end ejerens ansvar.
Forum bør netop lægge platform til - og admins bør undlade at gå ind og være fluekneppere på en tråd, der udvider sig på emnet, på kommentarer om det ansvarlige i den måde at holde kat.
For så lægger man jo netop ikke længere forum til, men går ind og styrer debatten i en bestemt retning.

Jeg mener absolut ikke man skal slette noget - tværtimod. Alle kan lære af et spørgsmål af den karakter.

Men jeg mener admins skal holde sig fra at gøre sig til dommer overfor indlæg, hvor brugere fx mener at en person ikke bør holde kat.

Hvad er begrundelsen for at en anden bruger ikke må mene noget i den henseende?

Lad være med at være så frygtelig bange for at en enkelt ny bruger forsvinder - se hellere på et forum, hvor man ved at hér kæmpes kattenes sag.[/QUOTE]

Mener du at en admin ikke skal gøre sig til dommer ??..I tilfælde at vores regler åbenlyst bliver overtrådt, så skal vi da for pokker være dommere.
Du mener at vi som admins er bange for en bruger forsvinder. Sådan ser jeg ikke på det, for mig er det vigtig at komme i sund dialog med feks. en ny bruger, og af den vej måske kan hjælpe en nødstedt kat. Katten får ihvertilfælde ikke hjælp hvis brugeren flygter - Se det kalder jeg at kæmpe for kattens sag !

Og man kæmper kattenes sag ved at nedgøre og tale grimt til katteejere, der vølger at hold ekat på en måde som ligger langt fra ens egen?
Undskyld - det mener jeg faktisk ikke!
Tal pænt… hav ordentlige argumenter for ens meninger… vis respekt for andres måde at gøre tingene på… spørg ind til ting, man ikke helt har forstået…
Men lad være med at blive åbenlys fjendske og personlige - det hjælper i hvert fald ikke nogen!
(Og det her er sagt som privatperson - ikke som admin! At min personlige mening så ganske godt følger dette forums regelsæt ang tone i debatterne, er vel egentlig ganske godt :slight_smile: )

Jeg har skam været der, hvor man sidder og skingrer op over andres kattehold… og jeg er helt sikker på at jeg ikke har flyttet en eneste ejers holdninger!
Men jeg ved også positivt, at jeg ved at tale pænt, argumentere og være vedholdende, har været med til at forandre og forbedre… og det er faktisk bare det, jeg gerne vil have frem :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1239894]Og man kæmper kattenes sag ved at nedgøre og tale grimt til katteejere, der vølger at hold ekat på en måde som ligger langt fra ens egen?
Undskyld - det mener jeg faktisk ikke!
Tal pænt… hav ordentlige argumenter for ens meninger… vis respekt for andres måde at gøre tingene på… spørg ind til ting, man ikke helt har forstået…
Men lad være med at blive åbenlys fjendske og personlige - det hjælper i hvert fald ikke nogen!
(Og det her er sagt som privatperson - ikke som admin! At min personlige mening så ganske godt følger dette forums regelsæt ang tone i debatterne, er vel egentlig ganske godt :slight_smile: )

Jeg har skam været der, hvor man sidder og skingrer op over andres kattehold… og jeg er helt sikker på at jeg ikke har flyttet en eneste ejers holdninger!
Men jeg ved også positivt, at jeg ved at tale pænt, argumentere og være vedholdende, har været med til at forandre og forbedre… og det er faktisk bare det, jeg gerne vil have frem :)[/QUOTE]

Jeg er meget enig …Og så skal vi altså heller ikke glemme de mange mange brugere som vi med saglige argumenter har fået til at flytte sig.

Men Vivi, det vidste du da fra starten, så hvad er problemet i virkeligheden?

Jeg har det rigtig godt med at sige fra, når jeg mener der er behov for det - og det er der, når en kat bør tilses af dyrlæge, men ejeren mener det er for dyrt.

Jamen så gør det - men lad med din livserfaring være med at forvente at alle andre vælger at tale til folk som du selv gør. Det ved du jo godt, at ikke alle gør, du accepterer det bare ikke. Nogen vælger bevidst en anden form for pædagogik end du gør. Vi er tilbage til at det må de selv om - og det må du også selv om.

Jeg accepterer mange former for kattehold - det skal folk selv afgøre. Men man skal knageme være villig til at besøge en dyrlæge, hvis man vælger at holde dyr.

Jamen hvor er det nogen siger andet end at det var en god ide at køre den pågældende kat til dyrlægen? Det er næsten lige så meget opad bakke at konstatere at folk selv må bestemme om de taler grimt og hårdt eller forsøger med en mere langmodig tilgang, som det er at forklare at den pågældende kat burde have været til dyrlæge for en sikkerheds skyld. Den ene tråd er stort set lige så meget spild af tid som den anden!
VH
Susanne

Hvis ikke I havde sagt, at Pjevs burde tilses af en dyrlæge for lidt over et år siden, så var hun ikke kommet afsted. Men I sagde det på en venlig og rar måde, men også overbevisende og med gode argumenter. Det hjalp mig rigtig meget, for jeg er en som bliver rigtig angst og ked af det, hvis noget er skrevet i en hård tone. Så var jeg aldrig vendt tilbage hertil, hvilket da ville have været ærgeligt, for jeg ser det her forum som mit frirum, hvor jeg har lært nogle rigtige søde mennesker at kende :slight_smile: